اصرار حزب‌الله بر ادامه سیاست حذف مخالفان

حزب‌الله سیاست «تکفیر و حذف مخالفان» را چه با زور و چه با گزینه‌های دیگر ادامه می‌دهد

تهدید و کشتار مخالفان، یکی از سیاست‌های همیشگی حزب‌الله است. این سیاست که از سال ۲۰۰۵ با ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و متعاقب آن سلسله ترورهای شخصیت‌های وطن‌دوست وابسته به گروه‌های مختلف لبنانی برجسته‌تر شده بود، اخیرا شخصیت‌های شیعه مخالف حزب‌الله را نیز تهدید می‌کند.

حزب‌الله در سایه همین سیاست، شمار زیادی از روحانیون و شخصیت‌های شیعه مخالف خود را تهدید، ضرب‌وشتم و حتی ترور کرده است.

حادثه ترور لقمان سلیم، پژوهشگر و نویسنده سیاسی شیعه، هنوز فراموش نشده است. علت اصلی ترور او (در منطقه تحت کنترل حزب‌الله) مخالفت او با سیاست‌های حزب‌الله و ولایت فقیه بود.  بر اساس شهادت کسانی‌ که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، به‌ویژه نامزدهای شیعه مخالف در انتخابات اخیر که سرانجام به انصراف از انتخابات ناگزیر شدند، حزب‌الله همچنان به خشونت و تهدید مخالفان شیعه ادامه می‌دهد. حزب‌الله سیاست «تکفیر و حذف» را چه با زور و چه از‌طریق «شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان» علیه مخالفانش اعمال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، این شورا گروهی متشکل از ۱۴ روحانی شیعه به رهبری شیخ یاسرالعوده را به این بهانه که گویا شخصیت‌های یادشده «واجد شراط تبلیغ و ارشاد دینی و رسیدگی به امور مذهبی و احوال شخصیه مربوط به شیعیان نیستد» رد صلاحیت کرد و آن‌ها را به «انحراف عقیدتی، انحراف رفتاری یا عدم آگاهی از مسائل دینی» متهم کرد.

در نتیجه، شورای‌عالی اسلامی شیعیان لبنان و درپی آن حزب‌الله، افراد یادشده را از پوشیدن لباس روحانیت منع کرد و به آن‌ها هشدار داد که دیگر نباید لباس روحانیت بر تن کنند. مدتی بعد و به‌دنبال بروز اختلاف میان شیعیان، شورای یادشده از تصمیم خود منصرف شد.

البته حقیقت ماجرا این است که برخی از شخصیت‌های رد‌ صلاحیت‌ شده، به‌ویژه شیخ یاسر العوده، تهدیدی برای حزب‌الله به شمار می‌روند، زیرا آن‌ها از نظر سیاسی از زیر سلطه حزب‌الله بیرون آمده‌اند. یاسر العوده با پخش برنامه‌های تلویزیونی و سخنانی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، مشارکت حزب‌الله با گروه‌های فاسد و سرپوش گذاشتن آن بر کار افراد مفسد را به‌شدت محکوم می‌کند.

افزون برآن، شیخ یاسرالعوده ضمن اعلام نظرش در‌باره حقوق زنان که در وب‌سایت خود منتشر کرد، به تخلفات وحشتناکی که مراجع مذهبی شیعه وابسته به حزب‌الله علیه زنان مرتکب می‌شوند، اشاره کرده است.

در واقع، رویارویی حزب‌الله با شخصیت‌های یادشده، بازتاب مخالفت گسترده‌ شهروندان لبنان با سیاست‌های حزب‌الله است. خشم شیعیان لبنان علیه حزب‌الله بیانگر خواسته‌ فرقه‌های مختلف لبنان است که بر لزوم خلع سلاح حزب‌الله و جلوگیری از قلدری روزافزون اعضای این حزب که دولت و قوه قضاییه را به نفع خود تعطیل کرده‌اند، تاکید دارد و این خطری است که حزب‌الله را به‌شدت نگران کرده است.

اقدام جدید حز‌ب‌الله نشان می‌دهد که این سازمان از مرحله اعدام با استفاده از سلاح گرم (همان‌طور که در ترور لقمان سلیم اتفاق افتاد)، به مرحله اعدام اخلاقی یعنی رد صلاحیت شخصیت‌های مذهبی رفته است.

کسانی‌ که تاریخ و فعالیت‌های حزب‌الله را در طول حضورش در لبنان مطالعه کرده‌اند، این حقیقت را درک می‌کنند که تلاش برای تعرض به شخصیت‌های مذهبی مخالف با سیاست‌های حزب‌الله و رد صلاحیت آن‌ها، رویکردی است که حزب‌الله آن را برای حذف مخالفانش اختراع کرده و هیچ گروه دیگری در لبنان دست به چنین اقدامی نزده است. این تنها حزب‌الله است که شخصیت‌های مذهبی شیعه را فقط به دلایل سیاسی مورد تهدید و خشونت قرار می‌دهد و حتی به حذف آن‌ها اقدام می‌کند.

اگر در لبنان بحث رد صلاحیت مطرح شود، باید نخستین کسانی‌ که از صف روحانیون بیرون رانده می‌شوند، شخصیت‌های به‌ظاهر مذهبی وابسته به حزب‌الله باشند، به‌ویژه اینکه اکثر روحانیون طرف‌دار حزب‌الله مراحل تحصیل را به درستی طی نکرده‌اند و با نادیده گرفتن تحصیلات حوزه -که لازمه علمای شیعه است- وارد کارزار سیاسی شده‌اند. افزون براینکه بسیاری از این افراد دست به کارهایی می‌زنند که ویژه شبه‌نظامیان است و به مسائل علمی و مذهبی هیچ ربطی ندارد و این حقیقتی است که در موارد بسیاری فاش شده است.

حزب‌الله مدت‌هاست که با صدای بلند خواستار رد صلاحیت شخصیت‌های مذهبی می‌شود که با عملکرد این حزب و نقش ایران در لبنان مخالف‌اند و رویکرد حزب‌الله در جامعه لبنان را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

در گذشته، شیخ محمد مهدی شمس‌الدین، رئیس فقید مجلس شیعیان لبنان، به‌دلیل حمایت نکردن از پروژه ولایت فقیه، در معرض خشم حزب‌الله قرار داشت. همچنین زمانی که محمد حسین فضل‌الله در دهه ۹۰ قرن گذشته تصمیم گرفت از جهت‌گیری‌های سیاسی حزب‌الله جدا شود، به‌شدت مورد انتقاد این حزب قرار گرفت. امروز نیز حزب‌الله دعاوی ناعادلانه حقوقی را علیه علی‌الامین، دانشمند معروف لبنانی، به راه انداخته است، زیرا او مخالف سیاست‌هایی است که شیعیان لبنان را از جهان عرب منزوی می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که حزب‌الله به کارزاری که برای حذف مخالفان به راه انداخته است، ادامه می‌دهد و این سیاست را با روش‌های مختلفی از‌جمله کشتن، به خیانت متهم کردن یا تلاش برای رد صلاحیت شخصیت‌های مذهبی مخالف، اعمال می‌کند، تنها به این دلیل که آن‌ها از سیاست‌هایی که به نفع اهداف رژیم جمهوری اسلامی ایران و به زیان مردم لبنان است حمایت نمی‌کنند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه