فرانسه: درباره شرایط سقوط هواپیمای حامل پریگوژین تردید داریم 

سخنگوی دولت فرانسه: «هنوز جزئیات سقوط هواپیما را نمی‌دانیم. طبیعی است که تردیدهای منطقی داشته باشیم»

پاریس، روز پنجشنبه ۲۴ اوت، اعلام کرد که درباره دلیل سقوط هواپیمایی که گفته شده است یوگنی پریگوژین یکی از سرنشینانش بود، «تردیدهای منطقی» دارد. 

اولیویه ورن، سخنگوی دولت فرانسه، به کانال دو تلویزیون این کشور گفت: «هنوز جزئیات سقوط هواپیما را نمی‌دانیم. طبیعی است که تردیدهای منطقی داشته باشیم.»

پیش‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ادعا کرده بود که «معمولا در روسیه وقایع کمی هست که ولادیمیر پوتین مسئولش نباشد.» ورن ضمن تایید این نظر گفت: «این یک قانون کلی است، و حقیقتی است که می‌تواند تثبیت شود.»

سخنگوی دولت فرانسه افزود: «پریگوژین مجری انجام پروژه‌های کثیف پوتین بود. کارهای او از سیاست‌های پوتین جدانشدنی است. پوتین او را به‌عنوان رئیس‌ واگنر، مسئول انجام سوءاستفاده‌ها کرده بود.»

ورن گفت:‌«پریگوژین گورهای دسته‌جمعی از خود به جا گذاشته است. این قبیل یادگارهای او در بخش بزرگی از جهان، مانند آفریقا، اوکراین و خود روسیه به جا مانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دولت فرانسه در حالی درباره ابعاد سقوط هواپیمای خصوصی که یوگنی پریگوژین از جمله سرنشینانش بود و گفته می‌شود که در این واقعه کشته شده است، ابراز تردید می‌کند که تاکنون هیچ‌گونه تایید رسمی که صراحتا بگوید او سوار هواپیما و یکی از کشته‌شدگان بود، منتشر نشده است. 

 واشینگتن‌پست به نقل از خبرگزاری اینترفکس روسیه، نوشت بقایای اجساد تمامی ۱۰ سرنشین هواپیما بازیابی شده، اما هویت آنان هنوز اعلام نشده است.

مقام‌های روسیه و آمریکا هنوز مرگ پریگوژین را تایید نکرده‌اند و یک کانال تلگرامی مرتبط با گروه واگنر درباره انتشار «اطلاعات و پیام‌های تاییدنشده» درباره پریگوژین هشدار داده است. 

کارشناسان نیز گفته‌اند با توجه به این که پریگوژین گذرنامه‌های متعدد و بدل‌هایی داشت که با نام او سفر می‌کردند، باید جانب احتیاط رعایت شود. 

واشینگتن‌پست به نقل کئیر گایلز، تحلیلگر مسائل روسیه در اندیشکده چتم‌هاوس در لندن، نوشت: «تا وقتی به‌طور قطع ندانیم که این پریگوژین واقعی است، نباید از این که ناگهان او را در ویدیویی از آفریقا ببینیم تعجب کنیم.»

پیش‌تر در اکتبر ۲۰۱۹ نیز به اشتباه گفته شد که پریگوژین بر اثر سقوط هواپیمای نظامی با هشت سرنشین کشته شده است و اندکی بعد زنده و سلامت پیدایش شد. 

در صورت تایید، مرگ پریگوژین پایانی خواهد بود بر فراز و فرود یک مجرم متهم به سرقت و تجاوز که پس از آزادی از زندان به یک رستوران‌دار تبدیل شد و بعد جنگ‌سالار شد. او از ارتش تحت ریاست و رهبری خود برای گسترش نفوذ روسیه در آفریقا و خاورمیانه استفاده کرد و در زمانی که ولادیمیر پوتین در جنگ روسیه علیه اوکراین به سختی افتاده بود، به یاری پوتین شتافت. اما اندکی بعد علیه رئیس‌جمهوری روسیه شورش کرد و به‌عنوان دشمن کرملین شناخته شد. 

پس از آن که روز چهارشنبه منابع خبری روسیه گفتند که نام پریگوژین در فهرست سرنشینان هواپیمایی است که در نزدیکی مسکو سقوط کرد و به‌دنبال انتشار اخبار و گزارش‌ها درباره احتمال مرگ پریگوژین، شماری از افراد یاد او را گرامی داشتند. 

ایگور کوروتچنکو، تحلیلگر نظامی حامی کرملین، یوگنی پریگوژین را خالق دومین نشان تجاری جهانی روسیه معرفی کرده است. او گفت که بعد از تفنگ کلاشنیکف، واگنر دومین نشان تجاری روسیه است. کوروتچنکو نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «دیگر از هیچ‌چیز تعجب نمی‌کنم. حذف. فقط باید منتظر ماند و فهمید.»

او نوشت: «پریگوژین مغز متفكر و موتور محركه واگنر بود. تمام مسائل عملیاتی، سازمانی و مالی گروه و همچنین تماس‌های مستقیم با مقام‌ها با او بود… یوگنی پریگوژین برای همیشه به تاریخ پیوست‌. او موفق‌ترین و قدرتمندترین شرکت خصوصی نظامی جهان را ایجاد کرد.»