درگیری شورای شهر با شهردار تحمیلی تهران

رکورد تغییرات زودهنگام در شهرداری شکست؛ زاکانی پس از ۴۳ روز حکمش را پس گرفت

ناصر امانی در پاسخ به شهردار تهران گفت: «اگر اساسنامه سال ۹۳ غیر قانونی است چرا بر اساس این اساسنامه‌ها به امضای شما نماینده به شورای شهر معرفی می شود؟ یک بام و دو هوا نداریم آقای زاکانی»ــ  عصر ایران

اعضای ششمین شورای شهر تهران خرداد ۱۴۰۰، در یکی از فرمایشی‌ترین انتخابات‌های تاریخ این شورا، با مشارکت اندک مردم تهران انتخاب شدند. در آن انتخابات، بالاترین رای معادل آرای نفر سوم فهرست علی‌البدل شورای قبل بود، اما این افراد تعیین‌شده برای حضور در این شورای شهر فرمایشی برای انتخاب شهردار مختار نبودند؛ به طوری که مرداد همان سال، هم‌زمان با رای‌گیری برای انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران، فایلی صوتی از مصطفی چمران منتشر شد که در آن اعتراف کرد: «یک عده را می‌ترسانند. اصلا تهدیدشان کردند. همین حالا که رای مخفی هم دادند، به آن‌ها گفتند اگر رای ندهید، چنین می‌کنیم!»

با این روش انتخاب زاکانی، او به تحمیلی‌ترین شهردار تهران تبدیل شد. او از شروع دوران مدیریتش در شهرداری تا امروز، چندان به توصیه‌ها، تذکرات و مصوبات شورای شهر توجه نکرده است. حالا این روزها عزل و نصب‌های شهردار تهران سوژه رسانه‌ها شده است و شورای شهر هم عملا نمی‌تواند مقابل این اقدام‌های زاکانی بایستد.

زاکانی ۱۸ تیرماه احکام جدیدی برای مدیران شهرداری صادر کرد. یکی از این احکام برای رضا شرفی بود که از سازمان مدیریت پسماند به شهرداری منطقه ۲۲ رفت اما عصر دوشنبه پس از گذشت ۴۳ روز، از سمتش برکنار شد. بنا بر اعلام روابط عمومی شهرداری تهران، آیین تکریم و معارفه شهردار منطقه ۲۲ تهران بعدازظهر دوشنبه ۳۰ مرداد با حضورعباس شعبانی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، برگزار شد و با حکم زاکانی، مسعود نصرتی به عنوان سرپرست شهرداری منطقه ۲۲ معرفی و از خدمات رضا شرفی، شهردار قبلی این منطقه، تقدیر شد.

چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به این اتفاق گفت: «شورا در این جابه‌جایی‌ها دخالت نمی‌کند و این موضوع به شهردار تهران مربوط است.» او اضافه کرد که از علت جابه‌جایی شهردار منطقه ۲۲ بعد از حدود دو ماه هم اطلاعی ندارد.

علی‌‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، در تذکری، به تغییرات مکرر در بدنه شهرداری تهران اشاره کرده و گفته بود از سال ۱۴۰۱ تاکنون، از ۱۰۹ مدیر ارشد در شهرداری تهران ۶۸ نفر جابه‌جا یا برکنار شده‌اند. با این حال علی‌رغم‌ اعتراض برخی اعضای شورای شهر تهران به عمر کوتاه دوره مدیران در شهرداری که آن را باعث بی‌ثباتی در شهرداری می‌دانند، علیرضا زاکانی که هوادارانش او را «تانک انقلاب» می‌خوانند، به این روند ادامه داده و با ثبت رکورد انتصاب یک مدیر ۴۳روزه بار دیگر با تانک معروفش از روی شورای شهر رد شده است.

زاکانی روز سه‌شنبه پس از مدت‌ها به شورای شهر رفت تا روبروی اعضای شورا بایستد و به سوالاتشان پاسخ دهد. مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، به علیرضا زاکانی تذکر داد قبل از اینکه وارد موضوع‌هایی بشود که به شهرداری ربطی ندارد، چه با حکم چه بی‌حکم، به وظایفش عمل کند. اشاره او به حکم مشاور ویژه‌ای است که ابراهیم رئیسی برای زاکانی صادر کرده است.

ماجرای شکایت شهروندان از ماموران شهرداری که با اخذ رشوه مانع رفع سدمعبر می‌شوند، نیز موضوع این تذکر بود اما او تنها نماینده‌ای نبود که از زاکانی می‌خواست در مسیر قانون حرکت کند و ناصر امانی هم از شهردار تهران خواست از اجرای مصوبات شورا و مسیر قانون خارج نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانی خطاب به زاکانی گفت: «رعایت قانون مهم‌ترین وظیفه مدیران کشور است. قانون ریل است و باید بر مبنای آن عمل و رفتار شود تا بلبشو نشود. برابر قانون، شهرداری‌ها باید مصوبات شورا اسلامی شهرها را رعایت کنند و اگر قانونی ایراد داشت، آن را برای اصلاح به شورا بفرستند.»

این عضو شورای شهر ادامه داد: «جنابعالی هم بر خلاف اساسنامه‌های لغوشده و هم بر خلاف اساسنامه‌های موجود، مدیرعامل‌هایی انتخاب کرده‌اید که شرایط مذکور را نداشتند. چرا این انتصاب‌ها صورت گرفت و چرا در مسیر این تصمیم شورا را مطلع نکردید؟»

زاکانی در پاسخ به این انتقاد‌ها اعلام کرد که تمام انتصاب‌های او بر مبنای قانون و مصوبات شورا بوده است و این اساسنامه‌هایی که امانی به آن‌ها اشاره می‌کند، غیرقانونی‌اند. امانی هم در پاسخ گفت: «اگر اساسنامه سال ۱۳۹۳ غیرقانونی است، چرا بر اساس این اساسنامه‌ها به امضای شما نماینده به شورای شهر معرفی می‌شود؟ یک بام و دو هوا نداریم آقای زاکانی! دارید با ناصر امانی حرف می‌زنید؛ کسی که چهار سال در حوزه برنامه‌ریزی و امور شورا در همه جلسات حضور داشته است.»

زاکانی در ادامه با اشاره به انتصاب ۹۰۲ مدیر در دوران شهرداری‌اش، مدعی شد: «امروز در ۲۳ ماهگی کار و تلاشمان، ۹۰۲ نفر از مدیرانمان داخل شهرداری انتخاب شدند که در گذشته کمتر این اتفاق می‌افتاد. نکته بعدی اینکه در این مسیر تمام تلاشمان این بوده است که هر جایی دوستانمان سوال و ابهامی را داشتند، آن را پاسخ بدهیم.»

زاکانی سپس با تاکید بر اینکه انتصاب‌هایش ۱۰۰ درصد قانونی بوده‌اند، افزود: «اگر عددی بالاتر وجود داشت، می‌گفتم بیش از ۱۰۰ درصد قانونی بوده‌اند.»

در این میان، بخشی از اعضای شورا به حمایت از زاکانی برخاستند و شورای کنونی را شفاف‌ترین و دموکرات‌ترین شورا خواندند؛ از جمله حبیب کاشانی که با تعریف از شورای کنونی و شهردار تهران گفت: «هرجا احساس کنیم در مدیریت دچار مشکل می‌شویم، آقای زاکانی ماست و ما آقای زاکانی هستیم.»

میثم مظفر، دیگر عضو شورای شهر تهران، نیز معتقد است که اقدام شهردار و توضیحات او درباره انتصاب‌ها قانع‌کننده بودند. او هم‌زمان به امانی تاخت و ایرادهای او به مدیریت زاکانی و مصوبات قبلی شورا را بی‌مورد خواند.

در چند ماه اخیر، ۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران به عملکرد زاکانی در حوزه اداره شهر، انتصاب‌ها و دخالت‌های دامادش در شهرداری تهران معترض‌ شده‌اند؛ دخالت‌هایی که به داماد زاکانی هم ختم نشدند و کمی بعدتر ناصر امانی، افشا کرد که پدر داماد زاکانی هم در امور شهرداری دخالت می‌کند.

علیرضا زاکانی پس از استقرار در شهرداری تهران، افرادی را در سمت‌های مهم مدیریتی این مجموعه منصوب کرد که اعتراض‌های بسیاری در پی داشت. جنجال‌برانگیز‌ترین این انتصاب‌ها حکم زاکانی برای دامادش در سمت «مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در هوشمندسازی» بود که بازتاب وسیعی یافت. البته زاکانی در نهایت مجبور شد این انتصاب فامیلی را لغو کند اما گزارش‌ها حاکی از آن است که انتصاب‌های جنجالی در شهرداری همچنان ادامه دارد. داماد زاکانی نیز هنوز در امور شهرداری تهران دخالت دارد و آن‌طور که ناصر امانی می‌گوید، در شهرداری «نقش پررنگی» ایفا می‌کند.