جمهوری‌خواهان در واکنش به گزارش تهران‌تایمز درباره رابرت مالی خواستار توضیح وزارت خارجه آمریکا شدند

مک‌کال گفت تهران‌تایمز بار دیگر به اطلاعاتی دست یافته است که قانونگذاران آمریکایی به آن دسترسی نداشته‌اند

تصاویر منتشر شده در تهران‌تایمز از سند مربوط به رابرت مالی-AFP/Tehran Times

قانونگذاران جمهوری‌خواه‌ آمریکایی در واکنش به گزارش اخیر «تهران‌تایمز» درباره رابرت مالی، خواستار توضیح وزارت خارجه آمریکا در این زمینه شدند که «چطور روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی ایران به اسنادی درباره نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران و دلیل تعلیق او دست یافته است».

روز دوشنبه، ششم شهریورماه روزنامه انگلیسی‌زبان «تهران تایمز» گزارشی بر اساس یک «سند» منتشر کرد که به گفته این روزنامه حکومتی نقض سه پروتکل امنیت ملی آمریکا در پرونده نماینده ویژه تعلیق شده دولت بایدن در امور ایران را نشان می‌دهد. تهران‌تایمز در این گزارش مدعی شد که نامه حساس اما طبقه‌بندی نشده‌ای نشان می‌دهد که رابرت مالی به دلیل «رفتار شخصی، نحوه مدیریت اطلاعات محرمانه و استفاده از فن‌آوری اطلاعات»، پروتکل‌‌های امنیتی را نقض کرده و ادامه حضور او در دولت به صلاح امنیت ملی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر وزارت خارجه آمریکا در واکنش به غیبت‌ طولانی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود که او در مرخصی است. اما بعدا رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که رابرت مالی از آغاز سال جاری میلادی از سمت خود تعلیق و به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده و مجوز‌های امنیتی او نیز در ارتباط با «مدیریت اسناد محرمانه» احتمالا مرتبط با ایران لغو شده است.

پولتیکو روز دوشنبه به نقل از مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به گزارش تهران‌تایمز نوشت که او «درباره نشت امنیتی نگران است و باید موضوع از صدر تا ذیل به‌طور امنیتی بررسی شود».

مک‌کال گفت تهران‌تایمز بار دیگر به اطلاعاتی دست یافته است که قانونگذاران به آن دسترسی نداشته‌اند. مک‌کل گفت که قانونگذاران همواره خواسته‌اند اطلاعات بیشتری درباره تحقیقات از رابرت مالی داشته باشند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که اف‌بی‌آی در حال تحقیق از رابرت مالی است اما درخواست‌های مکرر مک‌کال از وزارت خارجه آمریکا برای توضیح در این زمینه تا کنون به نتیجه نرسیده است. مقامات وزارت خارجه آمریکا در این زمینه به حریم خصوصی اشاره کرده‌اند و مک‌کال را به مطالعه دستور کار وزارت خارجه برای صدور مجوز امنیتی ارجاع داده‌اند.

مک‌کال گفت که اگر سند پولتیکو حقیقت داشته باشد، به‌شدت نگران کننده است به خصوص اینکه رژیم ایران به اطلاعات حساس دولت آمریکا دست یافته آن هم در زمانی که این اطلاعات از کنگره دور نگهداشته شده است.

تهران‌تایمز پیش‌تر هم گزارش‌هایی درباره رابرت مالی و روابط او و دلایل احتمالی تعلیق از سمت نمایندگی ویژه دولت بایدن در امور ایران منتشر کرده بود.

اما «سندی» که روز دوشنبه منتشر کرد و تاریخ آن مربوط به ۲۱ آوریل است،‌ نشان می‌دهد که ارین اسمارت، مقام برجسته امنیتی دیپلماتیک وزارت خارجه در نامه به مالی نوشته است که به دلایل امنیتی جدی در ارتباط با «رفتار شخصی و مدیریت اطلاعات حفاظت شده و استفاده از تکنولوژی اطلاعات»، مجوزهای امنیتی او تعلیق شده است.

مالی پیش‌تر گفته بود که در مرخصی و در حال مذاکره برای حل مشکل است و ابراز امیدواری کرده بود که «مشکل» به زودی به نفع او حل شود.

همزمان دانشگاه‌های ییل و پرینستون آمریکا اعلام کردند که این مقام تحت بازرسی اف‌بی‌آی و تعلیق شده دولت بایدن از ترم جدید با آنها همکاری خواهد کرد.

پولتیکو به نقل از منبعی که این سند را مشاهده کرده است گزارش داد که به‌نظر می‌رسد نسخه تهران‌تایمز مطابق با نسخه اصلی است.

مک‌کال با اشاره به اینکه بارها خواستار شفافیت وزارت خارجه آمریکا درباره رابرت مالی شده است، گفت که نگران این است که رژیم ایران به چه اطلاعات حساس یا محرمانه دیگری دسترسی دارد.

بیل هگرتی، از کمیته روابط خارجی سنا هم روز دوشنبه از بازرس کل وزارت خارجه آمریکا خواست موضوع دسترسی تهران‌تایمز به این سند را بررسی کند.

او گفت از اینکه «رژیم تروریست» ایران به این سند دست یافته در حیرت است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به نیویورک‌پست گفت که در جریان این گزارش‌ها قرار دارد اما اطلاعاتی در زمینه موضوعات داخلی ارایه نمی‌دهد. او گفت که مالی در مرخصی است و وزارت خارجه به دلیل ملاحظات حریم خصوصی نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه بدهد.