هزاران تفنگدار آمریکایی برای مقابله با تهدیدهای تهران وارد دریای سرخ شدند

سه هزار نیروی آمریکایی برای تقویت چابکی و قابلیت‌های دریایی ناوگان پنجم در دو کشتی‌ جنگی مستقر شدند

نیروهای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا - @US5thFleet 

آمریکا برای جلوگیری از اقدام‌های جمهوری اسلامی در توقیف نفتکش‌ها هزاران نیروی نظامی به دریای سرخ اعزام کرد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد) به نقل از ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده نوشت بیش از سه هزار تفنگدار آمریکایی پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شدند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای، هدف از اعزام این نیروها به منطقه را جلوگیری از توقیف‌ نفتکش‌ها از سوی ایران عنوان کرد.

این بیانیه می‌افزاید تفنگداران آمریکایی برای تقویت چابکی و قابلیت‌های دریایی ناوگان پنجم در دو کشتی‌ جنگی یواس‌اس باتان و یواس‌اس کارتر هال مستقر شدند.

ایالات متحده پیش از این در ماه ژویيه اعلام کرده بود که قوایش در تنگه هرمز را برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی تقویت می‌کند. در همین ارتباط،  وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته دستور داد ناوهای یواس‌اس تامس هادنر، جنگنده‌های اف-۳۵ و جنگنده‌های اف-۱۶ به منطقه اعزام شوند و فرماندهی مرکزی ایالات متحده را مسئول محافظت از نیروهای آمریکایی و تامین امنیت دریانوردی اعلام کرد.

واشنگتن پس از آن این تصمیم را گرفت که جمهوری اسلامی پنجم ژوییه درصدد برآمد دو نفتکش تجاری را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کند. اقدامی که به گفته تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده، با مقاومت نیروهای آمریکایی ناکام ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایرنا در خبری متناقض با اظهارات مقام‌های آمریکایی، اعلام کرد پس از برخورد نفت‌کش ریچموند ویجر با پرچم باهاما با یک شناور ایرانی و شکایت مالک شناور مذکور به مراجع قضایی هرمزگان، حکم قضایی برای توقیف این نفتکش صادر شد و اجرای آن در دستور‌کار قرار گرفت.

ایالات متحده پیش از این بارها بر تعهدش در تضمین آزادی دریانوردی و جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه تاکید کرده است. واشنگتن از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش که رفت‌وآمد آزادانه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز را مختل می‌کند، فورا پایان دهد.

امنیت تنگه هرمز، شریانی راهبردی که یک‌پنجم نفت جهان از آن می‌گذرد، برای بسیاری از کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. به گزارش پولتیکو، ایران در این منطقه نزدیک به ۲۰ بار برای حمله، توقیف یا تلاش برای توقیف شناورها اقدام کرده است.

هفته گذشته رویترز به ‌نقل از دو منبع آگاه نوشت که ارتش آمریکا به‌زودی می‌تواند امکانی در اختیار کشتی‌های تجاری در حال عبور از منطقه قرار دهد تا برای حفاظت از خود در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، از نیروهای نظامی آمریکا استفاده کنند.

به نظر می‌رسد با کمرنگ شدن چشم‌انداز به نتیجه رسیدن گفت‌وگو‌های هسته‌ای با تهران، ایالات متحده تقویت ناوگان نظامی‌اش در آب‌های منطقه را در دستور کار قرار داده است.