معاون وزیر کار: قیمت واقعی نان ۱۶ برابر بیشتر از قیمت کنونی است

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی: زمان افزایش قیمت نان در تهران هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما پایان مرداد گران می‌شود

مجتبی ذوالنوری: این روزها پخت نان برای نانواها صرفه اقتصادی ندارد - AFP

 

سرانجام گرانی نان هفته گذشته در ایران کلید خورد. گرانی نان در تعطیلات هفته گذشته در حالی اعلام شد که هجدهم تیرماه مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، وعده داده بود قیمت نان افزایش نخواهد یافت و هرگونه افزایش قیمت، گران‌فروشی تلقی می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

اما حواشی این تصمیم دولت کماکان ادامه دارد. اکنون دولتی که مدعی بود نان گران نخواهد شد، معتقد است که قیمت اصلی نان بیشتر از رقم کنونی‌ است. علیرضا عسگریان، معاون رفاه و خدمات اجتماعی وزارت کار، رفاه و خدمات اجتماعی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که قیمت واقعی نان ۱۶ برابر بیشتر از قیمتی است که به فروش می‌رسد. او در ادامه گفت: «شاید تا انتهای ماه به دو دهک بعدی جامعه برسد. این پول برای مردم است و اگر استفاده نشود در خزانه باقی می‌ماند.»

زمان افزایش قیمت نان در تهران نیز هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است. محمدرضا نظرنژاد، رئیس اتحادیه نانوایی سنگکی، در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن می‌گوید که دولت فعلا به دلایلی از اعلام افزایش قیمت نان در تهران پرهیز می‌کند، اما با این حال افزایش نرخ نان را پایان مرداد حتما اعمال خواهد کرد. بر این اساس، نرخ نان در شهرستان‌ها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، اما هنوز به اتحادیه‌های نان در تهران، افزایش نرخ اعلام نشده است.

هم‌زمان مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این موضوع گفت: «در بحث قیمت نان موضوعی که مطرح می‌شود این است که این روزها پخت نان برای نانواها صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل انگیزه برای تولید نان با کیفیت، کاهش پیدا کرده است.»

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه مجلس پیشنهاد داده است که دولت برای رفع این مشکل ورود کند، گفت: «برای مثال گفتیم یارانه‌ای که دولت برای نان به نانواها می‌دهد را قطع کرده و مستقیم به مردم اختصاص دهد و در مقابل آرد به صورت آزاد به دست نانواها برسد. در این موضوع هم به دولت گفته‌ایم که قیمت نان را بدون برنامه منطقی افزایش ندهد و اگر این موضوع رخ دهد در چهارچوب قانون برخورد خواهیم کرد.»

پیشنهاد این نماینده مجلس در حالی مطرح می‌شود که ارائه یارانه به مردم پیش از این در موراد دیگر نیز امتحان خود را پس داده بود و با توجه به تورم بی‌سابقه در ایران امری بی‌فایده و مسکنی موقتی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، ارائه یارانه به شهروندان باز هم کمکی به تامین نیازهای نانوایی‌ها نخواهد کرد و تورم و افزایش بی‌سابقه اجاره‌بها و هزینه‌های جانبی تاثیر مداومی بر این صنعت می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی بهادری جهرمی در توضیح افزایش قیمت نان در برخی نقاط کشور اعلام کرد که در حوزه نان نگاه دولت این بوده است که قیمت نان در سطح ملی تغییر نکند و شیوه توزیع آرد و تخلفات این حوزه اصلاح شود. این درحالی‌ است که به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، قیمت آرد تنها به ۲۰ درصد از هزینه‌ نانوایی‌ها مربوط می‌شود و نانوایان برای تامین ۸۰ درصد دیگر با توجه به افزایش اجاره‌بها، حقوق کارگران و قبض‌های آب و برق و گاز، با مشکل روبرو شده‌اند.

سخنگوی دولت می‌گوید که رسانه‌ها می‌توانند از مراکز فروش نان دولتی در مناطق مختلف مصاحبه بگیرند که نرخ نان دولتی در سطح کشور چقدر بوده و الان چقدر است. او معتقد است که قیمت‌ها به نحوی متناسب شده است که در استان‌های هم‌جوار اختلاف قیمت فاحش وجود نداشته باشد.

بهادری جهرمی در ادامه گفت: «صرفا در برخی مناطق، قیمت‌ها با توجه به متوسط نرخ آن منطقه متناسب‌سازی شده است؛ مثلا در برخی شهرها با شهر مجاور، اختلاف قیمت نان زیاد بود که به فساد یا جابجایی آرد منجر می‌شد که مقامات محلی این توازن‌ها را صرفا در سطح محلی و با حفظ همان سقف قیمت متوسط گذشته در سطح کشور برقرار می‌کنند.»

این صحبت‌های سخنگوی دولت در حالی مطرح می‌شود که قرار بود دولت قیمت نان و بنزین را گران نکند و با وجود گرانی قیمت نان، دولت کماکان معتقد است که در این زمینه متناسب‌سازی کرده است و زیر بار واژه گران شدن نان نمی‌رود.

گرانی نان از خراسان رضوی آغاز شد. افزایش ۴۰ درصدی بهای نان در مشهد از روز سه‌شنبه سوم مرداد، آغاز شد و بر اساس نرخ‌نامه جدید نان در استان خراسان رضوی، بهای نان بربری سنتی یارانه‌ای که تا روز پیش از آن با قیمت ۸۵۰ تومان فروخته می‌شد، به ۱۲۰۰ تومان رسیده است. در این نرخ‌نامه، قیمت نان تافتون سنتی یارانه‌ای از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان، سنگک یارانه‌ای از ۱۴۰۰ به دو هزار تومان و بربری خراسانی نیمه‌یارانه‌ای از ۱۳۰۰ به ۱۸۰۰ تومان افزایش یافت.

در دولت رئیسی با افزایش قابل‌توجه قیمت گوشت، مرغ، برنج، لبنیات، تن ماهی و دیگر کالاهای اساسی، سرانه مصرف نان در ایران افزایش یافته است. این نگرانی وجود دارد که اقدام دولت برای افزایش قیمت نان، اصلی‌ترین بخش از سبد غذایی روزمره نیز به‌تدریج از سفره بخشی از مردم حذف شود و بحران‌های دولت و مردم وارد مرحله تازه‌ای شود.