ترامپ با متهم کردن ایران وعده پاسخی محکم به آن داد

مقامات ایالات متحده خروج مسئولین سفارت از بغداد را تأیید نکرده‌اند

معترضان عراقی در حین حمله به سفارت آمریکا در عراق،، نوشته روی دیوار «سیلمانی رهبر من است» - AHMAD AL-RUBAYE / AFP

حامیان عراقی یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران روز سه‌شنبه به ساختمان سفارت آمریكا در بغداد یورش بردند و در جریان تظاهراتی پرآشوب بخشی از آن را به آتش کشیدند. این اتفاق باعث ایجاد افزایش تنش بین تهران و واشینگتن شده است.

طبق گزارش‌های خبری و فیلم‌های پخش‌شده، معترضین عراقی در ورودی سفارت آمریکا را شکستند و موفق شدند خود را به داخل اتاقک نگهبانی ورودی این مجتمع - شدیدا محافظت‌شده، برسانند؛ در عین حال صدای تیراندازی و آژیر در پایتخت عراق شنیده می‌شود.

نیروهای امنیتی در تلاش برای متفرق کردن صدها معترض، گاز اشک‌آور و گلوله‌های شوکر شلیک و حداقل دو شبه‌نظامی را زخمی کردند. به نظر می‌رسید که برج‌های نگهبانی محافظت از این مجتمع عظیم نیز آتش گرفته‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا، گفت ایران عامل اصلی حمله به تأسیسات نظامی آمریکا و همینطور حمله به سفارت بوده است.

او در توییتی نوشت: «ایران یک پیمانکار آمریکایی را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد. ما قاطعانه پاسخ دادیم و همواره این کار را خواهیم کرد. اکنون ایران در حال سازمان‌دهی حمله به سفارت آمریکا در عراق است. مسئولیت آن به طور کامل برعهده آن‌ها خواهد بود. علاوه بر این، از عراق انتظار داریم که نیروهای خود را برای محافظت از سفارت به کار بگیرد، و این مورد را به آن‌ها یادآوری کرده‌ایم.»

رویترز، به نقل از برخی مقامات وزارت امور خارجه عراق - که نامشان فاش نشده، ادعا كرد كارمندان سفارت و سفیر ایالات متحده از بغداد خارج شده‌اند، اما یک مقام آمریکایی این گزارش را رد کرد و گفته هیچ یک کارکنان آمریکایی از این کشور خارج نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای مسلح آمریکا، به اسم نیروهای تحت رهبری آمریکا در عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیروها از نزدیک وضعیت کنونی تظاهرات در محل سفارت آمریکا در بغداد را زیر نظر دارند. هیچ یک از کارکنان سفارت از محل تخلیه نشده‌اند. نیروهای تحت رهبری آمریکا در بغداد، در حال انجام اقدامات لازم جهت محافظت از امنیت خود هستند

وضعیت پس از حملات هوایی آمریکا، روابط آمریکا و عراق را در بدترین حالت ممکن قرار داده است. مقامات در بغداد حملات هوایی این کشور را محکوم کرده‌اند، و بنا بر گزارش‌ها برخی - از جمله وزیر دفاع و یکی از مشاوران امنیت ملی، در تظاهرات روز سه‌شنبه جلو محوطه سفارت آمریکا شرکت کرده‌اند. آمریکا می‌گوید حملات هوایی این کشور در پاسخ به حمله به یک پایگاه نظامی در شمال عراق در روز جمعه بوده است که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی منجر شد.

فنر حداد، محقق عراقی در مؤسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «همیشه عده‌ای از عراقی‌ها هستند که دوست دارند یک ضربه اساسی به آمریکا وارد شود. چه بخواهیم چه نخواهیم، برخی از شخصیت‌های تحت حمایت ایران، ستون‌های اصلی این گروه‌ها هستند.»

مقامات ایالات متحده هنوز خبر خروج مسئولین سفارت از بغداد را تأیید نکرده‌اند، اما به دنبال از بین رفتن نمایندگی دیپلماتیک این کشور در سال 1983 در بیروت - در اثر نفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده و همین‌طور پس از حمله با بمب به سفارت‌های این کشور در کنیا و تانزانیا در سال 1998، مقامات آمریکایی نسبت به امنیت هیئت‌های دیپلماتیک خود حساس شده‌اند. مقامات سفارت ایالات متحده طی بیانیه‌ای در مورد تظاهراتی که روز سه‌شنبه علیه نمایندگی این کشور در بیروت سازماندهی شده است، هشدار دادند.

این رویداد همچنین باعث شده که بلاتکلیفی و بی‌ثباتی نیز به تهدید‌ات موجود در عراق - از جمله عناصر داعش، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، و اعتراضات مردمی که هدف آن ساقط کردن دولت است، اضافه شود.

هنوز مشخص نیست که معترضین چگونه توانسته‌اند وارد منطقه سبز شده و تا این حد به سفارت ایالات متحده نزدیک شوند. اگرچه امنیت اطراف این منطقه شدیدا محافظت‌شده - که محل استقرار ادارات دولت، نمایندگی سازمان ملل و بسیاری از نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی است، در ماه‌های اخیر کاهش یافته‌است، نیروهای محافظ عراقی بارها از ورود معترضین ضد دولت به داخل آن جلوگیری کرده‌اند.

هرج و مرج امروز پس از آن شروع شد که شماری از حامیان عراقی کتائب حزب‌الله، گروه تحت حمایت ایران، در محوطه اطراف ساختمان سفارت آمریکا در بغداد جمع شدند، در حالی که برخی از آنها تابوت کشته‌شدگان حملات هوایی آمریکا را حمل می‌کردند. معترضان پرچم‌های زردرنگ این گروه شبه‌نظامی را به دیوارهای سفارت آویزان کردند.

برخی دیگر پرچم نیروهای حشد الشعبی را حمل می‌کردند که شامل مجموعه‌ای از گروه‌های مسلح داوطلب است که در سال 2014 با هدف مبارزه با داعش شکل گرفت و از آن زمان به بعد تبدیل به بخشی از نیروهای امنیتی عراق شد.

شماری از معترضین با تقلید از تظاهرکنندگان ضدایرانی - که در چند هفته اخیر در میدان تحریر بغداد علیه دولت فعلی تظاهرات می‌کننند، اقدام به تشکیل اردوگاه‌های اعتراض کرده‌اند.

خشونت خیلی سریع اتفاق افتاد. تلویزیون الجزیره فیلم‌هایی را منتشر کرده است که معترضین را در حال تلاش برای شکستن پنجره‌های سفارت نشان می‌دهد. در فیلم‌ها دیده می‌شود که معترضین بطری‌های آب پرتاب می‌کردند و دروبین‌های امنیتی بیرون سفارت را می‌شکنند. در این هنگام نیروهای امنیتی سفارت به داخل ساختمان آن - که مجموعا 420000 متر مربع است و بزر‌گ‌ترین و وسیع‌ترین نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده در یک کشور خارجی است، عقب‌نشینی می‌کنند.

به دنبال حمله معترضین، شعله‌های آتش بلند می‌شود و نیروهای نظامی ایالات متحده بر سقف یکی از ساختمان‌های سفارت دیده می‌شوند.

​به نظر می‌رسد خشونت از چیزی که برگزارکنندگان تشییع جنازه کشته‌شدگان برنامه‌ریزی کرده بودند فراتر می‌رود، چون یک نفر بلندگو به دست مصرانه از تظاهرکنندگان می‌خواهد وارد محوطه سفارت نشوند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، این شخص به معترضین گفته است: «ما پیام خود را به آن‌ها رساندیم.»

این رویارویی در بغداد پس از آن اتفاق افتاد که دو روز پس از حمله موشکی به یکی از پایگاه‌های عراق - که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی‌شدن چند نفر از نیروهای این کشور منجر شد، جنگنده‌های آمریکایی روز سه‌شنبه پنج مرکز کتائب حزب‌الله را در غرب عراق و شرق سوریه بمباران کردند. هیچ گروهی مسئولیت حمله به این پایگاه را - که نیروه‌های آمریکایی در آن مستقر بودند، برعهده نگرفت، اما اکثر کارشناسان امنیتی در این مورد هم‌رأی‌اند که به احتمال زیاد یکی از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران عامل آن بوده است.

از بین حدود 40 گروه مسلحی که نیروهای حشد الشعبی را تشکیل می‌دهند، کتائب حزب‌الله بسیار نزدیک به ایران تلقی می‌شود، و گفته می‌شود که با سپاه قدس روابط عملیاتی دارند. سپاه قدس، شاخه مخفی و برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی قاسم سلیمانی است.

اگرچه ایالات متحده کتائب حزب‌الله را یک گروه تروریستی می‌داند، برخی از عراقی‌ها آن‌ها را بخشی قانونی از نیروهای امنیتی این کشور تلقی می‌کنند.

روز دوشنبه، برایان هوک، مسئول سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریكا در مورد ایران، در نشستی مطبوعاتی تأكید كرد كه حملات هوایی به كتائب حزب‌الله باعث تقویت توان «بازدارندگی» علیه نیروهای تحت حمایت ایران و ایران شده‌است. اما این اعتراضات حاکی از آن است که ایران می‌خواهد هرگونه تنشی از جانب آمریکا را با تنشی دیگر پاسخ دهد. حداد می‌گوید: «ایرانی ها با این حرکت نشان دادند که چه ابزارهای بازدارنده‌ای دارند. آن‌ها بیشتر در منطقه خاکستری قرار دارند، حضور آن‌ها بسیار نامحسوس‌تر است، و اساسا در عراق ریشه دوانده‌اند.»

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه