سوریه؛ جنگنده روسی به «پهپاد ریپر» آمریکایی آسیب رساند

نیروی هوایی آمریکا: «جنگنده روس با شلیک منور به پهپاد آمریکایی «ام‌کیو-۹» آسیب زده است»

جنگنده روس در نزدیکی پهپاد آمریکایی- HANDOUTUS Department of DefenseAFP

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ ژوییه (سوم مرداد) اعلام کرد که یک جت جنگنده روسی روز یک‌شنبه ۲۳ ژوئیه در آسمان سوریه با شلیک منور به یک پهپاد ریپر آمریکایی آسیب زده است.

این تازه‌ترین مورد از یک رشته رفتارهایی است که مقام‌های نظامی ایالات متحده آن را به‌عنوان رفتارهای مخاطره‌‌آمیز و تحریک‌آمیز، محکوم کرده‌اند.

در اطلاعیه مرکز نیروی هوایی ایالات متحده آمده است که جنگنده روسی به‌طور خطرناکی و تنها با چند متر فاصله به یک پهپاد آمریکایی «ام‌کیو-۹» که در ماموریت شکست داعش شرکت داشت، نزدیک شد و با شلیک منور این پهپاد را تهدید کرده است. مرکز نیروی هوایی ایالات متحده گفت که یکی از این منور‌های روسی به پهپاد آمریکایی اصابت کرد و به ملخ آن آسیب جدی وارد کرد، اما خدمه‌ای که از راه دور این پهپاد را کنترل‌ می‌کردند، توانستند کنترل این پهپاد را حفظ کنند و آن‌ را به پایگاه اصلی خود بازگردانند.

مرکز نیروی هوایی ایالات متحده گفت که بی‌توجهی آشکار جنگنده روس به ایمنی پرواز، ماموریت ما برای تضمین شکست پایدار داعش را کاهش می‌دهد. این مرکز همچنین از نیروهای روسیه در سوریه خواست که به این رفتار بی‌ملاحظه، بی‌دلیل و غیرحرفه‌ای پایان دهند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، ارتش ایالات متحده اخیرا از آنچه افزایش حوادث «ناامن و غیرحرفه‌ای» در آسمان خوانده، سخن گفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش مرکز نیروی هوایی ایالات متحده، یک جنگنده روسی سوخو۳۵، هفته گذشته خدمه یک هواپیمای ام‌سی۱۲ سرنشین‌دار را به خطر انداخته است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند در دو روز متوالی در اوایل ماه جاری، خلبانان روسی منورهای چتردار را در مسیر پهپادهای آمریکایی ریپر انداختند و پهپادهای آمریکایی مجبور به مانور دادن شدند تا بتوانند از آسیب این منورها در امان بمانند. روسیه مدعی است که این پهپادها وارد حریم هوایی تعیین‌شده برای رزمایش ضد پهپاد روسیه و سوریه شده‌اند، با این حال، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده به خبرنگاران گفت که چنین رزمایشی وجود نداشته است و این فقط بهانه‌ای برای تعقیب پهپاد‌ ریپر ما و تلاش برای رهگیری آن است.

حوادث مشابهی نیز در خارج از سوریه رخ داده است. در ماه مارس، یک جنگنده روسی به یک پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه آسیب زد.

ایالات متحده آمریکا حدود ۹۰۰ سرباز در شرق سوریه دارد که در مبارزه با داعش فعال‌اند و نیروهای روسیه نیز برای حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در شمال غرب سوریه حضور نظامی دارند.

بیشتر از جهان