«آمریکا آماده عملیات در عراق و سوریه می‌شود»؛ کارزار رسانه‌ای سپاه؟

موسسه مطالعات جنگ می‌گوید این کارزار رسانه‌ای با انتشار اطلاعات دروغین به دنبال تحت فشار قرار دادن آمریکا در منطقه است

یکی از سربازان حشد الشعبی از مقابل بیلبوردی در بغداد می گذرد که ابومهدی المهندس معاون کشته شده حشد را نظاره‌گر خروج آمریکا از عراق تصویرسازی کرده است- ژانویه ۲۰۲۲- Ahmad AL-RUBAYE / AFP

خبرگزاری‌ تسنیم و فارس هر دو وابسته به سپاه پاسداران و به تازگی المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان، یک کارزار رسانه‌ای را هدایت کرده‌اند که محور آن انتشار اخباری درباره «افزایش تحرکات نظامی و حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق، و اعزام یا جابه‌جایی نیروهای نظامی آمریکا در این دو کشور» است.

شامگاه جمعه، ۲۷ مرداد، المیادین در خبری نوشت که جابه‌جایی نظامیان آمریکایی در عراق از سه محور و به مقصد سه پایگاه آغاز شده است. هم‌زمان برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که آمریکا کنترل فرودگاه بین‌المللی بغداد را به دست گرفته است. خبری که در رسانه‌های عراقی، غربی و حتی نزدیک به سپاه قدس هم بازتاب نداشته است. وب‌سایت فرودگاه بین‌المللی بغداد نیز نشان‌دهنده فعالیت عادی این فرودگاه است.

هم‌زمان، المیادین نوشته که یک کاروان متشکل از کامیون‌ها، زره‌پوش‌ها، نفربر‌ها و خودرو‌های نظامی آمریکا از گذرگاه الولید بین عراق و سوریه گذر کرده‌اند. این رسانه مدعی است که این جابه‌جایی بدون اطلاع و اجازه دولت‌های سوریه و عراق صورت گرفته است. در ادامه این خبر آمده است که دو کاروان لجستیک هم از پایگاه نظامی آمریکا در التنف سوریه و  پایگاهی در کویت راهی عراق شده‌اند.

تجهیز و بازآرایی پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق و پایگاه حریر در اربیل در شمال این کشور و پایگاه ویکتوریا در فرودگاه بغداد بخش دیگری از ادعای این رسانه‌ها است.

هم‌زمان با این تحرکات، خبر چهارمین سفر اسماعیل قاآنی به عراق از زمان روی‌ کار آمدن دولت محمد شیعه السودانی در مهرماه سال گذشته را خبرگزاری اسپوتنیک روسیه منتشر کرده است. سفر قاآنی در میانه هفته گذشته صورت گرفت و به روایت اسپوتنیک تا روز جمعه ۲۷ مرداد، قاآنی در عراق حضور داشته است. دیدار با نخست‌وزیر عراق، رهبران گروه‌های شبه‌نظامی شیعه و سران حشد‌الشعبی بخشی از برنامه‌های سفر اسماعیل قاآنی بوده است. حضور نداشتن فرمانده سپاه قدس در دیدار روز پنج‌شنبه شورای عالی فرماندهان سپاه با علی خامنه‌ای می‌تواند مؤید صحت و درستی این خبر باشد.

همزمان با انتشار این اخبار در خبرگزاری‌های رسمی عمدتاً وابسته یا نزدیک به جمهوری اسلامی، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که در آن از ورود نیروهای کمکی ویژه ارتش آمریکا به شمال عراق پس از سفر ثابت العباسی، وزیر دفاع این کشور به واشنگتن در هفته گذشته خبر می‌داد.

خبرگزاری تسنیم چهار روز پیش در مصاحبه با یک کارشناس امنیتی مدعی شد که آمریکا به دنبال «توطئه جدید» در عراق است و برای آن آماده می‌شود.

ویدیوهای افغانستان با برچسب اقلیم کردستان

اما آیا این ویدیو‌ها صحت دارد و آمریکا در حال تغییر آرایش نظامی‌اش در سوریه و عراق است؟ تیم تحقیقاتی «خبرگزاری فرانسه» با بررسی ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نوشته است که همه آن‌ها مربوط به پادگان‌های نظامی آمریکا در افغانستان و زمان فیلمبردای هم سال ۲۰۲۱ است.

این ویدئو‌ها جمعیت زیادی از سربازان، خودروهای نظامی و هلیکوپترها را در جایی که به نظر می‌رسد یک فرودگاه است نشان می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که چرا حساب‌های کاربری وابسته به سپاه و شبه‌نظامیان وابسته فیلم تحرکات نظامی آمریکا در افغانستان را که مربوط به دو سال پیش است، به عنوان تحرکات نظامی این نیروها در پایگاه نظامی حریر در حدود ۷۰ کیلومتری شمال شرقی اربیل، پایتخت اقلیم کردستان منتشر می‌کنند.

این ویدیو به طور گسترده در فیس‌بوک و پلتفرم X (توئیتر سابق) به اشتراک گذاشته شده است. بر مبنای همین ویدیوها برخی رسانه‌های عراقی نزدیک به حشد‌الشعبی هم مدعی شده‌اند که تعداد زیادی از نیروهای نظامی آمریکایی در چند روز گذشته وارد عراق شده‌اند آن‌هم بدون اطلاع و کسب اجازه از دولت این کشور.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر وزیر دفاع عراق به آمریکا

وبسایت «صحیح العراق» نیز به نوبه خود اعلام کرد که این خبر را از طریق شبکه اجتماعی «ایکس» کسب کرده است. این رسانه نوشته که یکی از معاونان ارتش عراق این خبرها را تکذیب کرده است.

این خبر ابتدا پس از سفر هفته گذشته ثابت العباسی وزیر دفاع عراق به آمریکا منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع عراق، العباسی در سفرش به واشنگتن علاوه بر تبادل اطلاعات اطلاعاتی در زمینه مبارزه با داعش و تبادل تجربیات و تمرینات مشترک بین دو کشور، همکاری‌های امنیتی بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در خبر رسمی دولت عراق هیچ اشاره‌ای به موافقت با استقرار گروه جدید و گسترده‌تری از نظامیان آمریکایی در عراق نشده است. اما به نظر می‌رسد حشد‌الشعبی و  سپاه پاسداران نگران‌اند که شاید در آمریکا توافق ناگفته و نانوشته‌ای میان وزارت دفاع دو کشور صورت گرفته باشد.

هم‌زمان یک نماینده پارلمان عراق مرتبط با «چارچوب هماهنگی شیعیان» یا همان ائتلاف نیروهای سیاسی شیعه وابسته به جمهوری اسلامی در عراق مدعی شد که ایالات متحده ۲۵۰۰ پرسنل نظامی اضافی را در پایگاه هوایی عین الاسد مستقر کرده و مدعی شد که ایالات متحده این کار را بدون رضایت دولت مرکزی عراق انجام داده است.

یک عملیات قریب‌الوقوع علیه ایران و روسیه؟

هم‌زمان رسانه‌های نزدیک به حشد‌الشعبی از قول منابعشان نوشته‌اند که از یک عملیات قریب‌الوقوع آگاه هستند و از حشد‌الشعبی خواسته شده تا از تشدید تنش اجتناب کند.

این در حالی است که سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی ارتش عراق در بیانیه‌ای تلویزیونی هرگونه تحرک نظامی آمریکا را تکذیب کرد.

همچنین یک مقام دولتی به الشرق الاوسط گفت که ویدیوهایی جعلی که مربوط به «مکان‌هایی خارج از مرز عراق است»، احتمالا با اهدافی سیاسی در حال انتشار است.

اما سه شخصیت عراقی، از جمله یکی از رهبران یک گروه شبه‌نظامی مستقر در شمال غرب عراق بر موضع خود پافشاری کردند و به الشرق الاوسط گفتند که ایالات متحده در حال جابه‌جایی نیروهای خود در منطقه است تا برای عملیات نظامی در خارج از عراق آماده شود.

این رهبران سیاسی و شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس گفته‌اند که عملیاتی در شرف وقوع است و آن‌ها معتقدند که هدف استراتژیک این عملیات «تغییر قوانین تعامل با روس‌ها در سوریه» است. خبرگزاری تسنیم هم پیش‌تر نوشته بود آمریکا به دنبال راهی برای عقب راندن ایران در سوریه است. آن‌هم با انجام یک عملیات غافلگیرانه.

منابع نزدیک به حشد‌الشعبی به الشرق‌الاوسط گفته‌اند که اطلاعاتشان «فقط حدس و گمان بر اساس اطلاعات محدود است» چرا که «آمریکایی‌ها چیز زیادی در مورد عملیات نظامی‌شان در عراق به دولت این کشور نمی‌گویند.»

این افراد مدعی‌اند که هدف دیگر آمریکا از همین «عملیات قریب‌الوقوع» آن است که گذرگاه القائم را هدف قرار دهند که کنترل آن در دست سپاه و حشد‌الشعبی است تا «مسیر تدارکاتی ایران به سمت سوریه و لبنان را از طریق خاک عراق قطع کنند.»

یکی از اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان هم به رسانه ایلاف گفت که ایالات متحده این نیروها را برای ایجاد یک منطقه حائل در امتداد مرز عراق و سوریه مستقر کرده است. به گفته همین منبع، آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق، تهدید کرده که در صورت خارج نشدن واحدهای حشد الشعبی از گذرگاه القائم، ایالات متحده حملات هوایی را علیه واحدهای حشد الشعبی در این منطقه انجام خواهد داد.

کارزار انتشار اطلاعات نادرست

موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن هم روز جمعه انتشار این حجم از اطلاعات در مورد تغییر آرایش نظامی آمریکا در عراق را مورد توجه قرار داد و نوشت که بازیگران سیاسی و نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در حال انجام یک کارزار تبلیغاتی دروغین علیه آمریکا هستند.

این موسسه در تحلیلی نوشته است:«بازیگران سیاسی تحت حمایت ایران در عراق در حال انتشار اطلاعات نادرستی هستند که ایالات متحده را خطرناک و خصمانه معرفی می‌کند.»

در این تحلیل آمده که «عناصر چارچوب هماهنگی شیعیان» یا همان ائتلاف نیروهای سیاسی شیعه وابسته به جمهوری اسلامی در عراق «مسئول اصلی انتشار این اطلاعات نادرست هستند».