اعتراض دانشجویان به تصفیه استادان: در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنیم

محکومیت دانشجویان و حذف استادها ادامه دارد و دو استاد دیگر از دانشگاه‌های تربیت مدرس و گیلان اخراج شدند

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف هم‌زمان با نزدیک شدن به شروع سال جدید، در بیانیه‌هایی جداگانه به تصفیه دانشگاه و پاک‌سازی آن به سبک جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

دانشجویان رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر در واکنش به حذف استادان دگر‌اندیش از دانشگاه‌های ایران، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که انتخاب واحد نکرده‌اند و در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.

دانشجویان دانشگاه هنر در این بیانیه کوتاه آورده‌اند: «پیش از این هرچه لازم بود را گفته‌ایم. ما، دانشجویان رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر، نه شما را به رسمیت می‌شناسیم، نه تصمیم‌هایتان را. مترسک‌های تازه شما، در نظر ما وزن کافی را برای به رسمیت شناخته شدن ندارند.»

دانشجویان در پایان این بیانیه ضمن درخواست بازگشت دو تن از استادان خود نوشتند: «حرف کوتاه است: انتخاب واحد نمی‌کنیم، در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنیم. استادهای جایگزین، توهین به شان کلاس‌ها و دانش و دانشگاه‌اند. ما در این توهین هم‌دست شما نخواهیم بود. تا بازگشت دکتر علیا و دکتر مازیار به کلاس‌های درس، پاسخ ما، به شما و کلاس‌های خالی‌تان یک کلمه‌ است: نه!»

دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز در اعتراض به پاک‌سازی دانشگاه‌ها در بیانیه‌ای با عنوان «استادان سفارشی و فردای تهی از اندیشه» نوشتند: «شاید فکرش را نمی‌کردیم که روزی چنین حکومت‌ناپذیر شویم که دانشگاه، ما را از دیوارهای امنش بیرون کند یا استادان با ارزشمان در سراسر کشور به بهانه (غیرخودی) بودن اخراج شوند. آن‌ها فکر فردای بدون ما را کرده بودند؛ کلاس‌هایی بدون استادانی چون مهدی خویی، محسن برهانی، رهام افغانی و... اما دریغ که نفهمیدند ما نیز هر دقیقه و ثانیه به فردای بدون آن‌ها فکر می‌کنیم.»

دانشجویان در بخشی از این بیانیه با طعنه به یکی از استادان این دانشگاه که به دانشجویان تذکر حجاب می‌داد، نوشتند: «در آن روز جاودانه، علوم انسانی دوباره بال و پر می‌گیرد، به پرواز در آمده و روی شانه زنی در کلاس درسی می‌نشیند که استادی به نام (اسحاق سلطانی) در آن نیست تا با تذکر حجاب در ایمیل درسی، آن تن را به اسارت آلوده کند. آن روز دیگر جایی برای امام‌صادقی‌هایی چون سلطانی یا علیرضا میرکمالی در دانشگاه نیست تا دروس استادان روشنفکر را به‌واسطه امام صادقی بودن بدزدند و بند اتصال جمهوری اسلامی بالاخره از دانشگاه بریده می‌شود.»

دانشجویان دانشگاه بهشتی در پایان این بیانیه، با اشاره به اینکه روزی در دانشگاه جشن آزادی خواهند گرفت، نوشت: «کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند چند روز یا چند ماه دیگر دانشگاه حصارهای خود را در مقابلمان بلند و بلندتر می‌کند، اما استاد و دانشجو روزی درکنار هم حصارها را شکسته و این نهاد مدنی را از چنگال حاکمیت رها می‌کنند.»

حذف دو استاد دیگر در دانشگاه‌های تربیت مدرس و گیلان

محمدرضا نظری‌نژاد، استادیار گروه حقوق دانشگاه گیلان و رئیس پیشین کانون وکلای استان گیلان، با حکم هیئت‌ عالی جذب دانشگاه، از دانشگاه اخراج شد.

شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرد که دانشگاه گیلان علی‌رغم ارائه مدارک تبدیل وضعیت و امکان تمدید سالیانه قرارداد پیمانی این استاد دانشگاه، با درخواست نظری‌نژاد موافقت نکرده و دسترسی او به سامانه آموزش دانشگاه را نیز قطع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، روزاروز اعلام کرد که سمیه سیما، استاد گروه مهندسی آب دانشکده عمران، از دانشگاه تربیت مدرس اخراج شده است.

سمیه سیما در صفحه فیس‌بوکش در مورد اخراجش از دانشگاه نوشته است: «تحمل تلخی‌های این روزهای اوضاع کشور و خداحافظی اجباری با دانشگاه و دانشجویان و همکاران بعد از هشت سال خيلي دردناک است. هرچند که خود این تصمیمات معنی‌دار مغرضانه رو شاید بشود نشانه اثربخش بودن بخشی از تلاش‌ها برای عدم همراهی با مسببان این شرایط دانست.»

واکنش‌ها به اخراج شریفی زارچی

اخراج شریفی زارچی از دانشگاه شریف، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری به همراه داشت. در همین راستا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف نیز با راه‌اندازی کارزاری، به اخراج این استاد هم‌سو با دانشجویان و اعتراضات واکنش نشان دادند. بیش از ۱۳ هزار نفر تا صبح روز شنبه، به این کارزار پیوستند و با درج نام‌هایشان از آن حمایت کردند.

دانشجویان در بیانیه خود در حمایت از شریفی زارچی گفته‌اند: «بدیهی‌ است که اعتبار دانشگاه‌ها در دنیا بر دو پایه استادان و دانشجویان استوار است. حذف استادان خبره و دلسوز از جامعه دانشگاهی، علاوه بر آسیب مستقیم به پایه استادها، موجب دلسردی دانشجویان و تشویق آنان به مهاجرت نیز می‌شود.»

دانشجویان در بخش دیگری از متن این بیانیه نوشته‌اند: «چگونه می‌شود در زمانی که کشور ما تشنه تزریق علم و پیشرفت است، با نخبه‌های خود این‌گونه رفتار کنیم؟ کسانی که مانده‌اند و خدمت می‌کنند را برنجانیم و آن‌ها را دلسرد کنیم.»

اما روزنامه کیهان با دفاع از اخراج این استاد دانشگاه، خواهان بازداشت و محاکمه او نیز شده است.

روزنامه کیهان در یادداشتی با اشاره به اخراج شریفی‌ زارچی نوشته است: «اینکه فردی به دلیل عدم صلاحیت علمی، از مسند استاد دانشگاه کنار گذاشته می‌شود، اقدامی شایسته و قابل‌دفاع و البته قابل‌تقدیر است. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. شریفی زارچی یکی از حامیان اوباش و تروریست‌ها در اغتشاشات سال گذشته بوده است.»

روزنامه کیهان که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در ادامه نوشته است: «او از‌جمله افرادی است که با سوءاستفاده از جایگاه خود، در آتش اغتشاشات دمید و در خون‌هایی که به واسطه اغتشاشات سال گذشته بر زمین ریخته شد، شریک است. بنابراین، علاوه‌بر اخراج این فرد به‌دلیل عدم صلاحیت علمی، او باید به این خاطر اینکه در آشوب‌های سال گذشته فعال بوده است، بازداشت و محاکمه شود.»

دانشجویان کماکان هزینه می‌دهند

مسیح راستگو دستجردی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه مدنی آذربایجان، با رای شورای انضباطی این دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل (به‌صورت معلق) محکوم شد. این حکم پس از گذشت هشت ماه از احضار این دانشجو به کمیته انضباطی، ابلاغ شده است.

به گزارش دانشجویان متحد، در همان روز، تشکیل دو پرونده انضباطی جدید نیز به‌دلیل انتشار استوری در اینستاگرام به این دانشجو ابلاغ شد. علی‌رغم این که حکم این دانشجو به صورت معلق بوده و هنوز در شورای انضباطی مرکزی وزارت علوم تایید نشده است. مسیح راستگو دستجردی با دخالت مستقیم اکتسابی، رئیس حراست دانشگاه مدنی آذربایجان، از حق استفاده از خوابگاه محروم شده و عملا امکان حضور در دانشگاه نیز از او گرفته شده است.

محرومیت از خوابگاه، یکی از روش‌هایی‌ است که مسئولان دانشگاه‌ها به‌تازگی برای فشار بر دانشجویان از آن استفاده می‌کنند. دانشجویان با محرومیت ناگهانی از خوابگاه‌ها دچار معضلات بسیاری می‌شوند. با این اقدام غیرقانونی دانشگاه‌ها، دانشجویانی که در شهر، محل اقامتی جز خوابگاه دانشجویی ندارند با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند.‎

چندی پیش نیز یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با انصاف نیوز اعلام کرد که نزدیک به ۲۰۰ مورد پرونده انضباطی در جریان خیزش سراسری برای دانشجویان این دانشگاه تشکیل شده است.

آرمین جلالی روشن، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به همراه چند فعال دانشجویی دیگر اعلام کردند که عدد واقعی این پرونده‌ها بنابر تخمین‌هایشان بسیار بیشتر از این رقم و نزدیک به ۴۰۰ پرونده است. علاوه بر این، فعالان دانشجویی این دانشگاه می‌گویند که بر اساس اطلاعات آن‌ها، ۵۰ ترم تعلیقی نیز به‌طور قطعی برای دانشجویان این دانشگاه ثبت شده است.