ابتلا به کرونا و واکسن کرونا دوره قاعدگی را طولانی‌تر می‌کند

احتمالا علت این تغییر واکنش سیستم ایمنی افراد به ویروس بوده است

به نظر می‌رسد این تغییر موقت و فقط یک دوره بوده است‌ـ Canva

یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد که ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ و همچنین واکسیناسیون طول چرخه قاعدگی را به‌طور موقت  افزایش می‌دهد.

به گزارش نیویورک پست، این پژوهش که هفته گذشته منتشر شد، یکی از نخستین تحقیق‌ها در این زمینه است که به‌جای تکیه بر حافظه افراد در مورد تغییرهای چرخه قاعدگی‌شان، از داده‌های ردیابی‌شده استفاده می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه مونپلیه و دانشگاه علم و سلامت اورگان از داده‌های کلو (Clue)، اپلیکیشن بهداشت و سلامت تناسلی، استفاده کردند اما اطلاعات شخصی را که به شناسایی افراد منجر شود حذف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی داده‌های ۶۰۰۰ نفر از کاربران این اپلیکیشن در ۱۱۰ کشور جهان نشان می‌دهد در پی ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ یا تزریق واکسن این بیماری، طول چرخه قاعدگی آن‌ها افزایش پیدا کرده، اما این تغییر اندک و موقت بوده است.

کاربرانی که واکسن نزده بودند اما به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شدند گزارش دادند که طول چرخه قاعدگی‌شان ۱.۴۵ روز افزایش پیدا کرد، در حالی که این رقم در افرادی که واکسن زده بودند ۱.۱۴ روز بود.

در هر دو مورد، به نظر می‌رسد این تغییر موقت و فقط یک دوره بوده است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا علت این تغییرها واکنش سیستم ایمنی افراد به ویروس بوده است.

به گفته فدراسیون بین‌المللی پزشکی زنان و مامایی، تغییر کمتر از ۸ روز در چرخه قاعدگی ۲۸ روزه عادی تلقی می‌شود.

پژوهش‌ها در مورد آثار کووید‌ـ‌۱۹ هنوز ادامه دارد، و برخی تحقیق‌ها بین ویروس کرونا و قاعدگی ارتباط‌هایی یافته‌اند.

در حالی که یافته‌های یک پژوهش تاخیر جزئی کمتر از یک روز در قاعدگی زنان واکسینه شده نشان داده است، پژوهشی دیگر نشان می‌دهد فشار عصبی مرتبط با همه‌گیری کرونا در چرخه‌های قاعدگی زنان تغییر ایجاد کرده بود.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، پس از مارس ۲۰۲۰، طول چرخه، مدت و میزان خونریزی و دفعات لکه‌بینی بین چرخه‌ها در بیش از نیمی از ۳۵۴ شرکت‌کننده تغییر داشت.

بیشتر از بهداشت و درمان