نماینده مجلس: سفره مردم کوچک نه، خالی شد

به گزارش اکو ایران، تورم برای ثروتمندان هم محسوس شده است

افزایش قیمت اقلام غیرخوراکی و خدمات بیش‌ از اقلام خوراکی روی بالا رفتن تورم ماهانه ثروتمندترین خانوارهای ایران اثر داشته است - ATTA KENARE / AFP

 

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس، روز یکشنبه ۱۵ مرداد در نطق میان دستورش از ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و با یادآوری وعده دو سال پیش او که گفته بود«جان مردم و نان مردم را حفظ می کنیم»، تاکید کرد:«متاسفانه نه نان مردم را تا حالا حفظ کردید، یعنی سفره مردم کوچک نشده، بلکه خالی شده است و برخی مردم هر شش ماه یک‌بار هم رنگ گوشت را نمی‌بینند؛ در حوزه درمان هم مشکلات زیادی پیدا کرده‌ایم و کمبود قابل توجه دارو را شاهدیم.»

این نماینده مجلس با اشاره به مشکل اشتغال در استان زاهدان افزود:«جمعیت قابل‌توجهی از استان ما بیکارند، اگر فرصت‌های شغلی دولتی اندکی هم ایجاد شوند، متاسفانه از استان‌های دیگر آن شغل را اشغال می‌کنند. رئیس‌جمهوری هر استانی که می‌رود، دستور می‌دهد حتما نیروهای بومی بگیرید اما در استان ما این دستور تحقق پیدا نمی‌کند و نیروهای بومی جذب نمی‌شوند.»

جواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر در مجلس، نیز با اشاره به اینکه دولت هنوز مطالبه گندم‌کاران کرمانشاه را پرداخت نکرده است، خواستار برگزاری کارگروه یا جلسه‌ای با دولت به منظور رسیدگی هرچه سریع‌تر به مطالبات کشاورزان شد.

او در صحن علنی مجلس، با اشاره به اینکه حتی مغازه‌دارها هم دیگر به کشاورزان اجناس موردنیازشان را قرض نمی‌دهند، گفت:«قرار بود مطالبات کشاورزان طی دو هفته به آن‌ها پرداخت شود اما این مدت اکنون به ۳۵ روز رسیده است.»

حسینی کیا در ادامه با بیان اینکه سفره‌ بسیاری از مردم در سراسر ایران به‌ویژه استان‌های محروم مانند کرمانشاه کوچک شده است، افزود:«اکنون قیمت گوشت قرمز از ۵۰۰ هزار تومان عبور کرده، لذا لازم است این مسئله نیز پیگیری شود، چرا که به نظر می‌رسد دولت بازار را به حال خود رها کرده است، بنابراین مجلس باید جایگاه نظارتی‌اش را قوی‌تر کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرخ تورم ماهانه کل ایران در تیر ۱۴۰۲ به دو درصد رسید. این نرخ برای دهک دهم که ثروتمندترین خانوارهای در آن قرار می‌گیرند، ۱.۹۹ درصد است. اکو ایران در بررسی‌هایش اعلام کرده که افزایش قیمت اقلام غیرخوراکی و خدمات بیش‌ از اقلام خوراکی روی بالا رفتن تورم ماهانه ثروتمندترین خانوارهای کشور اثر داشته است. از میان کالاهای خوراکی، تورم انواع گوشت و فراورده‌های آن بیش از سایر خوراکی‌ها باعث بالا رفتن تورم برای دهک دهم شده است. در مقابل، میوه و خشکبار تورم ماهانه این دهک را کاهش داده است.

با وجود این آمارها، واقعیت بازار تورمی بالاتر را نشان می‌دهد. خبرگزاری ایلنا چندی پیش در گزارشی به میزان رشد قیمت اقلام مختلف مصرفی و سرمایه‌ای در بازار ایران پرداخت و از ادامه تورم افسارگسیخته و کوچک‌تر شدن سفره کارگران و کارمندان در قیاس با ماه‌های قبل خبر داد.

ایلنا در این گزارش آورده بود:«همه ماجرا گرانی قریب‌الوقوع نان نیست، ما مشاهدات میدانی‌مان را در مورد قیمت کالاهای متنوع در هفته‌های اخیر ثبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تورم با شتابی بیشتر از قبل، همچنان پیشتازی می‌کند. یک بسته آدامس که تا دو هفته قبل حدود ۲۱ هزار تومان قیمت داشت، هفتم مرداد به ۲۸ هزار تومان رسید و تن ماهی ۷۰ هزار تومانی در این مدت به ۷۵ هزار تومان رسید.»

تجارت‌نیوز در گزارشی با اشاره به نرخ تورم و افزایش فقر در ایران خاطرنشان کرد که حجت میرزایی، استاد دانشگاه،پیش‌تر از رشد فقر خشن در ایران خبر داده بود.

اکنون حسین راغفر، اقتصاددان، می‌گوید:«طبقه متوسط در ایران به طبقه فقیر منتقل شده و مادون طبقه شکل گرفته است؛ این یعنی گروهی در جامعه از خلق شغل عقیم شده‌اند. گسترش این طبقه هم هزینه‌های بزرگی را به اقتصاد تحمیل می‌کند. ضمن اینکه این امر نشانه آشکار شیوع فساد در کشور است. مادون طبقه اساسا هویت طبقاتی ندارند و نوعا اشتغال‌ناپذیرند.»