مادر محمد جواد زاهدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، به زندان قائم‌شهر منتقل شد

بازداشت خانواده‌های دادخواه و شهروندان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد

در ادامه فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه خیزش سراسری، مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، به زندان قائم‌شهر منتقل شده است. او روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه، به دست نیروهای امنیتی در ساری بازداشت شده بود. کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان و هرانا با انتشار این خبر، اعلام کردند که مهسا یزدانی کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد. از اتهامات مطرح‌شده علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

محمد جواد ۲۰ ساله، سی‌و‌یکم شهریور سال گذشته و در جریان خیزش «زن زندگی آزادی»، به ضرب گلوله  در ساری به قتل رسید. به گفته شاهدان عینی، محمدجواد زاهدی در خیابان انقلاب ساری روبروی چهارراه برق، جایی که «اصلا محل برگزاری تجمع نبوده» مورد هدف قرار گرفت. به گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، مقامات امنیتی از خانواده او «تعهد گرفتند که حرفی نزنند» و بعد پیکر بی‌جانش را به خانواده‌اش تحویل دادند و بعد از دو روز نیز اعلام کردند که «منافقان» او را کشته‌اند و «نگذارید اسم بچه‌تان بد بشود».

هفته گذشته نیز اعلام شده بود که نیروهای امنیتی در اصفهان محمد (کوروش) وزیری، همسر شیرین علیزاده، از دیگر کشته‌شدگان خیزش سراسری در چالوس را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بازداشت و فشارهای امنیتی بر شهروندان نیز کماکان ادامه دارد. در همین راستا عبدالباسط پرکی، شهروند اهل سیب و سوران، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. کمپین فعالین بلوچ اعلام کرد که روز شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۲، یک شهروند در سیب و سوران بازداشت شده است. کمپین فعالین بلوچ هویت این فرد را عبدالباسط پرکی، ۲۴ ساله، فرزند واحد معرفی کرد.

ماموران اداره اطلاعات این شهروند اهل روستای کور ناهوت واقع در شهرستان سیب و سوران را بازداشت کرده‌اند. همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام، اتهام مطرح‌شده علیه این شهروند عنوان شده است. به گزارش این رسانه، از محل نگهداری عبدالباسط پرکی اطلاعی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هه‌نگاو نیز در گزارشی اعلام کرد که حسین هلالی، ورزشکار رشته رزمی «ام‌ام‌ای» اهل شبستر، از یک ماه پیش بازداشت شده و کماکان در زندان بلاتکلیف است. این ورزشکار در میانه خیزش سراسری نیز ممنوع‌الخروج شده بود.

حسین هلالی، از قهرمانان آسیا که هم‌اکنون به صورت بلاتکلیف در زندان تبریز به سر می‌برد، پیش از این با انتشار ویدیویی، ضمن حمایت از معترضان، تاکید کرد: «در هیچ میدانی با پرچم جمهوری اسلامی شرکت نخواهم کرد.»

نیروهای حکومتی، اوایل مرداد سال جاری، حسین هلالی را در شبستر بازداشت و پس از آن به زندان تبریز منتقل کردند و تاکنون اطلاعی از اتهامات انتسابی به این ورزشکار در دست نیست.

محمود اوجاقلو، از فعالان مدنی، نیز به ۱۱ سال حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد. این شهروند محبوس در زندان اوین، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی عباسعلی حوزان و قاضی خسرو خلیلی مهدیرجی، بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» به پنج سال حبس، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و بابت اتهام «تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر‌هم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس و درمجموع  به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او بابت «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام به قصد بر هم زدن امنیت کشور» تبرئه شده است.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس برای او قابل‌اجرا خواهد بود. اوجاقلو همچنین برای مجازات‌های تکمیلی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور منع شده است و کلیه رسانه‌های اجتماعی او نیز از دسترس خارج خواهد شد.

او باید کتاب‌های «پیرامون تاریخ فرهنگ و زبان آذربایجان» نوشته حیدر پیرعلی‌‌لو و «پرسش و پاسخ‌های درباره تاریخ فرهنگ و زبان آذربایجان» نوشته محمد‌رضا ربانی را مطالعه و خلاصه‌نویسی کند. محمود اوجاقلو در تاریخ بیستم آذرماه ۱۴۰۱، بازداشت و به بند چهار زندان اوین منتقل شد.