دیدار اردوغان و اوربان در مجارستان ‏

شماری از رهبران کشورهای آسیایی و اروپایی به مناسبت برگزاری مسابقات جهانی دو و میدانی به بوداپست رفته‌اند

سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به مجارستان - Vivien Cher Benko / MTI / AFP

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه، روز یکشنبه در سفر به بوداپست با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، امنیت انرژی و عضویت سوئد در ناتو از موضوع‌های احتمالی در صحبت‌های این دو رهبر بوده است.

ماه پیش، ترکیه پس از مدت‌ها اعلام کرد که دیگر مخالف عضویت سوئد در ناتو نیست. آنکارا و بوداپست پیش از این تنها کشورهایی بودند که با ورود سوئد به این ائتلاف نظامی مخالفت کرده بودند.

مجارستان هنوز هم به عضویت این کشور اسکاندیناوی رای نداده است. مجلس‌های هر دو کشور اکنون در فصل تعطیلات‌اند و احتمال می‌رود پس از بازگشت به کار در مورد موضوع مهم عضویت سوئد رای‌گیری کنند. اردوغان ماه پیش گفت این رای‌گیری در ماه اکتبر انجام خواهد شد. پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان،‌ نیز در فیس‌بوک نوشت: «می‌توانیم در فصل پاییز به این مسئله برگردیم. توافق کردیم که در تماس با یکدیگر باقی بمانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگر موضوعی که دو کشور در موردش گفت‌وگو می‌کنند همکاری در زمینه انرژی است. مجارستان بخش بزرگی از گاز مورد نیازش را از طریق خط لوله «ترک استریم» دریافت می‌کند که گاز روسیه را با گذر از دریای سیاه به شرق اروپا می‌رساند.

دولت‌های مجارستان و ترکیه در ضمن قصد دارند «همکاری راهبردی» دو کشور را تعمیق بخشند. انتظار می‌رود این امر در سفر اردوغان به مجارستان در ماه دسامبر رسما اعلام شود.

سفر کنونی اردوغان به مجارستان بخشی از دیدارهای دیپلماتیکی است که اوربان به مناسبت برگزاری مسابقات جهانی دو و میدانی سازمان داده است که از روز شنبه آغاز شده است. از دیگر رهبران شاخصی که روز یکشنبه مورد استقبال مجارها قرار گرفتند می‌توان به روسای جمهوری صربستان، آذربایجان، قرقیزستان، و ترکمنستان اشاره کرد. نزدیکی مجارستان به کشورهای ترک‌زبان آسیای میانه به حدی است که آن کشور از سال ۲۰۱۸ به عضویت ناظر «سازمان دولت‌های ترک» درآمد و احتمال دارد تقاضای عضویت دائم نیز بدهد. در حال حاضر، دفتر اروپایی این سازمان در بوداپست است.

سیارتو در سخنانش تاکید کرد که مجارستان از «همکاری نزدیک بین آسیای مرکزی و بالکان غربی» استقبال می‌کند. به گفته او، صربستان وعده داده است که اگر اوکراین اجازه گذر گاز روسیه از خاک آن کشور را ندهد، «ظرفیت ترابری لازم را عرضه کند.»

بیشتر از جهان