خشم شدید حکومتی‌ها از مبارزه زنان موی‌تای‌کار ایرانی علیه حجاب اجباری

اعضای تیم موی‌تای ایران به «برخورد قضایی» تهدید شدند

رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ایران، یکشنبه، ۵ شهریور (۲۷ اوت)، درباره رعایت نشدن حجاب اجباری شماری از اعضای تیم ملی زنان موی‌تای ایران در جریان حضورشان در مسابقات آسیایی تاشکند، تهدید کرد که پس از بازگشت اعضای این تیم به ایران، با این زنان «برخورد قضایی» خواهد شد.

روز گذشته، شنبه، ۴ شهریور، تصاویری از اعضای تیم ملی موی‌تای زنان ایران در مراسم افتتاحیه قهرمانی آسیا در ازبکستان، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داداد شماری از زنان ورزشکار ایرانی بدون حجاب اجباری در این مراسم حضور یافته‌اند.

در آستانه نخستین سالگرد کشته شدن مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد جمهوری اسلامی، مبارزه زنان موی‌تای‌کار ایرانی علیه حجاب اجباری، با استقبال چشمگیر شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و کاربران زیادی با قدردانی از شجاعت زنان ملی‌پوش و تسلیم نشدن مقابل قوانین سرکوبگرایانه نظام حاکم بر ایران، دیگر زنان ورزشکار ایرانی را نیز به مبارزه با حجاب اجباری تشویق کردند.

اما رسانه‌ها و چهره‌های وابسته به دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نیز بیکار ننشستند و در ۲۴ ساعت گذشته با پرونده‌سازی امنیتی گسترده علیه زنان موی‌تای‌کار ایران، کوشیدند مقدمات بازداشت یا محرومیت و سرکوب آنان را فراهم کنند و کنار گذاشتن حجاب مدنظر حکومت را در مسابقات ازبکستان، «اقدام علیه امنیت ملی» تعبیر کردند.

یوسف بهتری، رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی در ایران، ارتباط این نهاد را با حضور زنان ورزشکار ایرانی در مسابقات مذکور انکار کرد و در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد: «فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی اطلاعی در این زمینه ندارد و این اعزام از طرف فدراسیون انجام نشده است. تمام اعزام‌هایی که از طرف فدراسیون صورت می‌گیرد، با مجوز شورای برون‌مرزی و با همکاری فدراسیون انجام می‌شود. اگر نفرات اعزامی عضو تیم ملی باشند، قطعا به کمیته انضباطی دعوت می‌شوند و با آن‌ها برخورد قضایی خواهیم کرد. اگر بدون مجوز و با پرچم کشورمان تحت عنوان تیم ملی در این مسابقات شرکت کردند هم که وزارت ورزش باید با این هنجارشکنی برخورد کند.»

این در حالی است که مسابقات موی‌تای قهرمانی آسیا در تاشکند، مهم‌ترین مسابقه این رشته ورزشی در سال جاری میلادی در این قاره محسوب می‌شود، و نگاهی به فهرست زنان اعزام‌شده از ایران به ازبکستان هم نشان می‌دهد که همه آنان عضو تیم ملی موی‌تای زنان و از بهترین ورزشکاران ایرانی حاضر در این رشته به‌شمار می‌آیند.

همچنین، این مقام مسئول توضیح نداده است که اگر موی‌تای‌کاران ایرانی با مجوز و اطلاع فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ایران به ازبکستان سفر نکرده‌اند، از چه طریق و با چه مجوزی توانسته‌اند در مسابقات موی‌تای آسیا شرکت کنند.

از سوی دیگر، رئیس انجمن موی‌تای ایران نیز امروز کوشید از زیر بار مسئولیت اعزام زنان موی‌تای‌کار به ازبکستان شانه خالی کند و با «من‌درآوردی» خواندن مسابقات ازبکستان، زنان ملی‌پوش موی‌تای را با فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی مرتبط دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در واکنش به حضور اعضای تیم ملی موی‌تای زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند بدون حجاب اجباری، گفت: «این مسابقات به‌ هیچ عنوان معتبر نبوده، قهرمانی آسیا نیست و یک رقابت من‌درآوردی است.»

از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی در شهریور گذشته تاکنون، ده‌ها زن ورزشکار ایرانی با کنار گذاشتن حجاب اجباری در مسابقات آسیایی و جهانی، کوشیده‌اند با اعتراضات سراسری همراهی کنند و اعتراض خود را به قوانین سرکوبگرایانه علیه زنان ایرانی نشان دهند.

در همین راستا، آذر گذشته، فصیحه رادمنش، ورزشکار و مربی مو‌ی‌تای، پس از کسب مقام سوم در مسابقات بین‌المللی موی‌تای در ترکیه، با شعار «زن زندگی آزادی» که روی چهره‌اش نقش شده بود، بر سکوی قهرمانی حضور یافت.

حضور بدون حجاب اجباری الناز رکابی، عضو تیم ملی سنگ‌نوردی ایران، در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز بیشترین استقبال و تشویق شهروندان ایران را در قیاس با هر اتفاق ورزشی دیگری در یک سال اخیر، همراه داشته است.

اما ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران، الناز رکابی را نیز مانند زنان ورزشکار دیگر که با حجاب اجباری مخالف‌اند، ازجمله پارمیدا قاسمی در رشته تیروکمان و نیلوفر مردانی در اسکیت، تحت فشار و بازجویی امنیتی شدید قرار دادند و آن‌ها را از ادامه فعالیت در ورزش حرفه‌ای محروم کردند.

شماری از زنان ورزشکار ایرانی نیز، از جمله کیمیا علیزاده، تکواندوکار و تنها زن دارنده مدال المپیک در تاریخ ورزش ایران، یا سارا خادم‌الشریعه، ستاره شطرنج زنان ایران، به دلیل تمایل نداشتن به رعایت حجاب اجباری در میدان‌‌های بین‌المللی، از ایران مهاجرت کردند و عضو تیم‌های ملی کشورهای دیگر شدند.

بیشتر از ورزش