برنامه سفر دبیرکل‌ سازمان ملل و دادستان دیوان کیفری لاهه به رام‌الله

دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی، اواخر ۲۰۱۹ اعلام کرد که دیوان قصد دارد تحقیقات کاملی را درباره طرح اتهام «جنایت‌های جنگی» علیه نیروهای نظامی اسرائیل آغاز کند

یکی از اعضای هیئت نمایندگی فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌ برای سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله در حال انجام است.

به‌گفته این مقام فلسطینی، سفر آنتونیو گوترش به کرانه غربی برای اواخر سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، نیز قرار است در اکتبر به رام‌‌الله سفر کند. کریم خان که حقوقدان برجسته بریتانیایی است، قرار است در این سفر با مقام‌های فلسطینی در کرانه غربی دیدار و گفت‌وگو کند.

به ‌نوشته رسانه‌های داخلی اسرائيل، سفر دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری لاهه به شهر رام‌‌الله و کرانه غربی از این جهت اهمیت دارد که در سال‌های گذشته، مقام‌های فلسطینی تلاش زیادی کرده‌اند تا دیوان کیفری لاهه به اتهام‌های مطرح‌شده علیه برخی از سربازان و نیروهای نظامی اسرائیل مبنی بر «جرایم جنگی» در سرزمین‌های فلسطینی رسیدگی کنند.

اسرائيل عضو دیوان کیفری لاهه نیست و صلاحیت‌های قضایی این نهاد بین‌المللی را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برابر، تشکیلات خودگردان فلسطینی صلاحیت قضایی دیوان را برای آغاز تحقیقات کیفری در سرزمین‌های فلسطینی به‌رسمیت شناخته‌ است.

بر اساس گزارش‌ها، موضوع فلسطین محور نشست ماهانه آتی شورای امنیت سازمان ملل است. در این نشست قرار است درباره قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت بحث‌ و گفت‌وگو شود.

برابر قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت، تمامی سرزمین‌هایی که پس از درگیری‌های ۱۹۶۷ در کنترل ارتش اسرائیل قرار گرفته و به این کشور ملحق شده است،«سرزمین‌های اشغالی» محسوب می‌شوند.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۳۳۴ از دولت اسرائیل خواست که به روند ساخت شهرک‌های یهود‌ی‌نشین در مناطق اشغال‌شده کرانه غربی پایان دهد.

فاتو بنسودا، دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی، اواخر ۲۰۱۹ اعلام کرد که قصد دارد تحقیقات کاملی را درباره اتهام «جنایت‌های جنگی» نیروهای نظامی اسرائیل علیه فلسطینیان، آغاز کند. کریم خان، حقوقدان بریتانیایی، در ۲۰۲۱ جانشین بنسودا شد.

بیشتر از جهان