درگیری حراست دانشگاه تهران با تماشاگران تئاتر و تداوم فشار بر دانشجویان

شوراهای صنفی دانشجویان ایران نحوه برگزاری کمیته‌ انضباطی دانشگاه‌ها را خلاف قانون دانست

عوامل نمایش «انسان/اسب، پنجاه، پنجاه» پس از آن که حراست مانع از ورود تعدادی از تماشاگران به تالار مولوی شد، در همراهی با آنان اجرای نمایش را لغو کردندــ Telegram/daneshjo_ut

شوراهای صنفی دانشجویان با اشاره به گزارش‌های دریافتی‌ از دانشگاه‌های مختلف اعلام کرد بسیاری از احکام صادره و نحوه برگزاری کمیته‌ انضباطی در دانشگاه‌ها بر خلاف قانون بوده است. به گفته این شورا، چنین تخلفاتی در دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، فردوسی مشهد، اصفهان، علوم‌پزشکی‌ زنجان، مدنی آذربایجان، ارومیه و… مشاهده شده است.

بر اساس شیوه‌نامه انضباطی، پس از اعتراض دانشجو به حکم کمیته تجدیدنظر، کمیته‌ای در وزارت علوم موسوم به کمیته مرکزی وظیفه دارد به پرونده انضباطی دانشجو و اعتراض او رسیدگی کند؛ اما حکم اغلب پرونده‌های انضباطی که باید در کمیته مرکزی بررسی شوند، پس از چند ماه بدون بررسی و صدو‌ر حکم ‌قطعی اجرایی می‌شوند.

بر همین اساس اعلام شده که بسیاری از دانشجویان در ترم جاری مجاز به انتخاب واحد نشده‌ و در روندی کاملا غیرقانونی و بدون حکم قطعی، از تحصیل در ترم آینده محروم شده‌اند.

در یکی از همین اقدام‌های غیرقانونی، نرگس فداکار، دانشجوی رشته اقتصاد ورودی ۹۸ کارشناسی دانشگاه ارومیه، قریب به یک سال است که به صورت غیرقانونی ممنوع‌التحصیل و ممنوع‌الورود به دانشگاه است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در مورد ماجرای ممنوع‌الورود شدن این دانشجو نوشت: «رئیس حراست در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۱ کارت دانشجویی نرگس فداکار را با پرخاش و تهدید جلب می‌کند و به او می‌گوید بی‌شرف است اگر بگذارد که او به دانشگاه برگردد. فردای آن روز، بدون ابلاغ هیچ حکم یا تشکیل جلسه‌ای و به دستور حراست، این دانشجو شبانه از خوابگاه بیرون می‌شود. از آن‌ تاریخ تاکنون، این دانشجو ممنوع‌الورود و حتی برای جمع‌آوری وسایل خوابگاه نیز با مشکل مواجه بوده‌ است. حساب کاربری او در سامانه آموزشی هم از تاریخ ۱۰ آبان به صورت غیرقانونی بسته شده است.»

اکنون با وجود گذشت حدود یک‌ سال از ممنوع‌الورودی این دانشجو، هنوز کمیته انضباطی برای رسیدگی به اتهام‌های این دانشجو برگزار نشده است. در حالی که ممنوع‌الورودی دانشجو تنها تا اولین جلسه کمیته انضباطی دانشگاه می‌تواند اعتبار داشته باشد و دانشگاه موظف است تکلیف دانشجو را روشن کند. کمیته انضباطی دانشگاه تنها به صورت شفاهی به این دانشجو اعلام کرده است که «حکم پیشنهادی چهار ترم تعلیق را برای کمیته مرکزی وزارت ارسال کرده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شوراهای صنفی دانشجویان همچنین اعلام کرد که آرمیتا پاویر، دانشجوی زیست مولکولی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، در یک هفته دو بار برای دفاع به دادسرا احضار شده است. این دانشجو برای یک پرونده با اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی و تشویش اذهان عمومی» در تاریخ ۵ شهریور به دادسرای عمومی و انقلاب آذرشهر و برای دیگر پرونده با اتهام «تبلیغ علیه نظام» در تاریخ ۱۱ شهریور به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز احضار شد. این دانشجو برای هر دو پرونده پیش‌تر بازداشت و بازجویی شده بود. او لایحه دفاعش را ارسال و اعلام کرده است که اتهام‌های انتسابی را نمی‌پذیرد و در دادگاه حاضر نخواهد شد.

علاوه بر این‌ها جو امنیتی در دانشگاه‌ها با نزدیک شدن به شروع ترم جدید تشدید شده است. در یکی از آخرین اقدام‌ها، حراست دانشگاه تهران به منظور مقابله با دانشجویان در برگزاری تئاترهای این دانشگاه اخلال و مزاحمت ایجاد کرده است. کانال «دانشگاه تهران‌ــ‌دانشجو» وابسته به جمعی از فعالان صنفی و آموزشی مستقل دانشجویی دانشگاه تهران، اعلام کرد که از دخالت حراست تالار مولوی و دانشگاه تهران در برگزاری تئاتر‌های این سالن گزارش‌هایی به دستش رسیده است.

بر این اساس، از نیمه دوم تیرماه با بیشتر شدن نمایش‌های تالار مولوی، حراست تالار و برخی اعضای حراست پردیس‌های مختلف دانشگاه تهران ساعاتی پیش از آغاز نمایش‌ها در لابی تالار مولوی حاضر شدند و برای تماشاگرانی که پوشش اختیاری داشتند مزاحمت ایجاد کردند. این مزاحمت‌ها در چندین مورد به درگیری هم کشیده شد.

دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند که حراست دانشگاه تهران از اواسط مرداد از حضور کسانی که پوشش مدنظر را نداشتند جلوگیری می‌کرد. این درگیری روز ۸ شهریور به اوج رسید و عوامل نمایش «انسان/اسب، پنجاه، پنجاه» پس از آنکه حراست مانع از ورود تعدادی از تماشاگران به تالار مولوی شد، در همراهی با آنان اجرای نمایش را لغو کردند.