شورش کوتاه‌مدت؛ پریگوژین به بلاروس رفت، کرملین از عفو اعضای گروه واگنر خبر داد

برخی ناظران معتقدند که پس از آنچه در روز شنبه رخ داد، تصویر پوتین به عنوان یک مرد قدرتمند ضربه خورده است

بزرگ‌ترین چالش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در بیش از دو دهه قدرت، ظرف مدت کوتاهی به پایان رسید و یوگنی پریگوژین، فرمانده شورشی گروه واگنر که به سربازانش دستور لشکرکشی به مسکو را داده بود، به بلاروس رفت.

با این حال، این شورش کوتاه کافی بود تا آسیب‌پذیری‌های ارتش روسیه آشکار شود، به طوری که سربازان گروه واگنر به راحتی توانستند بدون مانع وارد شهر روستوف شوند و صدها کیلومتر به سمت مسکو پیشروی کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش روسیه که نگران موفقیت گروه واگنر شده بود، برای دفاع از پایتخت این کشور تلاش بسیاری کرد. درنهایت بر اساس توافق اعلام‌شده از سوی دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اواخر روز شنبه، مشخص شد که پریگوژین به بلاروس خواهد رفت؛ کشوری متحد پوتین که از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده است.

بر اساس این توافق، اتهام‌های پریگوژين مبنی بر ایجاد شورش مسلحانه از بین می‌رود. دولت همچنین گفت که جنگجویان واگنر را تحت پیگرد قانونی قرار نخواهد داد. در همین حال، پریگوژین به سربازانش دستور داد که به اردوگاه‌های صحرایی خود در اوکراین بازگردند و در کنار سربازان ارتش روسیه به جنگ ادامه دهند.

این توافق‌ها در حالی به دست آمد که پوتین پیشتر متعهد شده بود تمام کسانی را که پشت قیام مسلحانه به رهبری یکی از دستیاران سابق خود بودند، به‌سختی مجازات کند. او روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی برای مردم روسیه، شورش یوگنی پریگوژین را خیانت و خنجر از پشت به ملت خواند.

با این حال، در چرخشی ناگهانی هم از سوی فرمانده گروه واگنر و هم دولت روسیه، در پایان روز سخنگوی کرملین اعلام کرد که بالاترین هدف پوتین پرهیز از خونریزی و رویارویی داخلی با نتایج غیرقابل پیش‌بینی بود.

 برخی ناظران معتقدند که پس از آنچه در روز شنبه رخ داد، تصویر پوتین به عنوان یک مرد قدرتمند ضربه خورده است. جان هربست، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «پوتین عظمت خود را در این ماجرا از دست داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی مسکو از پیشروی گروه واگنر در حدی بود که تلویزیون دولتی چچن گزارش داد که حدود سه هزار سرباز چچنی از نبرد در اوکراین بیرون کشیده شدند و اوایل روز شنبه به سمت مسکو رفتند. در همین حال، به گفته پریگوژین، نیروهای واگنر تا ۲۰۰ کیلومتری مسکو پیشروی کردند.

با وجود این پیشروی‌ها، پس از توافق با دولت روسیه، یوگنی پریگوژین اعلام کرد که برای جلوگیری از «خونریزی مردم روسیه» تصمیم به عقب‌نشینی گرفته است. او که خواستار برکناری وزیر دفاع روسیه شده و عملکرد این مقام ارشد روس را به دلیل انجام جنگ ۱۶ ماهه در اوکراین به شدت مورد انتقاد قرار داده بود،‌ خواستار برکناری او از قدرت بود. حالا کارشناسان این احتمال را مطرح می‌کنند که پوتین با درخواست پريگوژین برکناری وزیر دفاع روسیه موافقت کند، احتمالی که اگر عملی شود – آن هم پس از خائن خواندن رهبر گروه واگنر -  می‌تواند برای رئیس‌جمهوری روسیه زیان‌بار و نشانه ضعف او تلقی شود.

در همین حال، ایالات متحده می‌گوید اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر اینکه ادعای پریگوژین که می‌گوید ارتش روسیه به نیروهایش حمله کرده و جنگجوهای واگنر را کشته، صحت ندارد. پریگوژین در هنگام شورش، نیروهای روسی را متهم کرد که با موشک، هلیکوپتر و شلیک انواع گلوله به سمت اردوگاه‌های واگنر در اوکراین حمله کردند؛ ادعایی که از سوی وزارت دفاع روسیه تکذیب شد.

یک منبع آگاه در این زمینه به آسوشیتدپرس گفت که کنگره آمریکا در اوایل هفته گذشته در مورد تصمیم گروه واگنر برای پیشروی به سمت مسکو باخبر شد.

در این میان، اگرچه شورش سوال‌برانگیز گروه واگنر به ظاهر پایان یافته است، در همان زمان کوتاه اوکراینی‌ها امیدوار شدند که درگیری‌های داخلی روسیه فرصت‌هایی را برای ارتش آن‌ها ایجاد کند که سرزمین‌های تصرف‌شده خودشان را پس بگیرند.

بن بری، کارشناس ارشد جنگ در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در این زمینه گفت: «این رویدادها امیدی برای دولت و ارتش اوکراین بود. حتی با یک توافق میان پوتین و پریگوژین، موقعیت رئیس‌جمهوری روسیه احتمالا بسیار ضعیف‌تر از قبل شده است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز اواخر روز شنبه گفت که این شورش، ضعف کرملین را آشکار کرد و «به همه راهزنان، مزدوران و الیگارش‌های روس» نشان داد که تصرف شهرهای روسیه «و احتمالا زرادخانه‌های این کشور» آسان است.

بیشتر از جهان