جام جهانی فوتبال زنان به نیمه‌نهایی رسید

مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۳ قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد برگزار شود تا مسابقات حساس میان تیم‌های استرالیا با انگلستان و همچنین سوئد با اسپانیا، تکلیف فینالیست‌ها را مشخص کند

خوشحالی بازیکنان استرالیا از برد در ضربات پنالتی و صعود به نیمه‌نهایی-

Bradley Kanaris/Getty Images

با انجام دو بازی دیگر از مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۳ زنان به میزبانی استرالیا و نیوزلند، اکنون تکلیف ۴ تیم صعودکننده به مرحله نیمه‌نهایی مشخص شده است.

بامداد روز شنبه ۲۱ مردادماه به وقت ایران، تیم ملی زنان استرالیا در خانه خود میزبان تیم قدرتمند فرانسه بود و پس از تساوی در وقت‌های معمول و اضافی، بازیکنان دو تیم ۲۰ ضربه پنالتی به سمت دروازه حریف زدند که در نهایت تیم استرالیا با نتیجه هفت بر شش از سد شاگردان رنار گذشتند تا راهی جمع چهار تیم پایانی شوند.

این اولین‌بار در تاریخ جام‌های جهانی زنان است که زنان استرالیایی موفق به حضور در جمع چهار تیم برتر جهان می‌شوند و اکنون با استفاده از امتیاز میزبانی، حتی می‌توانند امیدوار به خلق یک شگفتی و فتح جام نهم باشند. تیم فوتبال زنان استرالیا از چهار مسابقه قبلی خود، ۳ مسابقه را بدون گل خورده به پایان رسانده و تیم مطرح کانادا را هم با چهار گل شکست داده بود.

در آخرین مسابقه مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۳ زنان نیز تیم ملی فوتبال انگلستان که در دو جام جهانی قبلی مقام سومی را کسب کردند، با نتیجه دو بر یک از سد تیم آماده کلمبیا گذشتند تا حریف استرالیای میزبان در راه صعود به فینال این مسابقات باشند.

پیش از این و در روز اول مرحله یک چهارم‌نهایی، زنان اسپانیا در روز ۲۰ مردادماه با شگفتی‌سازی، هلند را که فینالیست جام جهانی قبلی بود، با نتیجه دو بر یک شکست داده بودند. از سوی دیگر، فوتبالیست‌های سوئدی که در مرحله قبلی توانستند زنان آمریکا، پرافتخارترین تیم ادوار جام‌های جهانی و قهرمان چهار دوره از هشت دوره قبلی را حذف کنند، با نتیجه دو بر یک زنان ژاپنی را شکست دادند تا دو تیم انگلستان و سوئد، بازی دیگر مرحله نیمه‌نهایی را برگزار کنند.

اکنون قرار است روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه دو تیم استرالیا و انگلستان از ساعت ۱۳.۳۰ به وقت ایران به مصاف هم بروند و روز بعد، ۲۶ مردادماه، نیز مسابقه تیم‌های سوئد و اسپانیا از ساعت ۱۱.۳۰ صبح به وقت ایران آغاز خواهد شد تا تکلیف فینالیست‌ها مشخص شود. مسابقات رده‌بندی و فینال جام نهم نیز در روزهای ۲۸ و ۲۹ مرداد برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از بین چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۳، تیم ملی زنان سوئد با یک نایب‌قهرمانی، دو مقام سومی و یک چهارمی طی هشت دوره قبلی جام‌جهای جهانی، پرافتخارترین تیم محسوب می‌شود و با توجه به اینکه در این دوره موفق به حذف تیم‌های بزرگی همچون آمریکا و ژاپن شده است، از طرف کارشناسان دنیای فوتبال دارای بیشترین بخت برای کسب جام قهرمانی در جام جهانی محسوب می‌شود.

زنان انگلستان نیز با فاصله کمی از سوئدی‌ها، اکنون از طرف کارشناسان و هواداران فوتبال به‌عنوان دومین تیمی که احتمال بردن جام قهرمانی را دارد، معرفی می‌شوند و باید منتظر ماند و دید که آیا این دو تیم می‌توانند با غلبه بر استرالیا و اسپانیا به فینال برسند یا خیر.

برای نخستین بار، در این دوره از جام‌های جهانی فوتبال زنان، تمامی بازیکنان حاضر در این رویداد ورزشی دست‌کم ۳۰ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کنند تا بدین ترتیب با افزایش سه برابری نسبت به سال ۲۰۱۹، فاصله دستمزدهای دریافتی زنان و مردان در رقابت‌های جهانی کمتر از گذشته شود.

این تصمیم فیفا به دنبال درخواست‌های فراوان حامیان حقوق زنان و فوتبالیست‌های زن در سراسر جهان برای رفع تبعیض بین زنان و مردان گرفته شد. این رقم برای بازیکنانی که همراه تیم‌های خود به مراحل حذفی صعود کردند، افزایش خواهد یافت و به هر یک از ۲۳ بازیکن تیم قهرمان نیز ۲۷۰ هزار دلار اهدا خواهد شد.

این افزایش چشمگیر دستمزدها برای زن فوتبالیست بسیار مهم است، زیرا برخی از آن‌ها عضو هیچ باشگاهی نیستند و به‌صورت آماتور یا نیمه‌حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کنند. فیفا سال ۲۰۲۲ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد‌ میانگین دستمزد بازیکنان زن ۱۴ هزار دلار در سال است.

در جام جهانی استرالیا و نیوزیلند، علاوه بر دستمزد، شرایط اقامت، رفت‌وآمد، و سایر امکانات برای زنان نیز نسبت به گذشته بهتر شده است و طبق استانداردهایی برابر با مردان ارائه می‌شود. فیفا قول داده است که تا چهار سال آینده، میزان دستمزد و جوایز تیم‌های ملی فوتبال زنان را به فاصله بسیار نزدیکی با جوایز فوتبالیست‌های مرد برساند.

بیشتر از فوتبال