آغاز خروج نیروهای اسرائیلی از جنین؛ سازمان ملل خواستار توقف خشونت‌ها شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز جمعه درباره خشونت‌های کرانه باختری تشکیل جلسه دهد

در شرایطی که تعداد فلسطینی‌های کشته‌شده در حمله‌های دو روزه اسرائیل به جنین به ۱۱ نفر افزایش یافته است، فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه (۴ ژوئیه) چرخه خشونت در اسرائیل و کرانه باختری اشغالی را محکوم و تاکید کرد که کشتارها و خشونت‌ها باید متوقف شود.

از سوی دیگر، به گزارش الجزیره، نیروهای ارتش اسرائیل در شبانگاه سه‌شنبه خروج از اردوگاه پناهجویان جنین در کرانه باختری را آغاز کردند. پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرده بود که عملیات در کرانه باختری به زودی پایان خواهد یافت اما وعده داد که عملیات مشابهی در آینده انجام خواهد گرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما تا زمانی که لازم باشد برای از بین بردن تروریسم عملیاتمان را ادامه خواهیم داد.»

پیش از آغاز خروج نیروهای ارتش اسرائیل از جنین، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی به سمت بیمارستان دولتی جنین در کرانه باختری تیراندازی کردند که در جریان آن ۳ نفر مجروح شدند.

همچنین اتحادیه عرب با محکوم کردن حمله گسترده اسرائیل به جنین خواستار اقدام فوری کشورهای عربی از طریق کمیته وزیران این سازمان در حمایت از فلسطینی‌ها شد.

بر اساس آخرین خبرها، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز جمعه درباره خشونت‌های کرانه باختری تشکیل جلسه دهد. دیپلمات‌ها گفتند که این دیدار با توجه به تحولات نگران‌کننده در فلسطین به درخواست امارات متحده عربی برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش عرب‌نیوز، فولکر تورک، در بیانیه‌ای گفت: «عملیات اخیر در کرانه باختری اشغالی و حمله با خودرو در تل‌آویو به‌ شکل نگران‌کننده‌ای به یک الگوی بسیار آشنا از وقایع اشاره دارد: خشونت فقط باعث خشونت بیشتر می‌شود.»

او تاکید کرد که «کشتار و ناقص‌سازی و تخریب اموال باید متوقف شود». کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که مقیاس عملیات جنین و استفاده از حمله هوایی مکرر، همراه با تخریب اموال، مسائل جدی در ارتباط با هنجارها و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر را مطرح می‌کند.

او گفت که استفاده از حمله‌های هوایی با قواعد عملیات اجرای قانون مغایرت دارد. او گفت که «در وضعیت اشغال، مرگ‌ومیر ناشی از این شکل از حمله‌های هوایی ممکن است مصداق قتل عمد باشد». او گفت که نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری باید استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر در مورد استفاده از زور را رعایت کنند.

فولکر تورک افزود که «این استاندارها صرفا به این دلیل که هدف عملیات «مقابله با تروریسم» عنوان شده است، تغییر نمی‌کند».

به گزارش عرب‌نیوز، او افزود اسرائیل به‌عنوان «قدرت اشغالگر» باید اطمینان حاصل می‌کرد که عملیاتش به شکلی برنامه‌ریزی‌ و کنترل شده است که استفاده از زور، به‌ویژه نیروی کشنده، به حداقل برسد.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه یک فلسطینی با خودرو در تل‌آویو به روی عابران راند و پس از متوقف شدن خودرو‌ خود با چاقو به مردم حمله کرد که در جریان این حمله ۷ نفر زخمی شدند. حماس اعلام کرد که این فرد یکی از اعضای این گروه بود که در جریان این حمله با شلیک یک اسرائیلی کشته شد. حماس گفته که عمل او در پاسخ به حمله‌های اسرائیل در جنین بوده است.

بیشتر از جهان