تورم بالای قیمت موادغذایی ادامه دارد؛ کاهش ۵۰ درصدی خریداران تن ماهی

علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه پاسداران و ائمه جمعه ادعا می‌کنند تحریم‌های اقتصادی غرب شکست خورده‌اند

تورم نرخ اقلام خوراکی در ایران‌ــ فرارو

مسعود بختیاری، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای کنسرو در ایران از کاهش ۵۰ درصدی فروش کنسرو ماهی تن به علت گرانی این محصول و کاهش قدرت خرید مردم خبر داد.

تداوم تاثیر تورم افسارگسیخته بر نرخ انواع مواد غذایی و کالاهای مصرفی در ایران و همچنین افزایش مشکلات صنایع مختلف در دو سالی که از ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی گذشته، حتی صدای چهره‌های وابسته به حکومت ایران را نیز درآورده است. در یک نمونه، حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس، روز ۱۵ مرداد در نطق میان‌دستورش از ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و با یادآوری وعده دو سال پیش او که گفته بود «جان مردم و نان مردم را حفظ می کنیم»، تاکید کرد: «سفره مردم کوچک نشده، بلکه خالی شده است و برخی مردم هر شش ماه یک‌بار هم رنگ گوشت را نمی‌بینند. در حوزه درمان هم مشکلات زیادی پیدا کرده‌ایم و کمبود قابل توجه دارو را شاهدیم.»

اکنون مسعود بختیاری می‌گوید:‌ «بنا بر آمار سازمان شیلات ایران، حدود پنج سال قبل آمار تولید کنسرو ماهی تقریبا ۵۰۰ میلیون قوطی در سال بود که با کاهش ۵۰ درصدی بازار تقاضا، تولید نیز افت کرد. صادرات تن ماهی از نیمه دوم سال گذشته به حداقل رسید و برخی مارک‌ها فقط برای بخشی از مهاجران ایرانی که مشتریان آن‌ها بودند، صادرات دارند که بازار آن عدد قابل‌توجهی ندارد.»

این فعال اقتصادی در ادامه توضیح داد که صادرات تن ماهی به کشورهای همجوار مانند عراق و افغانستان نیز اکنون قطع شده، زیرا «قیمت ماهی به عنوان ماده اولیه کنسرو ماهی به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است و از این‌ رو قیمت تمام‌شده کنسرو رقابتی نیست و سایر بازیگران بین‌المللی سهم بازار ایران را از آن خود کرده‌اند. همچنین مشکلات تحریم و تخصیص دیرهنگام ارز نیز سبب شد تا تامین ماهی وارداتی با مشکلاتی مواجه شود».

مرکز آمار ایران نهم مرداد طی گزارشی از افزایش ۸۷ درصدی بهای تن ماهی تنها طی دو ماه در ایران خبر داد و در ادامه همان روز، علی‌اکبر رهبری، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس، نیز اعلام کرد که رستوران‌دارها در آستانه ورشکستگی‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چنانچه یک کارگر با حقوق حدود ۹ میلیون تومانی بخواهد سه نفر از اعضای خانواده‌‌اش را به رستوران ببرد، برای صرف یک وعده غذا در رستوران باید نزدیک به ۲۰ درصد حقوق یک ماهش را خرج کند.

همچنین بر اساس گزارش‌های میدانی از ایران، به دلیل افزایش ناگهانی و قابل‌توجه قیمت نان در بسیاری از استان‌های ایران در روزهای اخیر، اکنون خرید نصف نان در برخی مناطق رواج یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به همراه شماری از منصوبانش مانند فرماندهان ارشد سپاه پاسداران یا ائمه جمعه، بارها در سال‌های گذشته از تریبون‌های رسمی ادعا کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا و اروپایی‌ها را در حوزه تحریم‌های اقتصادی شکست داده‌اند، اما مقام‌های دولت‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در ۱۰ سال گذشته، هربار که با سوال خبرنگاران یا شهروندان درباره دلیل گسترده‌تر شدن فقر و گرانی‌های سرسام‌آور مواجه شدند، تحریم‌های اقتصادی غرب را دلیل اصلی نابسامانی‌های اقتصادی معرفی کردند؛ تناقضی آشکار که نشان از بی‌توجهی کامل سران نظام به سفره مردم دارد.

در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری دولتی ایلنا روز یکشنبه ۸ مرداد (۳۰ ژوییه)، در گزارشی تحقیقی، به میزان رشد قیمت اقلام مختلف مصرفی و سرمایه‌ای در بازار ایران پرداخت و از ادامه تورم افسارگسیخته و کوچک‌تر شدن سفره کارگران و کارمندان در قیاس با ماه‌های قبل خبر داد.

در آغاز این گزارش که با تیتر «ادامه گرانی‌ها؛ از تن ماهی تا نان، یک تورم بی‌پایان» به قلم نسرین هزاره‌مقدم منتشر شد، آمده بود: «آمارهای رسمی ادعا می‌کنند تورم در تیرماه یک درصد کاهش یافته، اما آنچه در کف بازار و جامعه می‌بینیم، حکایت دیگری است: قیمت‌ها سر باز ایستادن و توقف در یک نقطه‌ خاص را ندارند. در همان روزی که اخبار تورم رسمی تیرماه و کاهش یک‌درصدی تورم سالانه و همچنین کاهش ۳.۲ واحدی تورم نقطه‌به‌نقطه نسبت به ماه قبل رسانه‌ای شد، خبر دیگری نیز به صدر اخبار آمد؛ نان در خراسان رضوی ۴۰ درصد گران شده است.»

بیشتر از اقتصاد