وزارت علوم اخراج استادان را  تکذیب کرد؛ دو استاد دیگر اخراج شدند

توجیه معاون وزیر برای دلایل اخراج‌ها: بازنشستگی، رکود علمی، سفر، پرونده قضایی، حق‌التدریسی. بقیه هم به ما مربوط نیست

روزنامه اعتماد در گزارشی اعلام کرد که در دولت ابراهیم رئیسی دست‌کم ۱۱۰ نفر از استادان از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند‎ - Telegram/senfi_uni_iran

با نزدیک شدن به آغاز ترم جدید دانشگاه‌ها، خبرهایی مبنی بر اخراج استادان بیش‌از‌پیش شنیده می‌شود. هرانا تاکنون اسامی حدود ۲۴ نفر از این افراد را منتشر کرده است. روزنامه اعتماد نیز اعلام کرده است که تا‌کنون ۱۱۰ استاد دانشگاه در دولت رئیسی از دانشگاه اخراج شده‌اند. در آخرین مورد، امیر مازیار، استاد دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی و مسعود علیا، استاد گروه فلسفه در دانشگاه هنر، از تدریس در ترم جدید منع شدند.

به گزارش دانشجویان متحد، دانشگاه هنر با حذف نام مسعود علیا و امیر مازیار از نمودار دروس ترم آتی گروه فلسفه هنر این دانشگاه، این دو استاد دانشگاه را ممنوع‌التدریس کرده است. دروسی که این دو استاد پیش از این تدریس می‌کردند، اکنون به سایر استادان واگذار شده است.

امیر مازیار ترم گذشته نیز از تدریس منع شده بود. مسعود علیا و امیر مازیار همچنین از امضاکنندگان بیانیه استادان در اعتراض به بازداشت گسترده دانشجویان بوده‌اند.

به گزارش هرانا، علاوه بر این دو استاد، ۲۲ نفر دیگر نیز تا‌کنون نامشان در فهرست مربوط به استادان اخراج‌شده از دانشگاه قرار گرفته است. محمدرضا نظری‌نژاد، رهام افغانی، علی شریفی زارچی، داریوش رحمانیان، حمیده خادمی، آمنه عالی، مهدی خویی، عزیز شفیعی زرقانی، بهارک اختردانش، محمدمهدی علومی، راحله علی‌‌مراد‌زاده، وحید عیدگاه، جواد بشری، میلاد عظیمی، لیلی ورهرام، قاسم عزیزی، حسین مصباحیان، آرش بیدالله‌ خانی، شیرزاد آزاد، آذین موحد، مهدی مطیع و محمد سلطانی، از‌جمله استادانی‌اند که همگی در جریان خیزش سراسری از معترضان حمایت کردند. 

روزنامه اعتماد در گزارشی اعلام کرد که در دولت ابراهیم رئیسی دست‌کم ۱۱۰ نفر از استادان از دانشگاه‌ها اخراج شده‌‎اند. اعتماد در این گزارش اعلام کرد که در دوره‌های پیشین نیز آمار ۸۵ نفر از استادان حذف‌شده در دوران احمدی‌نژاد و ۱۴ استاد حذف‌شده در دوران روحانی به ثبت رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اعتماد پیش از این نیز در گزارشی به اخراج ۵۸ استاد دانشگاه اشاره کرده بود و روز پنجشنبه با انتشار نام ۵۲ استاد دیگر، از اخراج ۱۱۰ استاد دانشگاه در دولت رئیسی خبر داد. علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مورد انتشار خبر اخراج ۵۸ نفر از اعضای هیئت‌‌علمی دانشگاه‌ها واکنش نشان داد و با گلایه از رسانه‌ها گفت: «از این لیست ۵۸ نفر، سه نفر مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که به وزارت علوم ارتباطی ندارند و ۱۷ نفر دیگر مربوط به دانشگاه آزاد هستند که خودشان باید پاسخ دهند و ارتباطی به وزارت علوم ندارند، فقط ۳۸ نفر باقی‌مانده مربوط به وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند.»

او در توجیه اخراج این ۳۸ نفر باقی‌مانده، مدعی شد که سه نفر از این افراد بازنشسته شده‌اند و سه نفر دیگر از این استادان پرونده قضایی خارج از وزارت علوم دارند. شمسی‌پور در مورد دیگر استادان اخراج شده گفت: «پنج نفر از این استادان اکنون عضو هیئت‌‌علمی هستند و به دروغ این‌ها را اخراجی نامیده‌اند، این‌ها افرادی هستند که از جایگاه مدیریتی که داشتند، یا با استعفای شخصی کنار رفته‌اند یا تغییر مدیریتی رخ داده است.»

او همچنین مدعی شد که یک نفر از این فهرست نیز بدون اجازه دانشگاه، از کشور خارج شده و باز‌نگشته است. معاون وزیر علوم در ادامه از هفت نفر دیگر می‌گوید که به اعتقاد او اصلا عضو هیئت‌علمی نبودند و بنابراین اخراج نشده‌اند. او در این مورد می‌گوید: «دانشگاه صلاح بر این دانسته که این‌ها جابجا شوند و افراد دیگری جایگزین آن‌ها شوند که این هم باز نشان می‌دهد کسانی که این مطلب را اشاعه دادند، قصد سوء داشتند و نیت خیری وجود نداشته، چرا که هفت نفر را به دروغ گفتند اخراج شده‌اند که این‌ها نیز جز موارد حق‌التدریس بودند و هیچ ارتباطی به این مسائل نداشتند.»

شمسی‌پور همچنین مدعی شد که  سه نفر از این استادان در هیئت‌‌ انتظامی اعضای هیئت‌‌‌علمی به دلایل مختلف پرونده دارند و هیچ حکمی برای آن‌ها هنوز صادر نشده است و مشغول تدریس‌اند. هفت نفر دیگر نیز به ادعای او، به علت «رکود علمی» از دانشگاه حذف شده‌اند. معاون وزیر علوم در ادامه ممنوع‌التدریسی هفت نفر دیگر را نیز اخراج نخواند و گفت: «هفت نفر دیگر از این لیست در اغتشاشات اخیر کنشگری مجرمانه داشتند، توسط هیئت‌‌ انتظامی دانشگاه مربوطه محاکمه شدند و به مدت یک تا دو نیمسال تحصیلی معلق شدند، ولی بازهم مسئله در مورد این‌ها اخراج نیست.»

او همچنین مدعی شد که دو نفر دیگر از این استادان نیز به‌دلیل «تخلفاتی که داشته‌اند توسط مراجع ذی‌صلاح رد صلاحیت شدند»، شمسی‌پور استعلام منفی این دو نفر را عامل قطع همکاری دانشگاه با آن‌ها اعلام کرد و درنهایت مسئولیت‌ هیچ‌کدام از اخراج‌های صورت گرفته در دانشگاه را نپذیرفت.

در دولت رئیسی علاوه بر استادان، فشارهای امنیتی بر دانشجویان نیز افزایش یافته است. در یکی از آخرین موارد فشارهای امنیتی بر دانشجویان، لیلا قیصری قلعه‌شاهی، دانشجوی مقطع ارشد سم‌شناسی محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در آخرین ترم تحصیلی‌اش در شورای انضباطی بدوی این دانشگاه، به دو نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، این دانشجو پس از درخواست تجدیدنظر، طی چند روز گذشته به کمیته انضباطی برای دریافت حکم احضار شد. در این جلسه به او اعلام شد که به دلیل اظهار پشیمانی بخشیده شده‌ و لازم است یک برگه را برای دریافت حکم امضا کند. اما دانشجو از جمله درج‌شده در این برگه در‌خصوص ابراز پشیمانی، اظهار بی‌اطلاعی کرده است و خواستار حذف این جمله شد.

پس از این درخواست دانشجو، به او اجازه چنین کاری داده نشد و در‌نهایت با توجه به امتناع لیلا قیصری از امضای برگه مذکور، حکم بدوی او عینا تایید شد. گفتنی است حکم قطعی نیز به صورت شفاهی و در همان جلسه به دانشجو ابلاغ شد.