جام شگفتی‌ها حساس‌تر می‌شود؛ صعود سخت زنان انگلستان در ضربات پنالتی

کارشناسان دنیای فوتبال معتقدند کیفیت بازی‌ها در جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۳ بسیار بالاتر از دوره‌های ‌قبل بوده است

دیدار دو تیم‌ انگلستان و نیجریه در جام جهانی زنان‌ــ

Jose Breton/NurPhoto

در پنجمین مسابقه از مرحله حذفی جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی استرالیا و نیوزیلند، تیم ملی زنان انگلستان روز دوشنبه شانزدهم مرداد موفق شد در ضربات پنالتی تیم زنان نیجریه را با نتیجه چهار به دو شکست دهد و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند.

زنان شگفتی‌ساز نیجریه در این مسابقه عملکرد قابل‌دفاعی ارائه دادند و در پایان وقت‌های قانونی مقابل تیم سوم دو جام قبلی به تساوی بدون گل دست یافتند، اما در ضربات پنالتی بدشانس بودند و دو پنالتی از دست‌رفته مانع از تکمیل شگفتی‌‌سازی آن‌ها شد.

در چهار مسابقه قبل مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۳ فوتبال زنان، زنان سوئدی هم روز یکشنبه تاریخ‌ساز شدند و تیم ملی زنان آمریکا را که یکی از پرافتخارترین تیم‌های ادوار جام‌ جهانی زنان و قهرمان دو دوره قبلی این مسابقات بود، در ضربات پنالتی حذف کردند، تا حالا به یکی از اصلی‌ترین مدعیان کسب جام نهم تبدیل شوند.

مگان راپینو، هافبک ۳۸ ساله تیم فوتبال زنان آمریکا، پس از این حذف شوکه‌کننده که با از دست‌ دادن پنالتی او نهایی شد، از تیم ملی فوتبال آمریکا خداحافظی کرد. این فوق‌ستاره مشهور فوتبال زنان که برنده دو دوره جام جهانی و فاتح دو کفش طلای فوتبال زنان است، پیش‌تر به خاطر فعالیت‌های موفقیت‌آمیزش برای بالا بردن دستمزد فوتبالیست‌های زن محبوبیتی جهانی پیدا کرده بود و اکنون قصد دارد در پایان این فصل از رقابت‌های باشگاهی، به‌طور کلی از فوتبال خداحافظی کند.

هلندی‌ها هم که در مرحله مقدماتی آمریکا را متوقف کرده بودند، در این مرحله آفریقای جنوبی را با دو گل شکست دادند، ژاپنی‌های قدرتمند و مدعی هم با نتیجه سه بر یک از سد نروژ گذشتند و اسپانیا نیز با برد پنج بر یک سوییس را حذف کرد.

در این مرحله، استرالیای میزبان از دقایقی قبل به مصاف تیم آماده دانمارک رفته است و فردا نیز در دو بازی پایانی یک‌هشتم نهایی، زنان کلمبیا با جاماییکا و سپس فرانسه با مراکش، دیگر شگفتی‌ساز این جام، مسابقه خواهند داد تا تکلیف هشت تیم برتر این جام مشخص شود.

کارشناسان دنیای فوتبال معتقدند کیفیت بازی‌ها در جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۳ بسیار بالاتر از دوره‌های ‌قبل بوده است و همین اتفاق امیدها به نزدیک‌تر شدن کیفیت مسابقات فوتبال زنان و مردان را بالا برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مرحله یک‌چهارم نهایی، مسابقه تیم‌های اسپانیا با هلند و ژاپن با سوئد که هر دو در روز جمعه برگزار می‌شوند، از حساسیت بالایی برخوردارند و چشمان علاقه‌مندان به فوتبال زنان در سراسر دنیا را به خود خیره خواهند کرد.

در جام جهانی ۲۰۱۹، آمریکا، هلند، انگلستان و سوئد مقام‌های اول تا چهارم را کسب کردند. اکنون با توجه به حذف آمریکا، سه تیم باقی‌مانده به همراه ژاپن، نایب‌قهرمان ۲۰۱۵، استرالیای میزبان و فرانسه که با هروه رنار، سرمربی نام‌آشنا و پرافتخارش، در این جام حضور دارد، از بخت‌های اصلی کسب جام نهم به شمار می‌روند.

در این دوره از جام‌ جهانی فوتبال زنان برای نخستین بار تمامی بازیکنان حاضر در این رویداد ورزشی دست‌کم ۳۰ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کنند که نسبت به سال ۲۰۱۹  سه برابر بیشتر است و فاصله دستمزدهای دریافتی زنان و مردان در رقابت‌های جهانی را کمتر از گذشته کرده است.

این تصمیم فیفا به‌ دنبال درخواست‌های فراوان حامیان حقوق زنان و فوتبالیست‌های زن در سراسر جهان برای رفع تبعیض بین زنان و مردان گرفته شد. در صورت صعود تیم‌ها به مراحل بعدی، این رقم باز هم افزایش خواهد یافت و به هر یک از ۲۳ بازیکن تیم قهرمان نیز ۲۷۰ هزار دلار اهدا خواهد شد. این دستمزد برای بسیاری از بازیکنان زن مهم است، زیرا برخی از آن‌ها عضو هیچ باشگاهی نیستند و به‌صورت آماتور یا نیمه‌حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کنند.

بیشتر از فوتبال