محصولات لبنی از ابتدای سال حدود ۳۰ درصد گران‌تر شده‌اند

سرانه مصرف لبنیات در ایران به‌طور معناداری با کشورهای اروپایی و بسیاری از نقاط جهان متفاوت است

صعود تدریجی قیمت لبنیات ادامه دارد‌ــ‌ همشهری

صعود فزاینده قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی به‌رغم کاهش معنادار میزان مصرف آن‌ها و با وجود سیاست‌های دستوری دولت ابراهیم رئیسی همچنان ادامه دارد. گزارش‌های داخلی از ایران آشکار می‌کند از اردیبهشت‌ امسال که بهای شیر خام افزایش یافت، قیمت محصولات لبنی به‌طور مستمر در حال افزایش است؛ به‌ طوری‌ که نرخ‌های اردیبهشت و خرداد با مرداد و شهریور تفاوت دارد.

تا اواخر فروردین، کیسه‌های شیر کم‌چرب ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شدند، اما الان در فروشگاه‌ها شیر نایلونی ۸۰۰ گرمی را ۱۸ هزار تومان می‌فروشند. قیمت شیر پاستوریزه یک لیتری کم‌چرب هم به حداقل ۲۳ هزار تومان رسیده است. بطری‌های شیر کم‌چرب بدون لاکتوز نیز حدود ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شوند، در حالی‌ که تا اواخر فروردین امسال همین بطری یک لیتری شیر کم‌چرب بدون لاکتوز ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت داشت. قیمت شیر پرچرب از این هم بیشتر است و به حدود ۲۸ هزار تومان می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، در حال حاضر خرید دبه ۲.۲ کیلویی ماست کم‌چرب ۱۱۵ هزار تومان تمام می‌شود؛ در صورتی‌ که همین ماست اردیبهشت پارسال ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود. همچنین بهای یک سطل ۴۵۰ گرمی ماست پروبیوتیک کم‌چرب که اوایل سال ۱۳ هزار تومان بود، به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

دبه ۱.۵ کیلویی ماست یونانی هم که اکنون تقریبا ۱۰۰ هزار تومان است، تا هفته‌های آخر اردیبهشت امسال کمتر از ۷۴ هزار تومان فروخته می‌شد. به عبارتی نسبت به ابتدای سال ۳۵ درصد گران‌تر شده است. 

در سال ۱۴۰۱، قیمت مصوب پنیر در قالب‌های ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان تعیین شد، اما در حال حاضر ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شوند. کره ۱۰۰ گرمی هم در حال حاضر حدود ۲۹ هزار تومان است، اما ابتدای سال آن را ۲۴ هزار تومان می‌فروختند. قیمت کره حیوانی ۵۰ گرمی کالین هم در همین مدت از ۱۳ هزار به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت بطری دو لیتری دوغ گازدار نیز از ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۸ هزار تومان رسیده است و بطری ۱.۵ لیتری دوغ کفیر به‌ جای ۲۸ هزار تومانی که ابتدای سال قیمت داشت، ۳۳ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته می‌شود.

مقام‌های دولت سیزدهم جمهوری اسلامی سال ۱۴۰۱ در جریان حذف ارز ترجیحی کالاها وعده دادند تنها قیمت چهار قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن افزایش می‌یابد که آن نیز از محل افزایش یارانه‌ها جبران می‌شود.

مقایسه قیمت‌ها طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که بیشتر مواد غذایی تحت‌تاثیر تورم بودند و برخی از آن‌ها از جمله محصولات لبنی در چندین مرحله گران‌تر شدند و میزان مصرف آن‌ها از قبل نیز کمتر شد.

اگر تا چند سال پیش خبرهایی از کاهش قابل‌توجه سرانه مصرف گوشت و مرغ منتشر می‌شد، اینک گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی دهک‌های درآمدی توان خرید محصولات لبنی را هم ندارند و از مصرف آن چشم‌پوشی کرده‌اند.

خردادماه امسال، محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی، از تفاوت معنادار مصرف شیر در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان خبر داد و گفت: «سرانه مصرف شیر در جهان برای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم است. این میزان در کشورهای آمریکایی و فرانسه به حدود ۲۰۰ کیلوگرم و در شمال اروپا به نزدیک ۳۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد اما در ایران، در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ۷۰ کیلوگرم است.»

بنی‌طبا کاهش قدرت خرید مردم را مهم‌ترین دلیل کاهش مصرف لبنیات دانست و گفت که محصولات لبنی به دلیل مشکلات اقتصادی در اولویت سبد خرید مردم نیستند. پیش از او، وزارت بهداشت نیز در گزارشی اذعان کرده بود که بیش از یک‌سوم مردم ایران لبنیات را از سبد غذایی‌شان حذف کرده‌اند.