کرملین: این که گفته شود پوتین دستور قتل پریگوژین را صادر کرده «دروغ محض» است

سخنگوی کرملین کشورهای غربی را به گمانه‌زنی‌های بی‌اساس درباره علت کشته شدن پریگوژین متهم کرد

دو روز پس از انتشار خبر کشته شدن یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر، سخنگوی کاخ کرملین جمعه، ۲۵ اوت، (سوم شهریور) رسما به گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده پاسخ داد و هرگونه دست داشتن مقام‌های دولتی روسیه را در «حادثه» سقوط هواپیمای پریگوژین قاطعانه رد کرد و آن را «دروغ‌پردازی» کشورهای غربی خواند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، جمعه در جمع خبرنگاران حاضر شد و کشورهای غربی را متهم کرد که درباره علت کشته شدن رهبر گروه واگنر گمانه‌زنی‌های بی‌اساسی مطرح کرده‌اند که به گفته او، همه آنها «دروغ محض» است.

خبرگزاری رویترز  پنجشنبه، ۲۴ اوت، به‌ نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که ارزیابی‌ها داخلی در ایالات متحده نشان می‌دهد که احتمالا یک موشک زمین به هوا، از داخل خاک روسیه، هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین را در آسمان مسکو هدف قرار داده است.

با وجود انتشار چنین گزارش‌هایی، مقام‌های آمریکایی و سایر کشورهای غربی هنوز درباره علت سقوط هواپیما و نیز سرنوشت پریگوژین، اظهارنظر قطعی نکرده‌اند.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پنجشنبه گفت ممکن است مدتی طول بکشد تا آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی بتوانند با قاطعیت اعلام کنند که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، در حادثه سقوط هواپیما که چهارشنبه، ۲۳ اوت، در شمال مسکو رخ داد، کشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که هرچند هنوز هیچ مدرک قطعی در این باره وجود ندارد، به احتمال زیاد پریگوژین در حادثه سقوط هواپیمای مزبور جان باخته است.

روز گذشته پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در نخستین واکنش به انتشار خبر کشته شدن پریگوژین، از عملکرد او تقدیر کرد و او را مردی «مستعد و فداکار» خواند. 

سخنگوی کرملین، جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسید آیا پوتین در مراسم خاکسپاری پریگوژین شرکت خواهد کرد، گفت: «هنوز زمان مشخصی برای مراسم تشییع پریگوژین مشخص نشده است و برنامه‌های روزانه رئیس‌ جمهوری هم بسیار شلوغ است.» 

پوتین روز گذشته از مردم روسیه خواست تا صبور باشند و منتظر نتایج تحقیقات دولت بمانند. او در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از پریگوژین، او را مردی با یک «سرنوشت پیچیده» معرفی کرد که مرتکب «اشتباه‌های جدی» شد.

بیشتر از جهان