حمله گروه مرتبط با القاعده در سوریه؛ ده‌ها سرباز کشته و مجروح شدند 

نیروهای جهادی تونل‌هایی را که زیر مواضع ارتش حفر کرده بودند، منفجر کردند و هم‌زمان حمله‌هایی را از طریق تونل‌های دیگر آغاز کردند

فعالان اپوزیسیون در سوریه از حمله شورشیان به یک موضع ارتش در شمال غرب آن کشور در روز شنبه خبر دادند و گفتند که در این حمله، بیش از ۳۰ سرباز کشته و مجروح شدند. پیش‌بینی شده است که با توجه به تداوم درگیری ممکن است شمار کشته‌شدگان افزایش یابد. 

این حمله چند روز پس از حمله‌های هواپیماهای جنگی روسیه و سوریه به آخرین پایگاه اصلی شورشیان در استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه و بخش‌هایی از حلب رخ داد که در جریان آن‌ها، چندین نفر از شورشیان مخالف حکومت دمشق کشته شدند. 

روز جمعه نیز روسیه حمله‌های هوایی را در منطقه جسر الشغور در شمال، جایی که شورشیان جهادی حزب اسلامی ترکستان مستقرند، انجام داد. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفت که در این حمله ۱۱ سرباز کشته شدند و افزود که جهادگران گروه انصارالتوحید و حزب اسلامی ترکستان به جنوب استان ادلب حمله کردند. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نوشت که نیروهای جهادی «تونل‌هایی را که زیر مواضع ارتش حفر کرده بودند، منفجر کردند و هم‌زمان حمله‌هایی را از طریق تونل‌های دیگر آغاز کردند. گفته شده است که دو نفر از جهادگران در حمله روز شنبه در عملیات انتحاری کشته شدند». 

هر دو گروه انصار التوحید و حزب اسلامی ترکستان با جهادگران هیئت تحریر شام مرتبط‌اند. هیئت تحریر شام بخش‌هایی از استان ادلب و بخش‌هایی از حلب، حماء و لاذقیه را تحت کنترل دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های دیگری از فعالان از جمله «امجد نیوز» نیز از وقوع این حمله خبر داده و بدون آن که جزئیاتی درباره خسارات جانی ارائه دهند، نوشتند که ده‌ها سرباز کشته و مجروح شدند. 

دولت یا رسانه‌های حکومتی سوریه در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند. 

آتش‌بس میان روسیه و ترکیه در مارس ۲۰۲۰ که به تهاجم حکومت تحت حمایت روسیه بشار اسد علیه استان ادلب پایان داد، بارها نقض شده و به کشته‌ شدن ده‌ها نفر در سوریه منجر شده است. 

روسیه یکی از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، است و در سپتامبر ۲۰۱۵ به جنگ داخلی سوریه پیوست. ورود مسکو به جنگ داخلی سوریه و حمایت از دمشق، به تغییر موازنه قدرت به نفع بشار اسد کمک کرد. ترکیه در این میان حامی اصلی مخالفان مسلحی است که علیه حکومت بشار اسد مبارزه می‌کنند. 

جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه، با اعتراض‌های مردمی علیه حکومت مرکزی اسد آغاز شد و رفته‌رفته به یک جنگ داخلی تمام‌عیار تبدیل شد. 

در این جنگ، نیم میلیون نفر کشته شدند و نیمی از جمعیت ۲۳ میلیون نفری سوریه قبل از جنگ، آواره شدند. 

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، هم‌اکنون پنج میلیون نفر از شهروندان سوریه در نقاط مختلف جهان پناهنده‌اند و اغلب آنان در کشورهای همسایه سوریه به سر می‌برند.