سخنگوی پریگوژین: مراسم خداحافظی با یوگنی پریگوژین در سن‌‌پترزبورگ برگزار شد

کرملین اجازه نداد که تشییع پریگوژین به یک نمایش عمومی در مقیاس بزرگ برای حمایت از واگنر تبدیل شود

محل یادبود رهبر گروه واگنر در مسکو، ۲۷ اوت ۲۰۲۳ - NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

سخنگوی یوگنی پریگوژین روز سه‌شنبه ۷ شهریور (۲۹ اوت) با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی گفت که مراسم خداحافظی با رهبر گروه واگنر که هفته گذشته در یک سانحه هوایی کشته شد، پشت درهای بسته و به‌شکل خصوصی برگزار شده است.

به گزارش گاردین، در این بیانیه آمده است که کسانی که می‌خواهند با رهبر واگنر خداحافظی کنند، باید به گورستان پوروکوفسکوی در سن‌پترزبورگ، شهر زادگاه او بروند.

گزارش‌های قبلی در مورد مراسم خاکسپاری، گورستان‌های دیگری را در سن‌‌پترزبورگ به‌عنوان مکان احتمالی تدفین ذکر کرده بودند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برنامه‌ای برای شرکت درمراسم تشییع جنازه ندارد. به گزارش رویترز، او به خبرنگاران گفت که کرملین از ترتیبات مراسم تشییع جنازه اطلاعاتی ندارد و این موضوع مربوط به خانواده او است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته گاردین، برگزاری خصوصی مراسم تشییع جنازه به این معنا است که کرملین اجازه نداده است که این رویداد به یک نمایش عمومی در مقیاس بزرگ برای حمایت از پریگوژین و گروه واگنر تبدیل شود.

اوایل روز سه‌شنبه، والری چکالوف، رئیس تدارکات گروه واگنر، در یکی دیگر از قبرستان‌های سن‌پترزبورگ به خاک سپرده شد.

کمیته تحقیقات روسیه روز یکشنبه تایید کرد که پریگوژین در میان افرادی است که درسانحه هوایی چهارشنبه گذشته کشته شدند. این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از آزمایشات پزشکی قانونی، همه ۱۰ جسد کشف‌شده در محل شناسایی شده‌‌اند.

کرملین به قتل رساندن رئیس واگنر را رد کرده و ارزیابی‌های اطلاعاتی غرب از دخالت احتمالی پوتین را «دروغ مطلق» خوانده است.

شورش مسلحانه پریگوژین در ماه ژوئن نهایتا به توافقی بین گروه واگنر و کرملین منجر شد، اما رهبر گروه واگنر پس از شورش نیز در روسیه ماند و مناسبات او با پوتین و آینده رهبر واگنر از پرسش‌های مهمی بود که تحلیلگران تلاش می‌کردند پاسخی برای آن بیابند. سانحه هواپیمای پریگوژین، سرنوشت رهبر گروه واگنر را مشخص کرده است. با این حال، باید دید پوتین چه سرنوشتی برای اعضای گروه واگنر که اکنون در آفریقا نیز نفوذ دارند، تعیین خواهد کرد.

بیشتر از جهان