لیگ عربستان سعودی دومین لیگ پرهزینه دنیا شد؛ «صلاح هم جواب مثبت داد»‏

علاوه بر انتقال احتمالی محمد صلاح، در ۲۴ ساعت گذشته ستارگان دیگری همچون سرخیو راموس، ژائو فیلیکس، رودریگو ‏دی‌پل، و آیمریک لاپورت نیز به توافق کامل با باشگاه‌های سعودی رسیدند

محمد صلاح، ستاره گلزن لیورپول-ای‌اف‌پی

ماجرای حضور محمد صلاح، یکی از آماده‌ترین مهاجمان کنونی فوتبال جهان، در لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی بسیار جدی شده است. اکنون رسانه‌ها و خبرنگاران زیادی در عربستان و قاره اروپا از انتقال احتمالی او به باشگاه الاتحاد عربستان خبر می‌دهند.

اگرچه مدیران باشگاه لیورپول هفته گذشته اعلام کرده بودند که حاضر به فروش ستاره مصری خود نیستند، اکنون به نظر می‌رسد که پیشنهاد شگفت‌انگیز سعودی‌ها برای پرداخت دست‌کم ۱۱۰ میلیون یورو به قرمزها آن‌ها را در حفظ صلاح مردد کرده است.

وب‌سایت اسپورت عربستان سعودی چند ساعت پیش خبر داد که مدیران باشگاه الاتحاد برای جذب محمد صلاح با همتایانشان در لیورپول به «توافق» رسیده‌اند. در این صورت، بهترین گلزن تاریخ باشگاه لیورپول به گران‌ترین خرید تاریخ لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی تبدیل خواهد شد.

بر اساس گزارش این وب‌سایت و همچنین روزنامه الکاس قطر، دو طرف برای صدور رضایت‌نامه محمد صلاح بر سر مبلغ ۱۱۰ میلیون یورو به توافق رسیده‌اند تا این ستاره مسلمان مصری با قراردادی سه ساله و دریافت دستمزد سالانه دست‌کم ۱۰۰ میلیون یورویی، که با پاداش‌ها و آپشن‌ها به ۲۰۰ میلیون یورو خواهد رسید، هم‌بازی کریم بنزما، انگولو کانته، فابینو، و ژوتا شود.

رودی گالتی، روزنامه‌نگار معروف ایتالیایی، نیز این خبر را تایید کرده است.

گفته می‌شود که اسطوره ۳۱ ساله آنفلید نیز رضایتش را از این انتقال اعلام کرده است و اکنون فقط جواب مثبت یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول، درباره فروش بهترین بازیکن سال‌های اخیرش باقی مانده است.

روزنامه الکاس می‌نویسد انمار الحائلی، رئیس باشگاه الاتحاد، خودش با هواپیمای شخصی‌ راهی لندن شده است تا رضایت کامل صلاح و کلوپ و مالک باشگاه لیورپول را بگیرد.

نیمار، ستاره برزیلی باشگاه پاری‌ سن‌ژرمن، هفته گذشته با مبلغ انتقالی ۹۰ میلیون یورو از این باشگاه فرانسوی به الهلال پیوست. به این ترتیب، در صورت نهایی شدن قرارداد انتقال صلاح به الاتحاد، این مهاجم از لحاظ قیمت خرید بالاتر از نیمار قرار خواهد گرفت و به گران‌ترین خرید تاریخ سعودی‌ها تبدیل خواهد شد.

همچنین، محمد نور، اسطوره باشگاه الاتحاد عربستان، در یک برنامه زنده تلویزیونی در آن کشور اعلام کرد که احتمال انتقال محمد صلاح به زردپوشان جده را حدود ۷۵ درصد می‌داند.

در ۲۴ ساعت اخیر نیز هشتگ «صلاح اتحادی» به ترند اول جهان عرب در ایکس (توییتر سابق) تبدیل شده است که نشان‌دهنده شوق و اشتیاق بی‌اندازه عرب‌های حاشیه خلیج‌ فارس از ورود صلاح به جده و کرانه دریای سرخ است.

در ادامه ورود شگفت‌انگیز ستاره‌های فوتبال اروپا به لیگ شبه‌جزیره عربستان سعودی، امروز اول شهریور نیز خبر غیررسمی توافق نهایی سرخیو راموس، مدافع پرافتخار تیم‌های رئال مارید و پاری‌ سن‌ژرمن، با الاتحاد عربستان منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، رسانه‌های اسپانیایی روز چهارشنبه اعلام کردند در صورتی که بارسلونا برای جذب ژائو فیلیکس اقدام نکند، ستاره پرتغالی اتلتیکو مادرید ممکن است برای یک سال راهی الهلال عربستان شود.

از سوی دیگر، الاهلی عربستان مذاکره برای جذب رودریگو دی‌پل، ستاره آرژانتینی اتلتیکومادرید، را آغاز کرده است و الشباب عربستان نیز در آستانه جذب دمارای گری، ستاره اورتون، است.

امروز همچنین خبر توافق کامل آیمریک لاپورت، مدافع منچسرسیتی، با باشگاه النصر و امضای قراردادی سه ساله منتشر شد.

روز گذشته نیز اوتاویو، ستاره ۲۸ ساله پرتغالی باشگاه پورتو، با مبلغ انتقالی ۶۰ میلیون یورو به النصر عربستان پیوست. این انتقال گران‌قیمت‌ترین فروش تاریخ باشگاه پورتو تا امروز است.

این خرید باعث شد که لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی روز ۳۱ مرداد با عبور از سری‌ آ ایتالیا، دومین لیگ پرهزینه جهان در فصل نقل‌ و انتقال‌های تابستانی ۲۰۲۳ شود. لیگ برتر انگلستان، با ۲.۱ میلیارد پوند خرید بازیکن، پرهزینه‌ترین لیگ فوتبال جهان در ماه‌های اخیر بوده است. پس از آن، باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی با ۷۷۵ میلیون یورو هزینه خرید، سری‌ آ ایتالیا با ۷۳۲ میلیون یورو، لیگ یک فرانسه با ۶۷۴ میلیون یورو، بوندس‌ لیگای آلمان با ۶۵۰ میلیون یورو، و لا لیگای اسپانیا با ۳۷۳ میلیون یورو خرید بازیکن در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

کارشناسان حوزه نقل و انتقال فوتبال معتقدند که تابستان سال جاری بزرگ‌ترین کوچ دسته‌جمعی ستارگان دنیای فوتبال در تاریخ این رشته ورزشی رخ داده است. با بیش از ۷۷۵ میلیون یورویی که چند باشگاه سعودی برای دریافت رضایت‌نامه بهترین فوتبالیست‌های امروز جهان خرج کرده‌اند، لیگ فوتبال شبه‌جزیره از سطحی آسیایی ناگهان تا سطح برترین لیگ‌های فوتبال جهان بالا رفته است.

منبع مالی اصلی باشگاه‌های سعودی برای چنین هزینه‌های هنگفتی دولت عربستان سعودی است. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور، در بخشی از اصلاحات گسترده در عربستان، دستور مستقیم به مدیران صندوق سرمایه‌گذاری عمومی دولتی داده است که با پرداخت ۲۰ میلیارد دلار به باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال آن کشور، سطح کیفی فوتبال را بالا ببرند و پای ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا را به لیگ عربستان سعوی باز کنند.

بیشتر از فوتبال