وضعیت مجموعه‌های ورزشی تهران بحرانی است

مهدی تاج: حتی برای آبیاری چمن ورزشگاه با مشکل تامین آب مواجه‌ایم

وضعیت بحرانی ورزشگاه آزادی تهران‌- عکس سایت ورزشگاه آزادی

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۷ شهریور در آستانه مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و در حالی‌ که شرایط میزبانی تیم‌های ایرانی مشخص نیست، به مشکلات عدیده فوتبال ایران از جمله مشکلات ورزشگاه آزادی تهران اشاره کرد و گفت: «حتی برای آبیاری چمن ورزشگاه با مشکل تامین آب مواجه‌ایم.»

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد با کمک امیر قلعه‌نوعی از آتش‌نشانی تهران برای آبیاری چمن ورزشگاه کمک گرفته است. او ابراز امیدواری کرد مشکل آب ورزشگاه آزادی ظرف یک هفته آینده برطرف شود.

کارشناسان خشک‌ شدن چاه‌های حوالی این ورزشگاه را دلیل اصلی مشکلات پیش‌آمده برای آبیاری مجموعه زمین‌های چمن ورزشگاه آزادی و زمین تمرین اصلی کمپ تیم ملی می‌دانند.

در دیدارهای اخیر لیگ برتر فوتبال ایران، افت کیفیت زمین اصلی ورزشگاه اعتراض بازیکنان و مربیان تیم‌ها را به دنبال داشت. رسانه‌های ورزشی ایران هم ۳۱ مرداد با انعکاس شرایط نامناسب زمین‌های تمرین تیم ملی فوتبال، اعلام کردند با توجه‌ به خشک‌ شدن چاه‌های آب منطقه ۲۲ تهران، مدیران کمپ تیم ملی قادر نیستند آب مورد نیاز برای آبیاری این زمین‌ها را تامین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت ورزش سه با هشدار درباره شرایط زمین‌های مجموعه آزادی، در گزارشی تصریح کرد فقط زمین اصلی کمپ تیم‌های ملی برای سیراب‌ شدن در فصل فعلی به روزانه ۳۰۰ هزار لیتر آب احتیاج دارد. یعنی فدراسیون فوتبال باید تمام توان را صرف سفارش آب از خارج محوطه ورزشگاه کند تا این چمن از بین نرود.

مسئولان فدراسیون فوتبال اذعان کرده‌اند که برای هر بار آبیاری به‌ناچار از ارگان‌های مختلف کمک می‌گیرند و باید هزینه خرید آب موردنیاز برای زمین کمپ تیم ملی را هم تامین کنند.

البته فقط زمین‌های چمن آزادی با مشکل آب مواجه نیستند. به گفته ورزشکاران رشته‌های مختلف قایقرانی، دریاچه ورزشگاه آزادی نیز با بحران آب روبرو است. در پی کم شدن وسعت دریاچه و کاهش حجم آب آن، برخی مدعی شدند که مدیران مجموعه با نصب پمپ‌هایی در این دریاچه از آب آن برای آبیاری اراضی مجموعه استفاده کرده‌اند اما مدیر مجموعه آزادی این مسئله را تکذیب کرد.

حسن طباطبایی در این‌ خصوص به رسانه‌ها گفت: «ما نه‌تنها از آب دریاچه نمی‌کشیم، ‌بلکه برای حفظ آن ناچاریم داخلش آب هم بریزیم.» به گفته طباطبایی، کمبود آب در تابستان تهران سبب شد سطح آب چاه‌های زیرزمینی منطقه به‌شدت پایین برود. او تایید کرد که آب دریاچه آزادی از طریق چاه تامین می‌شود و به همین سبب با کمبود آب مواجه شده است.

علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی، هم مردادماه از حفر چاه عمیق با موافقت شهرداری خبر داد و دلیل آن را نرسیدن آب به دریاچه آزادی دانست.

کاهش حجم دریاچه و خشک شدن چاه‌هایی که در زمان ساخت ورزشگاه برای تامین آب مجموعه حفر شدند، علاوه بر آنکه تمرین تیم‌های ملی قایقرانی را دچار مشکل کرده است، به گفته کارشناسان محیط زیست، می‌تواند به نابودی جنگل‌های اطراف ورزشگاه منجر شود و ساکنان مناطق غربی تهران را به دلیل از بین رفتن فضای سبز که در تصفیه هوا نقشی مهم دارد، با مشکلات مختلف مواجه کند.

البته ورزشگاه آزادی تنها مجموعه ورزشی درگیر با تنش آبی در تهران نیست. مدیر مجموعه ورزشی تختی هم آذر ۱۴۰۱ از خشک‌ شدن چاه آب این مجموعه خبر داد و گفت: «در حال حاضر ۴۰ هکتار فضای سبز در ورزشگاه تختی وجود دارد که اگر مشکل بی‌آبی این مجموعه حل نشود، با خشکسالی مواجه خواهد شد.»

اگرچه مسئله به‌ خطر افتادن مجموعه‌های ورزشی اصلی پایتخت به گفته مدیران آن‌ها به بحران آبی ایران گره‌ خورده، ورزشکاران و صاحب‌نظران بارها این حقیقت را تکرار کرده‌اند که شیوه نگهداری سه ورزشگاه آزادی (آریامهر)، تختی (فرح) و شیرودی (امجدیه) موجب شده است آنچه‌ میراث ورزشی پایتخت شناخته می‌شود، دچار بحران شود.

مجموعه‌های ورزشی تهران که روزگاری سرآمد ورزشگاه‌های ایران و منطقه بودند و میزبانی مسابقات بین‌المللی را برعهده داشتند، این روزها حتی برای برگزاری مسابقات داخلی هم استاندارد لازم را ندارند؛ یا مانند امجدیه و تختی به نام بازسازی سال‌ها است هیچ‌ مسابقه رسمی‌ در آن‌ها برگزار نمی‌شود یا مانند آزادی، توان پذیرش تماشاگر را ندارند.

بیشتر از ورزش