حضور مانچینی بزرگ در ریاض؛ بهترین مربیان جهان جذب عربستان سعودی می‌شوند

در کنار فوق‌ستاره‌های فوتبال جهان، حضور مربیان نامداری همچون مانچینی، جرارد، ژسوس، یایسله، کاسترو و اسپریتو در فوتبال عربستان سعودی می‌تواند کیفیت تیم‌ها و بازیکنان آنان را تا حد زیادی بالا ببرد

امضای قرارداد مانچینی با فدراسیون فوتبال عربستان- Fayez NURELDINE / AFP

دوشنبه، ۲۸ اوت (۶ شهریور)، حضور روبرتو مانچینی، سرمربی پرافتخار ایتالیایی، در ریاض رونمایی شد و او اینک پس از امضای قرارداد با مدیران ورزش عربستان سعودی، تا سه سال آینده سکاندار هدایت تیم فوتبال این کشور در مسابقات جام ملت‌های آسیا و  مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ خواهد بود.

سرمربی ۵۹ ساله و موفق ایتالیایی که پیش از این با باشگاه‌هایی همچون اینترمیلان و منچسترسیتی به افتخارات درخشانی دست یافته است و از باکیفیت‌ترین مربیان کنونی فوتبال دنیا محسوب می‌شود، ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) سال جاری، پس از پنج سال حضور بر روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی ایتالیا، از جایگاه خود در این تیم کناره‌گیری کرد تا برای هدایت شاهین‌های سبز عازم شبه‌جزیره سعودی شود.

او که پیش‌تر توانسته بود اینترمیلان را پس از ۱۷ سال، و منچسترسیتی را پس از ۴۴ سال به مقام قهرمانی سری‌آ و لیگ برتر انگلیس برساند و تیم ملی کشورش نیز با هدایت او قهرمان جام ملت‌های اروپا شد، در سه سال آینده در عربستان سعودی بیش از ۹۰ میلیون یورو درآمد خواهد داشت که او را به گرانقیمت‌ترین سرمربی حال حاضر فوتبال جهان در رده ملی تبدیل می‌کند و به درآمدی هم‌اندازه دیگو سیمئونه، سرمربی اتلتیکو مادرید و پردرآمدترین سرمربی رده باشگاهی، می‌رساند.

اوانی، سالسانو و لومباردو در جایگاه دستیاران اصلی، گالیاردی در نقش آنالیزور، باتارا در جایگاه مربی دروازه‌بان‌ها، اسکاناوینو و دوناتلی عهده‌دار بدنسازی، آگوستینو در نقش ماساژور و نوچاری و ساندریانی نیز با مسئولیت تمرین‌دهی، ‌همراه روبرتو مانچینی عازم ریاض شده‌اند و احتمال حضور له‌له اوریالی، مدیرفنی تیم ملی ایتالیا در جایگاه مدیرفنی تیم ملی عربستان سعودی نیز پررنگ ارزیابی شده است.

مانچینی پس از امضای قرارداد رسمی با فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، اینک همراه تیم ملی این کشور به اردوی انگلستان می‌رود تا دو بازی دوستانه با تیم‌های ملی کاستاریکا و کره جنوبی در شهر نیوکاسل برگزار کنند و آماده حضور در جام ملت‌های آسیا و نیز مسابقات مقدماتی جام جهانی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مانچینی تنها سرمربی موفق و نامدار دنیای فوتبال نیست که حالا در فوتبال عربستان سعودی حضور دارد، زیرا پیش از او نیز چندین مربی کارنامه‌دار و گرانقیمت دیگر نیز جذب باشگاه‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای این کشور شده بودند تا در کنار استخدام فوق‌ستاره‌های فوتبال دنیا، سطح کیفیت بازی تیم‌های باشگاهی و تیم ملی عربستان سعودی، همزمان به استاندارهای جهانی برسد.

نمونه‌وار، هدایت تیم الاهلی امارات در فصل جاری لیگ فوتبال عربستان سعودی بر عهده ماتیاس یایسله آلمانی است، ژرژ ژسوس پرتغالی سرمربی الهلال پرستاره شده است، استیون جرارد، اسطوره لیورپولی‌ها، امسال روی نیمکت مربیگری الاتفاق خواهد نشست، لوئیز کاسترو، دیگر سرمربی نامدار پرتغالی، در فصل جاری سرمربی رونالدو و یارانش در النصر است، و نونو اسپریتو، سرمربی سابق تیم‌های والنسیا، ولورهمپتون و تاتنهام نیز با تیم الاتحاد قرارداد بسته است تا امسال شاهد پیاده شدن تفکرات بهترین مربیان سال‌های اخیر فوتبال اروپا در عربستان سعودی باشیم.

اینک مانچینی بزرگ نیز با قراردادی ۹۰ میلیون یورویی، همراه با ۱۰ دستیار، سرمربی تیم ملی فوتبال عربستان سعودی شده است. قرارداد او و دستیارانش تا سه سال آینده و جام جهانی ۲۰۲۶ که به‌صورت مشترک در آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود، اعتبار دارد و عربستان سعودی می‌خواهد با مانچینی دو هدف اصلی خود را، قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال جاری و صعود به مراحل حذفی در جام جهانی، دنبال کند.

دستمزد دیگر مربیان نامدار و موفق فوتبال جهان، از جمله گواردیولا، کلوپ، آلگری و آنچلوتی، به مراتب پایین‌تر از رقم قرارداد جدید روبرتو مانچینی است.

بیشتر از فوتبال