ترکیه قصد دارد با استفاده از اوضاع الجزایر، به مداخله در لیبی بپردازد

دخالت ترکیه در امور لیبی، تهدیدی برای تمام کشورهای حوزه مدیترانه است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حال سخنرانی در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه در آنکارا. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

تلاش ترکیه برای دخالت در امور لیبی، نه تنها باعث وخامت اوضاع در این کشور شده بلکه روابط لیبی را با کشورهای همسایه نیز دچار چالش و تنش کرده است. وزارت دفاع ترکیه با نشر پیامی در تویتر نگاشته است که دو کشتی ترکیه به منظور همکاری در مأموریت آموزشی ناتو در بندر الجزایر لنگر انداخته است، انتشار این خبر منجر به افزایش نگرانی ها در الجزایر شده، به ویژه این که تحولات لیبی، منطقه را در معرض خطر جنگ و نا امنی قرار داده است.

هرچند مقامات رسمی الجزایر تا کنون در پیوند به پیام وزارت دفاع ترکیه واکنشی نشان نداده اند و همگان در انتظار پاسخ رسمی دولت الجزایر می باشند، اما رسانه های الجزایر این موضوع را به صورت همه جانبه بازتاب داده و تأکید کردند که هیچ اثری از کشتی جنگی و یا ناوگان نیروهای دریایی ترکیه در بندر الجزایر دیده نمی شود و آن چه وزارت دفاع ترکیه گفته است، عاری از حقیقت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، صبری بوقادوم، وزیر امور خارجه الجزایر هنگام حضور در برنامه ارسال کمک های بشردوستانه به لیبی، تأکید کرده است که الجزایر تلاش ها و ابتکارات ارزشمندی را برای حل صلح آمیز بحران لیبی به زودی ارائه خواهد کرد و انتقال بیش از 100 تن کمک های بشردوستانه از جمله مواد غذایی و دارویی، نخستین اقدام در راستای کمک و همکاری با ملت لیبی است.

وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که الجزایر حضور هیچ قدرت خارجی را نمی پذیرد و با هرگونه دخالت در لیبی و کشورهای همسایه ابراز مخالفت می کند. وی علاوه نمود: دو کشور الجزایر و لیبی مشترکات بسیاری دارند و الجزایر هرگز مردم لیبی را فراموش نمی کند و در هر رنج و مصیبت در کنار ملت لیبی خواهد بود و کمک های الجزایر برای ملت لیبی همواره بدون هیچ قید و شرطی ادامه خواهد داشت تا این که لیبی از باتلاق بحران کنونی رهایی یابد.

در همین راستا، خانم اسما صبرینه، تحلیل گر امور سیاسی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: هدف از انتشار خبر لنگر انداختن کشتی های جنگی ترکیه در بندر الجزایر، وارد کردن فشار بر دولت الجزایر است تا موضع گیری خود را در قبال تحولات لیبی تغییر دهد، زیرا دولت الجزایر بارها تأکید کرده است که با حضور هر نیروی خارجی از جمله نیروهای ترکیه در خاک لیبی مخالفت می کند.

در واقع، اظهارات اخیر وزیر امور خارجه الجزایر، پیام روشنی به ترکیه است، به ویژه این که آنکارا در صدد احیای مجدد امپراتوری عثمانی در منطقه می باشد و در حال حاضر چشم به نفت و ثروت لیبی دوخته است و تلاش دارد با پا گذاشتن در لیبی، نقش خود را در تحولات شمال آفریقا و دریای مدیترانه افزایش دهد.

خانم صبرینه با اشاره به تلاش های الجزایر برای حل مسالمت آمیز بحران لیبی، گفت: کنفرانس برلین شاهد ارائه ابتکارات الجزایر در راستای حل بحران لیبی خواهد بود و البته دولت الجزایر سعی دارد برای جست و جوی یک راه حل مسالمت آمیز در هماهنگی با مقامات تونس، پیش زمینه های حل سیاسی بحران لیبی را فراهم کند. بنابر این، الجزایر در تلاش است تا پیش از زمان برگزاری کنفرانس برلین اقدامات ابتکاری خود را برای جلوگیری از افزایش بحران انجام داده، سپس سفیر خود در آلمان را به کنفرانس برلین اعزام کند.

البته الجزایر زمانی مخالفت خود را با حضور نیروهای خارجی از جمله نیروهای ترکیه در قلمرو لیبی اعلام کرد که پارلمان ترکیه درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور آن کشور مبنی بر اعزام سربازان ترکیه به لیبی را مورد تصویب قرار داد. نیروهای ترکیه قصد دارند طبق درخواستی که تحت پوشش حمایت از منافع ملی مطابق با قوانین بین المللی صورت گرفته است، برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز السراج عازم آن کشور شوند و بدین گونه دخالت خود را در لیبی آغاز کنند.

در همین رابطه، اسماعیل خلف الله، استاد حقوق بین الملل در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: تحولات لیبی تبدیل به یک بحران بین المللی شده است و ورود ترکیه به پرونده لیبی در چارچوب تنش های منطقه ای صورت می گیرد، اما اظهارات اردوغان در مورد مشارکت الجزایر در کنفرانس برلین، جسارتی از جانب ترکیه است که برای کشورهای منطقه قابل پذیرش نیست و این اظهار نظر به معنای دخالت صریح در امور لیبی و سایر کشورهای منطقه به شمار می رود.

اسماعیل خلف الله تأکید کرد که الجزایر نسبت به مجاورت با لیبی و داشتن مرز طولانی با آن کشور، بایستی نقش بیشتری در مسائل لیبی داشته باشد اما کناره گیری های اخیر دولت الجزایر، پرونده لیبی را تا حد زیادی از گستره ای نفوذ الجزایر بیرون کرده است و این مسئله می تواند برای آینده الجزایر یک تحول نگران کننده باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia