جنگ‌سالار واگنر؛ پریگوژین کجا است؟

سی‌ان‌ان: توانایی‌های پریگوژین در پنهان کردن سودهای تجاری با شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های صوری، به پوتین کمک می‌کند که تحریم‌ها علیه روسیه را دور بزند

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر - HANDOUTTELEGRAM/ @concordgroup_officialAFP

هفته گذشته ۱۹ سال دیگر به محکومیت الکسی ناوالنی، چهره سیاسی مخالف پوتین که اینک در زندان به سر می‌برد، اضافه شد. این حکم، با وضعیت یوگنی پریگوژین، رهبر مزدوران جنگی واگنر، کاملا در تضاد است. او با شورش نافرجام خود در ژوئن گذشته، چالشی بزرگ برای ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، پدید آورد، و پوتین نیز هشدار داد که کسانی که در مسیر خیانت قرار دارند، مجازات خواهند شد. اما این «مجازات» هنوز گریبانگیر رهبر واگنر نشده است.    

سی‌ان‌ان در گزارشی، با اشاره به این موضوع، می‌نویسد که پریگوژین چند هفته پس از شورش، در حاشیه نشست اخیر روسیه و آفریقا، با لباسی غیرنظامی در سن‌پترزبورگ ظاهر شد و با یکی از مقام‌های جمهوری آفریقای مرکزی دست داد.

کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان، درباره ظاهر عجیب پریگوژین در این نشست، از اندری کلین، سفیر روسیه، سوال کرد. کلین پاسخ داد که شورش واگنر می‌تواند خیانت تلقی شود، اما رئیس‌ جمهوری پوتین معتقد است که گذشته‌ها گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که پوتین از ابتدا موضع خود را روشن کرد و پس از آن، همه چیز تمام شد.  امانپور پرسید: «می‌خواهم بدانم چرا روشنفکرانی مانند ناوالنی و کارامورزا به دلیل اعتراض لفظی و مخالفت با دولت روسیه در زندان‌اند، اما پریگوژین که کوشیدعلیه کرملین به کودتای مسلحانه اقدام کند، به جرم خیانت در زندان نیست؟»

کلین نخست از پاسخگویی خودداری کرد، اما با اصرار امانپور، اقرار کرد که توضیحی ندارد.

سی‌ان‌ان سپس با اشاره به اینکه گویا رئیس واگنر هنوز برای پوتین ارزش دارد، می‌افزاید کهتوانایی‌های تجاری و تخصص‌های پریگوژین در پنهان کردن سودهای تجاری با شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های صوری و عملیات برون‌مرزی، به پوتین کمک می‌کند که تحریم‌های اقتصادی گسترده کشورهای غربی علیه روسیه را دور بزند و سودهای تجاری خود را پنهانی مدیریت کند.

از سوی دیگر، انتقال نیروهای واگنر به بلاروس و حرکت‌های نزدیک به مرز لهستان که عضو ناتو است، نیز نگرانی‌های این کشور را افزایش داده است. به زعم کارشناسان، این تحرکات ترویج نوعی بی‌ثباتی در امتداد مرز شرقی ناتو به‌شمار می‌رود.

در ادامه این گزارش آمده است که برنامه‌های پریگوژین در کشورهای آسیب‌پذیر و بی‌ثبات آفریقا و نیز سودان، همچنان ادامه دارد. او به‌تازگی در پیامی تلگرامی اشاره کرد که واگنر ممکن است برای کنترل استعمارگران سابق، خدمات خود را در نیجر نیز ارائه دهد.

اینجا است که همه‌چیز معنا می‌یابد. پریگوژین با سرپیچی از پوتین و فرار از مجازات، مرکزثقلی رقابتی برای کرملین ساخته و آن را حفظ کرده است.

گویا عمود قدرت معروف پوتین از بین رفته است و به جای یک پریگوژین، ده‌ها پریگوژین کوچک در روسیه پدید آمده‌اند که هرچند از او پیش‌بینی‌شدنی‌ترند، اما خطرشان از او کمتر نیست و این را خوب می‌دانند که هرچند پوتین هنوز در راس قدرت است، روسیه بدون او، اینک به واقعیت بدل شده و زمان آن فرا رسیده است که برای جنگ قدرت آماده شوند.

بیشتر از