بعد از اظهارات تند رئیس جمهور آمریکا، رهبر ایران به ترامپ حمله کرد

«این مردک توییت کرده و گفته ایران را مسئول مسائل جاری در بغداد می‌داند»

آیت الله خامنه ای در ملاقات با نمایندگان بسیج- ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹- AFP

بالاترین مقام مذهبی و سیاسی ایران در روز چهارشنبه در شبکه محبوب رئیس جمهور امریکا، توئیتر، به دونالد ترامپ حمله کرد و همزمان با تظاهرات جلوی سفارت آمریکا در بغداد بر سر درگیری میان واشنگتن و تهران، توهین‌هایی چند را متوجه رئیس جمهور داشت.

ولی فقیه علی خامنه‌ای در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «این مردک توییت کرده و گفته ایران را مسئول مسائل جاری در بغداد می‌داند و به ایران واکنش نشان خواهد داد». او همزمان با بازنشر اتهامات مطرح شده توسط ترامپ، همچنین توییت‌هایی با مضامین مشابه و ترجمه فارسی آنها را در حساب فارسی خود در توییتر منتشر کرد.

خامنه ای ادامه داد: «اول: تو نمی‌توانی هیچ غلطی بکنی، دو: اگر منطقی بودی -که نیستی- می‌دیدی که جرائم شما در عراق و افغانستان موجب نفرت مردمان آن ممالک از شما شده است.»

 ظاهرا این اولین باری است که آقای خامنه‌ای یا هر یک از حساب‌های وابسته به وی چیزی از آقای ترامپ را ری‌توییت( بازنشر) می‌کند و خطاب قرار دادن مستقیم رئیس جمهور امریکا توسط وی نیز خود اتفاقی نادر است.

این اتفاقات درحالی رخ داد که اعضا و هواداران گروه شبه نظامی کتائب حزب‌الله که مورد حمایت ایران است بعد از دو بار تلاش و شکست طی دو روز گذشته برای حمله و اشغال سفارت ایالات متحده در بغداد در حال ترک محل هستند. این اعتراضات پاسخی به حملات هوایی ایالات متحده در روز یکشنبه است که باعث کشته شدن ۲۵ عضو این گروه و مجروح شدن حداقل ۵۰ نفر از اعضای این گروه در پایگاه‌های خود در غرب عراق و شرق سوریه شد.

این حملات هوایی باعث خشم مقامات عراقی و بسیاری از عموم مردم شد، اگرچه این گروه شبه نظامی توسط آمریکا گروهی تروریستی خوانده می‌شود، بسیاری از عراقیان آنان را به عنوان قهرمانانی می‌شناسند که به جنگ داعش می‌روند و با اعضای عمدتا جوان و فقیر آن احساس همدردی و نزدیکی می‌کنند. حملات ایالات متحده هم بعد از آن اتفاق افتاد که طی حمله‌ موشکی به یکی از پایگاه‌های امریکا در شمال عراق در روز جمعه یک پیمانکار نظامی امریکایی کشته و چند سرباز امریکایی مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن ادعا می‌کند ایران پشت این حمله‌ها بوده ولی هنوز مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده و دلیلی نیز ارائه نشده که چرا معتقد است کتائب حزب‌الله که تنها یکی از گروه‌های شبه‌نظامی عراقی پشتیبانی شده توسط ایران و دشمن ایالات متحده است، مسئول این حملات بوده است. کارشناسان مستقل امنیتی نیز متعقدند شبه‌نظامیان عراقی طرفدار ایران به احتمال زیاد پشت حملات موشکی به پایگاه آمریکا بوده‌ و این زنجیره حملات مداوم علیه پایگاه‌های امریکایی در سراسر عراق با نیت هدف قرار دادن آمریکاییان دیرزمانی است که ادامه دارد.

مراسم تشیع و یادبود شبه‌نظامیان کشته شده در روز سه‌شنبه تبدیل به راهپیمایی خشمگین معترضان به سمت سفارت ایالات متحده در بغداد شد و معترضان توانستند خود را به ورودی ساختمان سفارت رسانده و آن را به آتش بکشند. در نهایت معترضان قانع و مجبور به ترک ساختمان سفارت شدند ولی در بیرون ساختمان اردوهای اعتراضی خود را به راه انداخته‌اند. این سفارتخانه بزرگترین و گران‌قیمت‌ترین مکان دیپلماتیک ایالات متحده در دنیا است.

برخوردها دوباره در صبح روز چهارشنبه بالا گرفت و بنا به گزارش‌ها، قبل از اقناع معترضان به ترک ساختمان سفارت توسط رهبری بسیج مردمی عراق بعضی از متعرضان با شلیک گاز اشک‌آور مجروح شدند. بسیج مردمی عراق یک سازمان چتری دولتی است که زیر این مجموعه گروه‌های شبه نظامی عراق برای مبارزه با داعش شکل گرفتند.

ایالات متحده در حال حاضر به تقویت امنیت سفارت خود مشغول است و ظاهرا صدها سرباز دیگر از جمله تعدادی از تکاوران نیروی دریایی را روز چهارشنبه با بالگرد در ساختمان سفارت پیاده کرده است. 

در توییتی که باعث خشم آقای خامنه‌ای شد، آقای ترامپ گفت: «ایران کاملا مسئول هر جان از دست رفته و تمام زیانی است که به هر یک از تسهیلات ما وارد شود.»

او افزود: «آنها هزینه بالایی را برای آن پرداخت خواهند کرد، این یک اخطار نیست بلکه یک تهدید است.»

و عجیب تر آنکه آقای ترامپ توییت خود را با «تبریک سال نو» به پایان برد.

آقای خامنه‌ای در توییتی در روز چهارشنبه نوشت: «اگر ایران بخواهد به جنگ با کشوری برود، آن را آشکارا انجام خواهد داد.» ادعایی که در تعارض با سیاست و استراتژی امنیتی ایران در چهار دهه گذشته است که تاکید بر اقدامات مخفی و نامتعارف داشته است.

آقای خامنه‌ای در توییت خود نوشت: «ما به منافع و عزت ملت خود متعهدیم و بدون هر گونه ملاحظه به مقابله با هر کسی خواهیم رفت که آنها را تهدید کند و به ایشان آسیب خواهیم زد.»

© The Independent