موسسه آلما: جمهوری اسلامی به‌دنبال تسلط کامل بر صنعت تسلیحات شیمیایی سوریه است

گزارش تازه این موسسه تحقیقاتی در اسرائیل می‌گوید نظام ایران در تلاش است با تجهیز کامل انبار سوری‌‌ها به سلاح‌های موشکی و شیمیایی، از حزب‌الله لبنان در جنگ آتی با اسرائیل حمایت کند

مرکز مطالعات و تحقیقات علمی در سوریه‌ــ Reuters

موسسه تحقیقاتی آلما در اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی تلاش دارد بر صنعت تسلیحات شیمیایی سوریه تسلط یابد تا از طریق این مراکز، سلاح‌های شیمیایی پیشرفته تولید و به حزب‌الله لبنان واگذار کند.

به گزارش اورشلیم‌پست، موسسه آلما در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده است که این احتمال را گروه تروریستی حزب‌الله لبنان در رویارویی بعدی‌اش با اسرائیل به سلاح شیمیایی متوسل شود، نمی‌توان منتفی دانست.

مرکز آلما بر تهدیدات امنیتی اسرائیل از سمت شمال متمرکز است و مرتب درباره ایران، حزب‌الله و سایر تهدید‌های نظامی در سوریه و لبنان گزارش می‌دهد. در گزارش اخیر این مرکز آمده است: «سوریه همچنان در حال تولید و ذخیره‌سازی مواد شیمیایی با امکان استفاده نظامی در آینده در مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه یا سرس (CERS) است؛ مسئله‌ای که با توافق‌های بین‌المللی در تناقضی کامل قرار دارد.»

سرمایه‌گذاری چند دهه اخیر سوریه در زمینه تسلیحات شیمیایی یک تهدید جدی برای اسرائیل محسوب می‌شود. سوریه قرار بود در طول جنگ داخلی در این کشور تسلیحات شیمیایی‌اش را از بین ببرد اما مرکز مطالعات و تحقیقات این کشور همچنان به کار روی پروژه‌های مختلف در حوزه تسلیحات شیمیایی ادامه داده است.

بنی گانتز، وزير دفاع وقت اسرائیل، پیش از این در شهریور ۱۴۰۱، نقشه‌ای از تاسیسات نظامی سراسر سوریه منتشر و اعلام کرد که از این تاسیسات برای ساخت مهمات پیشرفته برای ایران و گروه‌های نیابتی آن استفاده شده است: «ایران در حال تاسیس صنایع ترور در سوریه و یمن و لبنان است. این روند باید متوقف شود.»

اکنون موسسه آلما این پرسش نگران‌کننده را مطرح می‌کند که آیا قرار است در رویارویی بعدی نظامی با اسرائیل هم از این نوع سلاح‌های شیمیایی علیه اسرائیل و غیرنظامیانش استفاده شود؟ این تحقیق همچنین تاکید کرد که هرگونه استفاده و کار کردن با مواد شیمیایی خطرناک در سوریه می‌تواند به فجایعی مانند انفجار نیترات آمونیوم در بندر بیروت منجر شود.

مرکز ملی تحقیقات و مطالعات سوریه در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و در سوریه  تعدادی سایت و حدود ۲۰ هزار کارمند دارد.

در بخشی دیگر از گزارش آلما آمده است: «تمرکز اصلی جمهوری اسلامی، توسعه و ساخت موشک‌ها و راکت‌های دقیق، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در خاک سوریه با استفاده از امکانات موسسه تحقیقاتی سوریه است. ایران در سوریه می‌تواند به امکانات لجستیکی موردنیاز برای انتقال این تولیدات به لبنان و از طریق عراق به منطقه ابوکمال در مرز عراق و سوریه دسترسی داشته باشد.»

ایالات متحده آمریکا پیش‌تر صدها تن از افرادی را که با این موسسه سوری همکاری می‌کنند، تحریم کرده است. در سال ۲۰۱۸ هم آمریکا تاسیسات مرکز تحقیقات شیمیایی سوریه را با حملات هوایی هدف قرار داد و سپس اعلام کرد که این حملات برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را برای سال‌ها عقب انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش آلما آمده است: «اکنون که پنج سال از آن زمان می‌گذرد، به نظر می‌رسد که شاخک‌های ایران در سوریه و این مناطق مهم، دوباره در حال رشد کردن‌اند. این حملات هوایی اختلال ایجاد کردند اما کار در سایت‌ها را به طور کامل متوقف نکردند. ایرانی‌ها به اهدافشان می‌چسبند؛ حتی اگر این کار مساوی با مشکل‌دار شدن یا قربانی کردن کیفیت تولید باشد.»

این گزارش می‌افزاید: «می‌توان تصور کرد که موشک‌های مسلح به سلاح‌های شیمیایی مانند گاز اعصاب سارین برای استفاده حزب‌الله در یکی از سایت‌های مرکز سرس در منطقه مصیاف، ذخیره و در صورت نیاز به لبنان منتقل می‌شوند. ما حدس می‌زنیم که به احتمال زیادی در شرایط جنگی، ذخایر سلاح‌های شیمیایی در هر کجا باشند، در سوریه یا لبنان استفاده خواهند شد.»

رژیم سوریه معتقد است که این نوع تسلیحات به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند تا به بقای حکومت دمشق کمک کنند. سوریه از سوی دو حکومت ایران و روسیه حمایت می‌شود و وزیر خارجه سوریه نیز اخیرا با همتای ایرانی‌اش دیدار کرده است. سوریه حالا به اتحادیه عرب هم بازگشته است و مقام‌های ارشد این کشور با مقام‌های عربستان سعودی، اردن و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز دیدار و گفت‌وگوهای مهمی داشته‌اند.

موسسه آلما در تشریح وضعیت ۱۰ سایت مرتبط با مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه یادآور شد که یکی از آن‌ها به نام السفیره در منطقه‌ای خارج حلب قرار دارد. از این سایت که دارای یک سوله نگهداری سلاح، یک سایت موشکی و کارخانه‌ای دیگر است، یک عکس هوایی نیز منتشر شده است. در عکسی دیگر، سایت مصیاف نشان داده می‌شود که در تپه‌های جنوب غربی لاذقیه قرار دارد و دارای یک مرکز تولید موشک، انبار تسلیحاتی پروژه‌های سرس است.

برخی منابع خبری پیش از این به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد یک کریدور دریایی به منظور وصل کردن ایران به لبنان از طریق عراق و سوریه اشاره کرده بودند تا جمهوری اسلامی بتواند آسان‌تر از گذشته تسلیحات نظامی را در اختیار نیروهای حزب‌الله لبنان قرار دهد.

این درحالی است که جمهوری اسلامی و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای تهران نیز مناقشه‌ای جدی و طولانی دارند و مقام‌های تل‌آویو بارها جمهوری اسلامی را به حمله نظامی برای نابودی تاسیسات اتمی در شهرهای مختلف ایران تهدید کرده‌اند.

در آخرین واکنش مقام‌های اسرائیلی به برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری این کشور، روز ۲۸ تیر در جریان سخنرانی در کنگره ایالات متحده، گفته بود که برنامه هسته‌ای حکومت ایران «بزرگ‌ترین چالشی است که اسرائیل و ایالات متحده در حال حاضر با آن مواجه‌اند».

رئیس‌جمهوری اسرائیل تاکید کرد: «هیچ شکی وجود ندارد که ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز تلاش نمی‌کند. ایران در حال ایجاد قابلیت‌های هسته‌ای است که ثبات خاورمیانه و فراتر از آن را تهدید می‌کند.»

هرتزوگ افزود: «هر کشور یا منطقه‌ای که تحت کنترل یا نفوذ ایران است، با ویرانی کامل مواجه شده است و ما این را در یمن، غزه، سوریه، لبنان و عراق دیده‌ایم. ما حتی این واقعیت را در خود ایران دیده‌ایم که رژیم حمایت مردمش را از دست داده است و آن‌ها را به طرز وحشیانه‌ای سرکوب می‌کند.»

بیشتر از جهان