عفو بین‌الملل خواهان تحقیق درباره قتل عمد غیرنظامیان در افغانستان شد

سازمان عفو بین‌الملل کشتار غیرنظامیان در افغانستان را جنایت جنگی خوانده است

تلفات غیرنظامیان در جنگ پس از شروع مذاکرات صلح افزایش یافته است-SHAH MARAI / AFP

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های افغان خواسته است درباره کشتار عمدی غیرنظامیان تحقیق کنند و عاملان آن را به دست قانون بسپارند.

در هفته‌های گذشته، قتل‌های هدفمند و آسیب زدن به غیرنظامیان افزایش چشمگیری یافته است و هیچ فرد یا گروهی هم مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که رشته‌ حملات بی‌رحمانه به غیرنظامیان که در هفته گذشته جان دست‌کم ۲۴ غیرنظامی را گرفته، مصداق «جنایت جنگی» است. سمیرا حمیدی، گزارشگر بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «هدف گرفتن غیرنظامیان تقریبا با مصونیت کامل و بی‌وقفه ادامه دارد؛ در حالی‌ که مذاکرات صلح به بن‌بست رسیده است و آمادگی‌ برای خروج کامل نیروهای بین‌المللی به سرعت پیش‌ می‌رود، غیرنظامیان افغان در این منازعه بی‌رحمانه بیشترین بها را می‌پردازند.»

این بیانیه پس از کشتار پنج کارمند واکیسناسیون در جلال آباد که به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند، صادر شده است. در این حمله که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است، چهار نفر هم مجروح شده‌اند. افراد مسلح به مرکز واکسیناسیون علیه فلج اطفال در شهر جلال آباد در شرق افعانستان تیراندازی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز افراد مسلح در ولایت شمالی بغلان به کارمندان موسسه مین‌روبی هالوترست حمله کردند و دست‌کم ۱۰ نفر را به ضرب گلوله کشتند. وزارت داخله تایید کرده است که در این حمله دست‌کم ۱۶ نفر هم زخمی شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، می‌گوید که طالبان با هجوم به اقامتگاه این موسسه به سوی حاضران تیراندازی کرده‌اند اما گروه طالبان دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است. همین اتهام‌ زدن‌ها و رد اتهام‌ها شرایط را پیچیده کرده و بسیاری از عاملان این قتل‌‌های عمدی غیرنظامیان را که جنایت جنگی خوانده می‌شود، رسما ناشناس باقی گذارده است.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان، تلفات غیرنظامیان بیشتر شده  که به گفته این سازمان، وحشتناک و نگران‌کننده است. این گزارش سالانه نشان می‌دهد که  در سال ۲۰۲۰ میلادی سه هزار ۳۵ غیرنظامی افغان کشته و پنج هزار و ۷۸۵ نفر زخمی شده‌اند.

بیشتر از جهان