طالبان در دایکندی یک غیرنظامی را در مقابل چشمان خانواده‌اش تیرباران کردند

مقتول پدر شش فرزند بود و هیچ‌ همکاری با دولت پیشین یا سابقه نظامی نداشت

اعضای طالبان نیمه‌شب به خانه محمد عیسی ریختند و او را خواب تیرباران کردند‌ــ AFP

گروهی از افراد طالبان در شهر نیلی، مرکز استان دایکندی در مرکز افغانستان، شامگاه چهارشنبه ۲۲ مرداد، به خانه یک فرد غیرنظامی وارد شدند و او را جلو چشمان همسر و فرزندانش به رگبار بستند.

یک عضو خانواده مقتول به ایندیپندنت فارسی گفت که او هیچ گونه هیچ‌ همکاری با دولت پیشین یا سابقه نظامی نداشت اما برخی از اعضای درجه دوم خانواده‌اش در دولت سابق نظامی بودند.

محمدعیسی، فرزند علی‌اکبر، ساکن شهرک شجاعی شهر نیلی، پدر شش فرزند بود و زندگی فقیرانه‌ای داشت. یک عضو خانواده محمدعیسی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که او نیمه‌شب گذشته در خانه‌اش به دست اعضای طالبان به قتل رسید. این منبع تصریح کرد: «شماری از اعضای طالبان سوار بر خودرو رنجر [خودرو نظامی که در اختیار نیروهای طالبان قرار دارد] نیمه‌شب به خانه محمدعیسی حمله کردند و بدون هیچ پرسش و پاسخی، او را در بستر و در کنار همسر و فرزندانش، تیرباران کردند.»

به گفته این منبع، طالبان به همسر و فرزندان محمدعیسی شلیک نکرده‌اند و پس از اطمینان از مرگ او، محل را ترک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعیسی از بستگان خانواده شجاعی، یکی از خانواده‌های نسبتا شناخته‌شده در دایکندی بود. پسرخاله، دو دختر خاله و شوهرخاله محمدعیسی از نظامیان دولت پیشین بودند. دخترخاله محمدعیسی به ایندیپندنت فارسی گفت: طالبان چندی پیش برادر او را که در دولت پیشین افسر راهنمایی‌رانندگی بود، بازداشت کردند. اما او تاکید کرد که محمدعیسی هیچ ارتباطی با کار دولتی یا نظامی نداشت و یک کارگر معمولی بود.

هنوز مشخص نیست اعضای طالبان به چه دلیل به این فرد غیرنظامی حمله کرده و او را به قتل رسانده‌اند، اما ارتباط مقتول با یک خانواده نظامی احتمال مشکوک بودن طالبان به او را تقویت می‌کند.

طالبان در دو سال گذشته صدها تن از نظامیان پیشین را به اشکال مختلف شکنجه کرده و به قتل رسانده‌اند. در برخی موارد، اعضای طالبان ویدیوهای شکنجه و کشتار نظامیان پیشین را در رسانه‌های اجتماعی هم منتشر کرده‌اند. علاوه بر نظامیان، شمار زیادی از اعضای خانواده‌ها و بستگان نظامیان پیشین نیز بازداشت و شکنجه شده‌اند و در مواردی به قتل رسیده‌اند.

این در حالی است که رهبر طالبان در آغاز به قدرت رسیدن این گروه، فرمان عفو عمومی صادر کرد و رهبر طالبان مدعی شد که از نظامیان و کارمندان دولت پیشین انتقام‌ نخواهند گرفت. اما در کمتر از یک سال از به قدرت رسیدن طالبان، سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی گزارش‌های متعددی از کشتار و ناپدید شدن نظامیان پیشین به دست طالبان منتشر کردند.