‏ احتمال افزایش جنگ‌های نیابتی میان ایران و آمریکا در عراق

خاورمیانه به زودی شاهد درگیری های زیادی خواهد بود

انتقام جویی های ایران در قلمرو عراق در حال افزایش خواهد بود. عکس از: ‏ AFP‏ ‏ (اندیپندنت عربی)

از زمان اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ ایران خود را نگهبان دروازه عراق قلمداد کرده و همواره سیاست‌های آمریکا را در این کشور به چالش کشیده است. این وضعیت، عراق را به صحنه‌ای از یک جنگ نیابتی، میان آمریکا و ایران، تبدیل کرده است.

این جنگ نیابتی در نبود مذاکرات و غیاب راه حل سیاسی و پس از اوج‌گیری اعتراضات مردمی در هر دو کشور عراق و ایران، ابعاد تازه‌ای یافته است؛ حمله‌های مکرر به پایگاه های نظامی آمریکا و یورش به سفارت آمریکا در عراق توسط کتائب حزب الله و حمله متقابل آمریکا به پایگاه‌های کتائب حزب الله و حمله به کاروان قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس، فرمانده کتائب حزب الله، در بغداد و به قتل رساندن آن‌ها توسط آمریکا، نمونه‌هایی از این جنگ نیابتی است.

بنا به گفته یک مقام آمریکایی، در این اواخر ۹ حمله موشکی بر تأسیسات و پایگاه‌های آمریکا در عراق صورت گرفته است. هم‌چنان مقامات عراقی در ۱۲ دسامبر سال گذشته اعلام کردند که دو موشک در نزدیکی یک پایگاه نظامی قریب به فرودگاه بغداد که سربازان آمریکایی در آن مستقر هستند، فرود آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا، بدین باور است که این حملات توسط کتائب حزب الله و سایر شبه نظامیان وابسته به ایران و به دستور و همکاری تسلیحاتی و فنی ایران صورت می‌گیرد.

گفتنی است که کتائب حزب الله یکی از تشکیلات شبه نظامی ساخته ایران است که در اثنای جنگ با داعش، آموزش شبه نظامیان حشد شعبی را بر عهده داشت. این گروه در سایت انترنیتی خود، به وابستگی اش به ایران اعتراف می‌کند و خود را پیرو ولایت فقیه می‌داند. ابومهدی مهندس، فرمانده این گروه به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بسیار نزدیک بود و با او یکجا در بغداد به قتل رسید.

البته ساختن گروه‌های شبه نظامی، یکی از ابزارهایی است که رژیم ایران در سیاست خارجی اش و در مداخله در امور سایر کشورها بر آن‌ها، تکیه می کند و کتائب حزب الله، در عراق یکی از همین گروه ها به شمار می رود که تمام تلاش های آن در راستای تحقق اهداف ایران در منطقه انجام می شود.

همزمان با اوج‌گیری اعتراضات جنبش مردمی عراق بر علیه مداخلات رژیم ایران و بر علیه حکومت فاسد دست نشانده آن در بغداد، رژیم ایران حملاتی را بر ضد منافع آمریکا در عراق، توسط همین گروه ها به ویژه توسط کتائب حزب الله آغاز کرد، تا از یک طرف اذهان را از جنبش مردمی منصرف کرده و آن را به ناکامی مواجه کند و از طرف دیگر با مشغول کردن آمریکا در عراق، از فشار آن بر خودش بکاهد.

رژیم ایران، با فرافکنی و نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود، جنبش مردمی عراق را، دسیسه آمریکا، قلمداد می‌کند، در حالی‌که همه می‌دانند که این جنبش به خاطر اعتراض بر اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و سوء مدیریت حکومت فاسد و ناکاره‌ای است که از نخبگان وابسته به ایران، تشکیل شده است.

از همین رو، حمله به منافع آمریکا توسط شبه نظامیان وابسته به ایران، یا توقف آن‌ها در صورت دست‌یابی به راه حل، قبل از این که به حضور نظامی آمریکا در عراق مرتبط باشد، به منحنی روابط ایران – آمریکا تعلق دارد.

به هر ترتیب اکنون عراق به صحنه‌ای از جنگ‌های نیابتی میان ایران و آمریکا تبدیل شده است، به ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی و تهدیدهای ایران مبنی بر انتقام‌گیری از ایالات متحده. بنابر این، تردیدی نیست که قلمرو عراق به زودی تبدیل به میدان نبرد و انتقام جویی میان ایران و آمریکا شده و زمینه ای تشدید جنگ های نیباتی میان تهران و واشنگتن را فراهم می کند.

البته شکی نیست که اگر ایران به گونه مستقیم با آمریکا وارد درگیری نظامی شود، در آن صورت، سراسر منطقه خاورمیانه وارد یک جنگ ویرانگر دیگری خواهد شد که فرجام آن، کلیه ای کشورهای منطقه را به شدت آسیب پذیر خواهد کرد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه