عراق سه‌ نفر را به جرم بمب‌گذاری سال ۲۰۱۶ در بغداد اعدام کرد

اسامی این سه نفر اعلام نشده است

بمب‌گذاری انتحاری داعش در بغداد، ۳ ژوییه ۲۰۱۶ - SABAH ARAR / AFP

سه نفر که به انجام بمب‌گذاری داعش در سال ۲۰۱۶ در بغداد محکوم شده بودند، روزهای یکشنبه و دوشنبه در عراق اعدام شدند. این بمب‌گذاری به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در پایتخت عراق منجر شد و از بزرگ‌ترین حمله‌های تروریستی داعش محسوب می‌شود.

بمبی که روز ۳ ژوئیه ۲۰۱۶ در یک مینی‌بوس کار گذاشته شده بود، در محله کراده بغداد منفجر شد و ۳۲۳ نفر را کشت. این بمب‌گذاری چند روز مانده به عید فطر و در حالی که تعداد زیادی از مردم بغداد برای خریدهای سالانه عید در خیابان‌ها حضور داشتند، انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در دیدار با خانواده قربانیان گفت: «مجازات حق،‌ یعنی مجازات اعدام، علیه این سه مجرم کلیدی که به‌دلیل مشارکت در بمب‌گذاری تروریستی مقصر تشخیص داده شده بودند، اعمال شده است.»

عراق در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که عامل اصلی بمب‌گذاری کراده خارج از خاک عراق دستگیر شده است. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر وقت، گفت غزوان الزوبعی «مقصر اصلی» آن عملیات هولناک بود. یک منبع مطلع در دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که الزوبعی یکی از سه فرد اعدام‌ شده بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر سودانی نه نام اعدام‌شده‌ها را اعلام کرده است و نه اینکه دادگاه دقیقا چه زمانی به آن‌ها حکم اعدام را داده است. اعدام یکشنبه شب و دوشنبه صبح انجام شد.

سرلشکر پلیس، طالب خلیل راهی، گفت مینی‌بوس انفجاری با مواد منفجره پلاستیکی و نیترات آمونیوم پر شده بود. این انفجار باعث ایجاد و شعله‌ور شدن آتش‌ شد و شماری از مردم درون یک مرکز خرید سوختند. شناسایی برخی اجساد ممکن نبود. محمد غبان، وزیر کشور وقت، در پی این حمله استعفا داد.

داعش با ترکیب گروه‌هایی در سوریه و عراق به وجود آمد و در سال ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از خاک عراق را در اختیار خود داشت، گرچه هرگز به بغداد نرسید. حمله سال ۲۰۱۶ در زمانی صورت گرفت که این گروه تروریستی در پی حمله‌های همزمان نیروهای امنیتی و مردمی در عراق و سوریه و ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا به شدت تضعیف شده بود. جمهوری اسلامی نیز از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران تحت هداست قاسم سلیمانی نیروهایی برای مقابله با داعش به عراق اعزام کرد. حمله سال ۲۰۱۶ اما نشان داد که داعش همچنان قابلیت‌هایی گسترده برای عملیات تروریستی دارد. یک سال و نیم بعد، در اواخر سال ۲۰۱۷، بود که دولت عراق رسما اعلام کرد که داعش شکست خورده است.

طبق قانون جزایی عراق عضویت در گروه‌های تروریستی می‌تواند به اعدام یا حبس ابد منجر شود. دادگاه‌های این کشور در چند سال گذشته، صدها حکم از این دست در مورد اعضای داعش صادر کرده‌اند. قتل عمد نیز می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.

طبق آمار عفو بین‌الملل، عراق در سال گذشته حداقل ۱۱ نفر را اعدام کرد که کم‌تر از تعداد افراد اعدام‌شده در آمریکا است. عراق بیش از ۴۱ نفر دیگر را نیز به اعدام محکوم کرده است.

همچنین عراق روز دوشنبه از دستگیری سه عضو داعش در بغداد خبر داد. اسامی این سه نفر منتشر نشده است، اما اداره اطلاعات ارتش عراق می‌گوید آن‌ها به عضویت در این سازمان تروریستی اعتراف کرده‌اند و تحویل قوه قضائیه داده شده‌اند.

داعش هنوز از بین نرفته است. سازمان ملل پنج ماه پیش در گزارشی تاکید کرد که این گروه همچنان «۵ تا ۷ هزار عضو و حامی»‌ در عراق و سوریه دارد که حدود نیمی از آن‌ها نیروهای مسلح‌اند. این گروه در ضمن، سازمان‌های جدیدی در سایر نقاط جهان از جمله نیجریه، موزامبیک، مالی و اندونزی جذب کرده است. گروه «داعش خراسان» که در افغانستان و سایر کشورهای جنوب و مرکز آسیا همچون پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان فعالیت می‌کند نیز از مرگبارترین شاخه‌های این سازمان محسوب می‌شود. این گروه که متشکل از نیروهای جداشده از طالبان در شرق افغانستان است، ماه گذشته به گردهمایی هواداران یک جریان اسلام‌گرای طرفدار طالبان در استان خیبر پشتونخوای پاکستان حمله کرد. در این حمله ۶۳ نفر کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

بیشتر از جهان