هیلاری کلینتون به ریاست دانشگاه «کویین» ایرلند رسید

وی نخستین زنی است که به این سمت برگزیده می‌شود

هیلاری کلینتون ماه اکتبر مدرک دکترای افتخاری را از این دانشگاه دریافت کرده بود- Jeenah Moon/AFP

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه اسبق آمریکا، به عنوان نخستین زن به ریاست دانشگاه «کویین» در بلفاست منصوب شد.

کلینتون که در ماه اکتبر مدرک دکترای افتخاری را از آن دانشگاه دریافت کرده بود، روز پنجشنبه به عنوان یازدهمین رئیس آن معرفی شد.  

ریاست این دانشگاه یک دوره پنج ساله است و کلینتون به عنوان مدیر ارشد و مشاور معاون رئیس دانشگاه، پروفسور یان گریر، به انجام وظایف خود خواهد پرداخت.

وی همچنین ریاست مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان را بر عهده خواهد داشت و سفیر این دانشگاه در خارج از کشور خواهد بود.

کلینتون با پذیرش این سمت، گفت: «دریافت عنوان ریاست دانشگاه کویین، جایی که علاقه زیادی به آن دارم و در طول سال‌ها رابطه مستحکمی با آن برقرار کرده‌ام، افتخار بزرگی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس شورای مدیریت این دانشگاه، استفن پرنتر، گفت: «خوشحالم  که دانشگاه کویین، هیلاری کلینتون را به سمت رئیس جدیدش برگزیده است.»

وی افزود: «کلینتون کمک‌های قابل توجهی به ایرلند شمالی کرده است. او به عنوان یک رهبر شناخته شده بین‌المللی می‌تواند حامی بزرگی برای دانشگاه کویین، و الگوی الهام بخشی برای جامعه کویین باشد.»

کلینتون نخستین بار در سال ۱۹۹۵ به عنوان «بانوی اول» آمریکا همراه با همسر خود، بیل کلینتون، از ایرلند دیدار کرد.

بیل کلینتون نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که از آن کشور دیدار می‌کرد. وی از آن دیدار، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی خود یاد می‌کند.

کلینتون‌ها جلسه نمادین دیدار خود را با نمایندگان ایرلند شمالی برگزار کردند و سپس در محوطه بیرونی تالار شهر بلفاست، چراغ‌های کریسمس را روشن کردند.

هیلاری کلینتون از آن زمان چندین بار به ایرلند شمالی سفر کرده است. وی در یک کنفرانس زنان در سال ۱۹۹۹ در ایرلند شمالی سخنران اصلی بود و در سال ۱۹۹۷ برای یک سخنرانی در دانشگاه «آلستر»، در آن کشور حضور یافت.   

© The Independent

بیشتر از جهان