تداوم فشارها بر خانواده‌های دادخواه و بازداشت شهروندان در شهرهای مختلف

به گزارش هه‌نگاو تعداد فعالین زن بازداشت شده در استان گیلان به سیزده نفر رسید

پس از بازداشت فعالان زن در استان گیلان، روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه، خبرها حاکی از تداوم فشارهای امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری است. نیروهای امنیتی در اصفهان محمد (کوروش) وزیری، همسر شیرین علیزاده، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در چالوس را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

خبرگزاری هرانا به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به خانواده این شهروند، نوشت: «کوروش وزیری پس از برگزاری مراسم تولد همسرش در آرامگاه باغ رضوان اصفهان، توسط نیروهای امنیتی در ورودی این آرامگاه بازداشت شد. ماموران امنیتی ضمن بازداشت او اقدام به ضبط تلفن همراه او و نزدیکانش کردند.»

دیگر اعضای این خانواده دادخواه تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه این شهروند اطلاعی ندارند.

شیرین علیزاده، شهروند اهل اصفهان، ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در چالوس، هنگامی که در خودروی شخصی در حال فیلمبرداری از اعتراضات با تلفن همراه بود، بر اثر شلیک مستقیم گلوله ماموران امنیتی جانش را از دست داد.

در یک ماه اخیر دیگر خانواده‌های دادخواه نیز با فشارهای امنیتی روبرو شده بودند تا از برگزاری مراسم یادبود در سالگرد به قتل رسیدن عزیزانشان، منع شوند. در این راستا طی هفته گذشته، حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده، احضار و بازجویی شده و رضا ببرنژاد، برادر مهدی ببرنژاد، نیز بازداشت شده است. سایر خبرها نیز حاکی از آن است که دیگر خانواده‌های دادخواه هم در‌پی فشارهای امنیتی، از برگزاری مراسم به مناسبت تولد یا سالگرد کشته شدن فرزندانشان منع شده‌اند.

از سوی دیگر، ارگان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که آمار فعالان زن بازداشت‌شده در استان گیلان به ۱۳ نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، آزاده چاوشیان، از فعالان حوزه زنان اهل رشت، به دست نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. او سیزدهمین شهروند بازداشت‌شده در گیلان طی دو روز اخیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اتهام‌های مطرح‌شده علیه آزاده چاوشیان، شرایط و مکان نگهداری او پس از بازداشت، تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی در دست نیست. در مرحله اول بازداشت فعالان زن در استان گیلان، اعلام شد که ٩ فعال حوزه حقوق زنان در شهرهای مختلف گیلان بازداشت شده‌اند. بر اساس گزارش بیدارزنی، متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، گین رضایی، زهرا دادرس و زهره دادرس، واحده خوش‌سیرت و شیواه شاه‌سیا، افراد بازداشت شده در روز چهارشنبه گذشته معرفی شده بودند.

نیروهای وزارت اطلاعات، شامگاه چهارشنبه، یک زوج ساکن رشت به نام‌های سارا جهانی (‌داروساز) و هومن طاهری را نیز بازداشت کردند و در ادامه نیز مهسا بصیر توانا، خواهر ‎مهران بصیر توانا، از جوانان کشته‌شده خیزش سراسری و اهل شهر فومن‌، روز پنجشنبه ٢۶ مرداد‌ماه، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

مهران بصیر توانا، جوان ۲۹ساله اهل فومن بود که در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در صومعه‌سرا، با اصابت گلوله مستقیم ماموران کشته شد. ماموران زمانی که او به زنی که تیر ساچمه‌ای خورده بود کمک می‌کرد، به قفسه سینه‌ا‌ش شلیک کردند و او را به قتل رساندند.

پیگیری‌ خانواده‌های ۱۳ شهروند بازداشت‌شده در گیلان تا این لحظه بی‌نتیجه بوده است و اطلاعی از وضعیت و شرایط بازداشت آن‌ها در دست نیست.

از سوی دیگر، از استان گیلان خبر رسیده است که پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری اهل بندر کیاشهر، در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به یک‌سال حبس تعزیری و همچنین مجازات تکمیلی محکوم شده است. پیمان فرهنگیان، شهروند اهل بندر کیاشهر گیلان، در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهر آستانه اشرفیه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به یک‌سال حبس تعزیری و همچنین دو سال تبعید به شهر زابل از توابع استان سیستان و بلوچستان، منع خروج از کشور و مسدود کردن صفحه اینستاگرامش محکوم شد.

اسکندر شریف‌پور، بازپرس شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آستانه اشرفیه، روز ٢٤ خرداد سال جاری، قرار مجرمیت پیمان فرهنگیان را بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» صادر کرده بود. پیمان فرهنگیان پیش از این نیز، ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۹، در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان آستانه اشرفیه به ریاست قاضی سید صادق حسینی، در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که چهار سال آن لازم‌الاجرا اعلام شده بود.

این شهروند، روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری خود بازداشت و به زندان لاهیجان منتقل شد. او اواسط آذر ماه ۱۴۰۱، در حالی که بخشی از مجموع حبس تعزیری خود را سپری کرده بود، به صورت مشروط آزاد شد.

از سوی دیگر، نیروهای اداره اطلاعات دو شهروند جوان اهل اشنویه به نام‌های نجم‌الدین عیسی‌زاده و هیدی عبدالبخت را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. نیروهای امنیتی روز چهارشنبه برای بازداشت این دو شهروند به منازل آن‌ها هجوم بردند و گوشی همراه تمام اعضای خانواده را ضبط کردند. در‌نهایت این دو شهروند، روز پنجشنبه، پس از مراجعه به اداره اطلاعات اشنویه بازداشت شده‌اند.