عراق حمله آمریکا به پایگاه‌های شبه نظامیانش را تجاوز گناهکارانه خوانده

یک فرمانده ارشد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به «واکنشی سخت» اشاره کرد

عراق، حملات هوایی آمریکا علیه پایگاه‌های شبه‌نظامیان در مرز خود با سوریه را «معصیت» وتجاوز به حق حاکمیت کشور خوانده و تقبیح کرده است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در بیانیه‌ای از جانب شورای امنیت ملی گفت این حملات عراق را ناگزیر از تجدید نظر در روابطش با ائتلاف بین‌المللی تحت حمایت آمریکا می‌کند که با باقیمانده افراد داعش در مبارزه است.

در جریان حملات هوایی روز یکشنبه، آمریکا علیه تیپ نظامی حزب‌الله - که تحت حمایت ایران است، دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی‌ کشته شدند. مقامات مسئول می‌گویند این حملات به تلافی حملات موشکی‌ای صورت گرفته که در نتیجه آن، یک پیمانکار آمریکایی در پایگاه نظامی‌ عراق کشته شد. 

این حمله به نگرانی‌های موجود پیرامون بالاگرفتن برخوردهای مسلحانه میان نیروهای آمریکا و ایران در عراق دامن زده است. عراق در حال حاضر به دلیل مبارزاتش با داعش تضعیف شده و در داخل کشور نیز با اعتراض‌های هفتگی برای برکناری دولت روبه‌روست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، شورای دولت برای امنیت ملی، در یک اجلاس فوری «پیامد‌های این حمله» بر نیروهای عراقی را «مورد بررسی قرار داد.»

این شورا در بیانیه‌ای که از طرف دفتر نخست وزیری صادر شد اعلام کرد: «دولت عراق این اقدام (حمله) را تقبیح کرده و آن را تجاوز به حق حاکمیت عراق و تخطی کامل از مقررات مرتبط با نیروهای ائتلاف تلقی می‌کند که قرار بود هیچ عملیاتی را بدون تایید دولت عراق انجام ندهد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «این عملیات نیروهای عراق را در خط مقدم جبهه علیه باقیمانده داعش هدف قرار داده است. این (اقدام) امنیت و حق حاکمیت عراق را به خطر انداخته و امنیت همه را بدون استثنا در معرض تهدید قرار داده است.» 

شورا ایالات متحده را به خاطر آنچه تصمیم‌های مبتنی بر الویت‌های سیاسی واشینگتن و نه مردم عراق خوانده، مورد انتقاد قرار داد.

در این بیانیه آمده: «عراق بارها تاکید کرده که نمی‌خواهد زمین جنگ یک حزب یا درگیری‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی شود، و نهایت تلاش خود را به کار گرفته که از بروز درگیری و اختلاف در کشوری در منطقه، که دهه‌ها در فضای جدال، دخالت، اشغال و جنگ ادامه حیات داده، جلوگیری کند.»

شورا می‌افزاید: «این حمله گناهکارانه از اهداف و ارزش‌هایی که نیروی ائتلاف بین‌المللی بر مبنای آن ایجاد شد تجاوز می‌کند و عراق را ناگزیر از تجدید نظر در مورد روابط و موارد حقوقی، امنیتی و سیاسی (مرتبط با آن) کرده تا حق حاکمیت و امنیت کشور را حفظ کرده، از جان کودکانش محافظت کرده و مدافع منافع مشترک باشد.» 

آقای عبدالمهدی به اعضای کابینه عراق گفت او تلاش کرده عملیات آمریکا را متوقف کند، اما مقامات آمریکایی «بر آن اصرار ورزیده‌‌اند.»

دفتر نخست وزیری گفت: «نخست وزیر حمله آمریکا علیه نیروهای مسلح عراق را تهاجمی شرورانه و غیرقابل قبول خوانده که پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت.»

از سال گذشته تاکنون که دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌ها علیه ایران را باردیگر مقرر کرد، تنش میان ایران و آمریکا (دو متحد اصلی عراق) بالا گرفته است.

در اوایل ماه دسامبر، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیروهای تحت حمایت ایران را عامل حمله علیه پایگاه‌های عراق عنوان کرد و تهدید کرد «آمریکا به آن واکنش قاطعانه» نشان خواهد داد.

یک سخنگوی گروه کتائب حزب الله این اتهام را تکذیب کرد که این گروه در پس حمله به پایگاه‌های آمریکا بوده است. ایران نیز هرگونه دخالت در اقدام علیه نیروهای آمریکایی را تکذیب و حملات هوایی به عنوان «تروریسم» تقبیح کرد. 

یک فرمانده ارشد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به «واکنشی سخت» اشاره کرد. روز دوشنبه، تظاهرکنندگان در شهر بصره، پرچم آمریکا را در اعتراض به حملات آمریکا سوزاندند. 

© The Independent