افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات در ایران

این افزایش قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که در پاییز سال گذشته نیز قیمت این محصولات ۴۰ درصد افزایش یافته بود

محصولات لبنی در ایران از هفته آینده ۷۰ درصد گران می‌شوند. محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، افزایش قیمت شیر خام را دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات لبنی دانست و پیشنهاد داد: «مسئولان دولت فعلی یا مسئولان دولت جدید شیر خام و محصولات لبنی را از گروه یک کالایی به گروه دو انتقال دهند تا روند عرضه و تقاضا، قیمت‌ را در بازار این محصولات تعیین کند و سازمان بر آن نظارت داشته باشد.» 

افزایش ۷۰ درصدی قیمت محصولات لبنی در حالی اتفاق می‌افتد که در پاییز سال ۱۳۹۹ نیز قیمت این محصولات ۴۰ درصد افزایش یافته بود. بنی‌طبا با بیان اینکه ۶۵ درصد تولید محصولات لبنی از طریق شیر خام است، افزود: «در مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامدار شش هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است که با درنظر گرفتن هزینه حمل، قیمت تحویل در کارخانه لبنی به شش هزار و ۶۰۰ تومان خواهد رسید؛ با این شرایط قیمت محصولات لبنی نیز حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت.» 

او با تاکید بر اینکه تصمیم درباره افزایش قیمت شیر خام در ستاد تنظیم بازار گرفته شده است، گفت: «شیر هیچ‌گاه با قیمت مصوب به دست کارخانه‌های لبنی نرسیده است.» به گفته او، دامداران قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند چرا که «به نظر آن‌ها این قیمت جوابگوی هزینه تولید نیست». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنی‌طبا با انتقاد از اینکه ارگان‌های دولتی بر قیمت‌های مصوب در زنجیره تولید مثل قیمت شیر خام نظارتی ندارند، اعلام کرد: «با ابلاغ نرخ مصوب جدید شیر خام، قیمت محصولات لبنی ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت و تعیین قیمتی کمتر از این مقدار به معنی ضررده شدن محصولات ضروری و مشمول قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه از جیب تولیدکنندگان است.» 

به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه قیمت‌گذاری مصوب، به ضرر مصرف‌کننده است پیشنهاد داد که مسئولان دولت محصولات لبنی را از گروه یک کالایی به گروه دو انتقال دهند تا روند عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت در بازار باشد و سازمان‌ها هم نقش نظارتی خود را ایفا کنند. 

در یک‌ سال گذشته بازار محصولات لبنی بارها نوسان داشته است. تولیدکننده‌ها به بهانه اینکه دامداران قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و قیمت‌گذاری‌های دولتی هزینه‌های تولید را کفاف نمی‌کند، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند. 

گران شدن محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید بر سلامت مردم جامعه تاثیر منفی دارد و این در حالی است که در سال‌های اخیر، دیگر محصولات همچون گوشت و سایر فراورده‌های پروتئینی نیز به دلایل مشابه به تدریج از سبد خرید بسیاری خانواده‌ها حذف شده‌اند و مواد غذایی جایگزین برای آن‌ها وجود ندارد. 

بنی‌طبا اوایل خرداد نیز با اشاره به اینکه سرانه مصرف مواد لبنی در کشور به شدت کاهش یافته است گفت: «هم اکنون مصرف سرانه مواد لبنی در ایران در خوش‌بینانه‌ترین حالت برای هر فرد به حدود ۸۰ کیلوگرم در سال رسیده است. این در حالی است که بنا بر استانداردهای بین‌المللی، میزان مصرف سرانه مواد لبنی برای هر فرد حدود ۱۵۰ کیلوگرم است و این نشان می‌دهد که هر فرد ایرانی ۷۰ کیلوگرم کمتر از استاندارد جهانی لبنیات مصرف می‌کند.»

بیشتر از اقتصاد