بررسی خال‌ها با روش «حروف الفبا»، به شناسایی زودهنگام سرطان پوست کمک می‌کند

چک کردن خال‌ها بسیار مهم است و گاهی می‌تواند زندگیتان را نجات دهد

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است-canva

خال‌های روی پوست‌، رنگ و اندازه و تغییراتشان در طول زمان مانند نقشه راهنما برای پزشکان متخصص پوست عمل می‌کند، اما بعضی از نشانه‌ها را می‌توان در زندگی روزمره زیر نظر گرفت و تغییراتی را که نگران‌کننده‌اند هر چه زودتر با پزشک در میان گذاشت.

در این روزهای سال که زمان زیادی را زیر آفتاب می‌گذرانیم، کنترل کردن خال‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حفظ سلامت پوست و تشخیص زودهنگام سرطان‌های مربوط به آن می‌توانیم انجام دهیم.

 آشنایی کامل با پوست بدن بهترین تمرین است؛ به‌خصوص برای کسانی که پوستی حساس دارند که به‌راحتی می‌سوزد، کک‌ومک دارند، سابقه سرطان پوست دارند یا ساعت‌هایی طولانی را در خارج از منزل می‌گذرانند. اما اگر از قدیم خال‌هایی روی پوست خود دارید یا خال‌های جدیدی درآورده‌اید، چک کردن خال‌ها بسیار مهم است و گاهی می‌تواند زندگیتان را نجات دهد.

به گزارش گاردین، خال‌هایی که از ناکجا ظاهر می‌شوند، یا خال‌هایی که ظاهرشان یا احساسشان روی پوست تغییر کرده، در عین حال که ممکن است چیز مهمی نباشند، می‌توانند نشانه‌ای باشند برای اینکه فورا به پزشک مراجعه کنید. برای بررسی و نظارت داشتن بر وضعیت خود، یادآوری ABCDE مفید است.

-حرف A مخفف عدم تقارن (asymmetry) است: اگر خال‌های شما در هر طرف شکل‌های متفاوتی دارند و متقارن نیستند، باید آن‌ها را جدی گرفت.

-حرف B برای حاشیه و مرز (border) است: آیا طرح کلی خال شما معمولا واضح و مشخص است یا تار، مبهم یا ناهموار؟

-حرف C برای رنگ (colour) است: آیا خال شما تک رنگ است یا سایه‌های مختلفی در محدوده آن وجود دارد؟

-حرف D برای قطر (diameter) است: اگر قطر خال بیش از ۵ میلی‌متر باشد.

-حرف E برای تغییر شکل (evolution): در صورتی که برای مدت طولانی خال‌های کاملا بی‌ضرر داشته‌اید، این شاید مهم‌ترین نکته باشد، هرگونه تغییری باید بررسی شود.

رعایت این نکات شاید چندان آسان نباشد، اما متخصصان توصیه می‌کنند که یک پوشه را در تلفن همراه خود به ثبت کردن وضعیت خال‌هایتان اختصاص دهید. این پوشه باید حاوی عکس‌های تاریخ‌داری باشد که در فواصل زمانی شش‌ماهه گرفته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگامی‌ که برای معاینه پیش پزشک پوست می‌روید، مطمئن شوید که یافته‌های نگران‌کننده‌ خود را را با دکتر در میان می‌گذارید.

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است. سرطان پوست غیر‌ملانوما به گروهی از سرطان‌ها اطلاق می‌شود که به‌ آرامی در لایه‌های بالایی پوست ایجاد می‌شوند.

نوع جدی‌تر و خطرناک‌تر سرطان پوست که شیوع کمتری دارد، ملانوم نام دارد. سرطان پوست غیر‌ملانومایی مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند و در افراد مسن شایع‌تر است.

اگر خیلی نگرانید می‌توانید از دکتر بخواهید تا کارکنان آموزش‌دیده مطب از پوست سر گرفته تا کف پایتان را معاینه کنند. این بررسی‌ها معمولا خیال شما را راحت می‌کنند، اما با این وجود حیاتی‌اند. دراین‌بین همیشه و بی‌وقفه از ضد آفتاب‌ مناسب استفاده کنید.

بیشتر از بهداشت و درمان