آمریکا طرح استقرار نیرو‌های نظامی در کشتی‌های تجاری را بررسی می‌کند

نیروهای نظامی حکومت ایران تهدیدی برای امنیت کشتی‌رانی تجاری در آب‌های منطقه به‌شمار می‌روند

خبرگزاری آسوشیتدپرس، شامگاه پنجشنبه، به‌نقل از چهار مقام دولتی آمریکا نوشت ارتش ایالات متحده در حال بررسی این گزینه است که به‌منظور مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای حکومت ایران، شماری از نیروهای نظامی خود را در کشتی‌های تجاری که از آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز می‌گذرند مستقر کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخشی از گزارشی که شامگاه پنجشنبه سوم اوت (۱۲ مردادماه ۱۴۰۲)، منتشر شد نوشت استقرار نیروهای نظامی آمریکا در کشتی‌های تجاری در منطقه، این امکان را  فراهم می‌کند که از توقیف این کشتی‌ها به دست نیروهای نظامی حکومت ایران جلوگیری شود.

درگیری نظامی میان ارتش آمریکا و نیروهای نظامی حکومت ایران در آب‌های خلیج فارس، موسوم به «جنگ نفت‌کش‌ها»، پیش‌تر در پایان جنگ عراق، تجربه شده است. یک درگیری کوتاه که یکی از بزرگ‌ترین دخالت‌های نظامی نیروی دریایی ایالات متحده بعد از پایان جنگ جهانی دوم، به‌‌شمار می‌رود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه این هفته، در یک گزارش دیگر نوشته بود: «با توجه به شکست گفت‌وگو‌های هسته‌ای با حکومت ایران، ایالات متحده آرام‌آرام در حال تقویت ناوگان نظامی خود در آب‌های منطقه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع آمریکا در حال استقرار هزاران تن از تفنگ‌داران نیروی دریایی با پشتیبانی جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی پیشرفته در منطقه است.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به‌نقل از دو منبع آگاه، نوشت ارتش آمریکا به‌زودی می‌تواند به کشتی‌های تجاری که از آب‌های منطقه می‌گذرند این امکان را بدهد که برای حفاظت از خود در برابر تهدیدهای حکومت ایران، از نیروهای نظامی آمریکا استفاده کنند.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش خود ضمن اشاره به اهمیت راهبردی آبراه تنگه هرمز برای دریانوردی تجاری، نوشت حدود ۲۰ درصد از صادرات نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد و آمریکا باید مطمئن باشد که با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن، بهای جهانی انرژی بیش از این افزایش نمی‌یابد.

به‌ نوشته آسوشیتدپرس، هرچند جزئیات زیادی از طرح استقرار نیروهای نظامی ایالات متحده در کشتی‌های تجاری در دسترس نیست، اما پیش‌تر گزارش‌هایی از اعزام پرشمار تفنگ‌داران نیروی دریایی به آب‌های منطقه منتشر شده است.

در بیانیه مشترک روز شنبه وزیران خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا نیز حکومت ایران متهم شده است که با حمایت از گروه‌های مسلح، ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند و خطری برای امنیت کشتی‌رانی تجاری محسوب می‌شود.

بیشتر از جهان