تغییر آرایش امنیتی بغداد؛ عراق برای درگیری احتمالی آمریکا و ایران در شرق سوریه آماده‌ می‌شود؟

شرق سوریه متشنج است و درگیری میان نیروهای نیابتی ایران با سربازان آمریکایی ممکن است لبنان و عراق را ناامن کند

تصاویری که کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد تعداد زیادی از توپ‌های ضدهوایی بر روی پشت بام ساختمان‌های دولتی در پایتخت عراق مستقر شده‌اند.

اسکای‌نیوز به نقل از منابع امنیتی نوشت که استقرار موشک‌های ضد هوایی به عنوان بخشی از طرحی برای تأمین امنیت اهداف حیاتی در پایتخت عراق صورت می‌گیرد.

سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی رسمی فرماندهی عملیات مشترک ضد تروریسم عراق هم گفت:«فرآیند استقرار سامانه‌های ضدهوایی و سامانه پدافند هوایی بر فراز ساختمان‌های دولتی به منظور حفاظت از آسمان عراق در برابر هرگونه حمله صورت می‌گیرد. و این یک رویه معمولی است که توسط همه کشورهای جهان دنبال می‌شود».

وی افزود: «استقرار این پدافندها برای جلوگیری از هرگونه رخنه یا تهدید امنیتی علیه این اهداف حیاتی است».

احمد الشریف کارشناس نظامی و راهبردی در گفت و گو با اسکای نیوز عربی گفت:«استقرار این تعداد از پدافند هوایی به نوعی اقدام متقابل در چارچوب تشکیل یک کمربند آتش است که بر پایه در نظرگرفتن همه احتمال‌های ممکن برای تهدید نقاط حساس پایتخت صورت گرفته است».

این اقدامات همزمان با سفر وزیر دفاع عراق به ایالات متحده انجام شد و بنابراین می‌توان آن را بخشی از یک برنامه امنیتی مشترک با آمریکا تلقی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تغییر آرایش دفاعی بغداد همچنین ممکن است نشان دهنده تغییرات نظامی آینده در عراق باشد که در نتیجه به کمربند آتشی که گفته ‌شد نیاز خواهد داشت.

با توجه به تداوم حضور آمریکا در سوریه، احتمال رویارویی نظامی با نیروهای نیابتی ایران در شرق سوریه وجود دارد و این امر ممکن است به واکنش‌ جناح‌های عراقی هم منجر شود و تنش‌هایی که احتمالا در سوریه آغاز می‌شود، به عراق و لبنان نیز کشیده شود.

کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند اقدامات انجام شده را نمی‌توان صرفاً به عنوان الزامات بازدارندگی استراتژیک در نظر گرفت، بلکه نشان دهنده احتمال درگیری در صحنه سیاسی عراق است.

از سوی دیگر، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق هم اعلام کرد که محمد شیعه السودانی، نخست وزیر این کشور، دستور پرواز پهپادها را برای محافظت از دکل‌های انتقال برق برای محافظت از آنها در برابر خرابکاری داده است.

موسی در اظهارات خود خاطرنشان کرد که نخست‌وزیر اجرای این گشت‌زنی‌های روزانه پهپادی را نه تنها به منظور حفاظت و نظارت بر دکل‌های برق که برای سرکوب اقدامات خرابکارانه علیه بیمارستان‌ها و تاسیسات تصفیه آب هم خواسته است.

وزارت برق عراق هم از تشکیل کمیته مشترک با وزارت‌های کشور و دفاع برای تأمین حفاظت از دکل‌ها همزمان با ادامه بررسی‌های خود در مورد حوادث اخیر خبر داد.

وزارت برق عراق در پایان ماه گذشته میلادی اعلام کرد که در پی آتش سوزی در ایستگاهی در جنوب استان بصره و یک اقدام خرابکارانه در استان صلاح‌الدین، برق در سراسر کشور قطع شد.