درگیری‌های مسلحانه بین گروه‌های رقیب در لیبی ۲۷ کشته به جا گذاشت

سازمان ملل اعلام کرد تحولات طرابلس و تاثیر آن بر غیرنظامیان را از نزدیک زیر نظر دارد

درگیری‌ گروه‌های مسلح در لیبی در یک سال اخیر بی‌سابقه بود‌‌ــ Photo by Mahmud TURKIA / AFP

سازمان اورژانس لیبی طی اطلاعیه‌ای خبر داد در جریان درگیری‌های مسلحانه میان دو گروه قدرتمند در طرابلس، پایتخت این کشور، دست‌کم ۲۷ تن کشته و ۱۰۶ نفر زخمی شدند.

بر مبنای گزارش‌ها، شماری از کشته‌شدگان و زخمی‌ها غیرنظامی بوده‌اند. وزارت بهداشت لیبی از مردم این کشور خواست برای کمک به زخمی‌ها خون اهدا کنند. 

درگیری‌های مسلحانه در لیبی از روز دوشنبه و پس از بازداشت محمود حمزه، فرمانده تیپ ۴۴۴، در فرودگاه معیتیقه آغاز شد.

محمود حمزه را «نیروهای بازدارنده ویژه» که کنترل فرودگاه طرابلس را در دست دارند، بازداشت کرده‌اند. دلیل بازداشت او هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود قصد داشته است برای شرکت در یک رژه نظامی به شهر مصراته در لیبی سفر کند.

دو جناح‌ نیروی بازدارنده ویژه و تیپ ۴۴۴ که قدرتمندترین نیروهای نظامی لیبی محسوب می‌شوند، در ماه‌های گذشته نیز درگیر شده بودند اما گفته می‌شود درگیری‌های روزهای اخیر نسبت به آنچه در یک سال گذشته رخ داد، بسیار شدیدتر و بی‌سابقه بوده‌اند. در تصاویری که از درگیری‌های شبانه اخیر منتشر شده، بر فراز پایتخت لیبی دود دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از رسانه‌های محلی نوشت درگیری‌های مسلحانه در پایان روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و سپس طبق توافق دولت اتحاد ملی متوقف شد. بر اساس این توافق، تمام عملیات نظامی در طرابلس متوقف شدند، واحدهای نظامی به پادگان‌ها بازگشتند و قرار است دولت وحدت ملی خسارات وارده به اموال عمومی و خصوصی را ارزیابی و میزان غرامت را مشخص کند.

هیئت سازمان ملل متحد مستقر در لیبی نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد حوادث امنیتی و تحولات طرابلس و تاثیر آن بر شهروندان غیرنظامی را از نزدیک زیر نظر دارد و طبق ماموریت ذاتی خود، مسئولیت همه طرف‌های درگیر در حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بین‌الملل را به آنان یادآوری می‌کند.

پس از سرنگونی معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، در جریان ناآرامی‌های موسوم به «بهار عربی»، این کشور در سال ۲۰۱۴ بین جناج‌های رقیب تقسیم شد و پس از آن کمتر شاهد صلح و آرامش بود و گروه‌های رقیب به تناوب با یکدیگر درگیری نظامی داشته‌اند.

بیشتر از جهان