دومین شرکت بزرگ ساختمان‌سازی چین اعلام ورشکستگی کرد

بدهی اورگرند تا پایان سال گذشته، به رقم ۳۴۰ میلیارد دلار رسید که حدود ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی چین است

ساختمان مرکز اورگرند در شانگهای، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱‌ـ Hector RETAMAL/AFP

گروه اورگرند چین، که زمانی دومین شرکت بزرگ ساختمانی چین بود، روز پنجشنبه در نیویورک اعلام ورشکستگی کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این شرکت که در سال ۲۰۲۱ مبالغ هنگفتی وام گرفته و بدهی‌‌اش را پرداخت نکرده بود، بحران جدی مسکن در اقتصاد چین ایجاد کرد که آثار آن همچنان باقی است.

اورگرند برای قانون  «فصل ۱۵ حفاظت از ورشکستگی» دادخواست داده است. این قانون وقتی کشور دیگری در پرونده ورشکستگی درگیر باشد، به دادگاه ورشکستگی آمریکا اجازه مداخله می‌دهد. فصل ۱۵ ورشکستگی به گسترش همکاری میان دادگاه‌های آمریکا، بدهکاران، و دادگاه‌های سایر کشورهای دخیل در روند قضایی ورشکستگی برون‌مرزی کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش املاک و مستغلات چین از مدت‌ها پیش موتور محرکه رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان بوده و سهمی ۳۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور داشته است. اما ناتوانی اورگرند در پرداخت بدهی‌اش در سال ۲۰۲۱ بازار املاک چین را تکان داد و به مالکان مسکن و سیستم مالی این کشور آسیب زد.

مشکلات مالی این شرکت از آن‌جا آغاز شد که پکن برای مهار افزایش قیمت مسکن، سخت‌گیری در مورد وام‌دهی به شرکت‌های ساختمان‌سازی را آغاز کرد.

اورگرند شرکتی بزرگ با بیش از ۱۳۰۰ پروژه املاک و مستغلات در بیش از ۲۸۰ شهر است. این شرکت همچنین در حوزه‌هایی مانند خودرو برقی و بهداشت و درمان نیز فعالیت دارد.

اورگرند از اواخر سال ۲۰۲۱ دیگر توان بازپرداخت بدهی‌‌اش را نداشت و تا پایان سال گذشته، به رقم ۲.۴۳۷ تریلیون یوان (۳۴۰ میلیارد دلار) رسید که حدود ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی چین است.

این شرکت همچنین ماه گذشته اعلام کرد که در فاصله سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، حدود ۸۱ میلیارد دلار از پول سهامش را از دست داده است.

بیشتر از جهان