مهاجر ۱۰ از نظر عملیاتی هم مشابه ریپر است؟‌

برد عملیاتی دوهزار کیلومتری‌ این پهپاد احتمال دسترسی ایران به اسرائیل را فراهم می‌کند

مهاجر ۱۰، پهپاد جدید ایران، در مراسم رونمایی در تهران‌ــ Iranian Presidency/AFP

جمهوری اسلامی ایران صبح سه‌شنبه ۳۱ مرداد از پهپادی جدید به نام مهاجر ۱۰ رونمایی کرد.

این پهپاد در ظاهر شبیه به پهپاد ریپر ایالات متحده آمریکا است اما گمان می‌رود فاقد همان توانایی‌های عملیاتی باشد.

جمهوری اسلامی مدعی است مهاجر ۱۰ می‌تواند ۲۴ ساعت در ارتفاع هفت هزار متری پرواز کند و برد عملیاتی دوهزار کیلومتری‌اش احتمال دسترسی به اسرائیل را فراهم می‌کند.

به گزارش بیزنس اینسایدر، از آنجا که مقام‌های آمریکایی بارها تهران را متهم کرده‌اند چندین نوع پهپاد مختلف برای استفاده در اوکراین به روسیه داده است برنامه‌‌های پهپادی جمهوری اسلامی در سال گذشته تحت نظارت شدید قرار گرفت.

مهاجر ۱۰ مشابه هیچ‌یک از پهپادهای پیشین ایران نیست و از نظر شکل و اندازه شبیه به ام‌کیو ۹ ریپر آمریکایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند ایران پیش‌تر به برخی پهپادهای آمریکایی یا قطعات آن‌ها دست یافته بود،‌ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد یکی از مدل‌های ام‌کیو ۹ جنرال اتمیکس را در اختیار دارد؛ گواینکه پهپاد جدید دست‌کم به‌لحاظ طراحی، بسیار شبیه پهپاد یادشده است.

ایالات متحده آمریکا در عملیات ضدتروریستی در منطقه خاورمیانه بارها از پهپاد ریپر بهره گرفته است و در ماه‌های اخیر جنگنده‌های روسی به این پهپادها حین اجرای ماموریت‌هایی علیه کشورهای اسلامی، آسیب رسانده‌اند.

وب‌گاه خبری بیزنس اینسایدر اشاره کرد که ماه گذشته، کره شمالی نیز طی یک رژه نظامی گسترده در پیونگ‌یانگ، از پهپادی مشابه ام‌کیو ۹ رونمایی کرد که نشان‌دهنده تلاش کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای ارتقای برنامه هواپیماهای بدون‌سرنشین در این کشور است.

در تصاویری که کره شمالی از این پهپاد منتشر کرد، شباهت آن به آرکیو ۴ گلوبال هاوک ارتش آمریکا مشهود بود؛ این پهپاد از ریپر بزرگ‌تر است و می‌تواند ماموریت‌های طولانی اطلاعات، مراقبت و شناسایی (آی‌آراس) انجام بدهد.

از پهپاد تهاجمی جدید کره شمالی مشابه ریپر جزئیات دقیقی موجود نیست اما این کشور اواخر ژوییه ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌داد این پهپاد نوعی موشک شلیک می‌کند.

از این پهپاد نیز مانند مهاجر ۱۰ در هیچ جنگی استفاده نشده و از آنجا که مشخص نیست آن‌ها از نظر عملیاتی چقدر مشابه ریپرند، احتمال می‌رود ویژگی‌ها و قابلیت‌های یکسانی نداشته باشند.

یک مقام سابق وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا پیش‌تر در ماه اوت، در مقاله‌ای برای اندیشکده مرکز استیمسون، نوشت: «تحلیلگران خارجی معتقدند بعید است قابلیت پهپادهای جدید کره شمالی به پهپادهای ایالات متحده آمریکا برسد. با وجود این، پیونگ‌یانگ به‌وضوح تلاش می‌کند تا با رونمایی از پهپادهای مشابه،‌ توانمندی فناوری‌اش را به نمایش بگذارد.»

ایران و کره شمالی پیش‌تر در زمینه‌های گوناگون نظامی از جمله توسعه موشک‌های دوربرد همکاری داشته‌اند. این دو کشور در جنگ روسیه در اوکراین هم از روسیه حمایت می‌کنند. تهران هزاران پهپاد نظامی در اختیار مسکو گذاشته که برای حمله به شهرهای اوکراین از آن‌ها استفاده شده است. هم‌زمان، کرملین برای تهیه مهمات و تسلیحات به پیونگ‌یانگ روی آورده است.

مقام‌های کاخ سفید معتقدند تلاش‌های مسکو برای دریافت کمک‌های امنیتی از کشورهای مطرود (پاریا) نظیر ایران و کره شمالی نشانه استیصال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، است.

بیشتر از جهان