حکومت اسد در نشست شورای امنیت بار دیگر به شکنجه و سرکوب مخالفان متهم شد

نماینده آمریکا: مردم سوریه همچنان با بازداشت، شکنجه، حمله‌ هوایی، و محروم شدن از کمک‌های بشردوستانه ‏مواجه‌اند

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه نشستی ویژه برای بررسی اوضاع سوریه، راه‌های مقابله با تروریسم، و چشم‌انداز صلح و امنیت پایدار در این کشور برگزار کرد. در این نشست ویژه، دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، بار دیگر به شکنجه مخالفان، سرکوب‌های گسترده سیاسی و استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان متهم شد.

علاوه بر نماینده‌‌های دولت‌های آمریکا و بریتانیا، نماینده دولت‌های بشار اسد و جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت صحبت کردند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۲۳ اوت (اول شهریور) در همان ابتدای صحبت‌ها، دولت بشار اسد را به طیف گسترده‌ای از اتهام‌های حقوق بشری و سرکوب‌ گسترده مخالفان سیاسی متهم کرد و گفت: «با گذشت بیش از ۱۲ سال از آغاز انقلاب سوریه، برخی می‌خواهند این طور وانمود کنند که درگیری‌ها پایان یافته است، در حالی که مردم سوریه همچنان روزانه با بازداشت، شکنجه، حمله‌های هوایی، و محروم شدن از کمک‌های بشردوستانه مواجه‌اند.»

به‌ گفته نماینده دولت آمریکا، در حمله شیمیایی ۱۰ سال پیش عوامل دولت سوریه در حومه دمشق دست‌کم ۱۴۰۰ تن کشته و شمار زیادی مجروح شدند.

نماینده دولت آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌ در نشست شورای امنیت، ضمن اشاره به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز روزهای گذشته در شهرها درعا و السویدا، خواهان پشتیبانی از مردم سوریه در برابر سرکوب‌های سیاسی دولت اسد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده دولت آمریکا همچنین دولت سوریه را عامل بی‌ثباتی در سراسر منطقه معرفی کرد و گفت سیاست‌های دولت بشار اسد موجب شده است که میلیون‌ها نفر نتوانند به خانه و محل زندگی خود بازگردند.

نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین حکومت بشار اسد را مسئول گسترش قاچاق مواد مخدر در منطقه معرفی کرد.

سفیر و نماینده دولت بریتانیا نیز در نشست روز چهارشنبه در شورای امنیت، دولت بشار اسد را مسئول بازنگشتن پناه‌جویان و آوارگان جنگ به سوریه دانست و گفت بسیاری از پناه‌جویان می‌ترسند به کشورشان بازگردند. به‌ گفته نماینده بریتانیا، اگر دولت اسد به‌واقع خواهان تغییر رفتارها و سیاست‌هایش است، باید زمینه مساعدی برای بازگشت آوارگان فراهم کند.

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، نیز خواهان استقرار نیروهای دولتی سوریه در سراسر مناطق آن کشور شد. او مدعی شد مناطقی که زیر کنترل نیروهای دولت اسد نیست به «کانون تروریسم» تبدیل شده است. روسیه و جمهوری اسلامی ایران هر دو متحد اصلی حکومت بشار اسد به‌شمار می‌روند که نقشی اساسی در حفظ قدرت اسد در آن کشور ایفا کرده‌اند.

بیشتر از جهان