سلامی در رزمایش دریایی سپاه: تا دست ما روی ماشه است، کشور ایمن خواهد بود

سپاه پاسداران در جریان رزمایش دریایی خود در خلیج فارس، سامانه‌های موشکی تازه‌ای در جزیره ابوموسی مستقر کرد

رزمایش نیروی دریایی سپاه در جزیره ابوموسی- تسنیم

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «تا دست رزمندگان روی ماشه است، کشور ایمن خواهد بود.»

او روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، در آغاز رزمایش نیروی دریایی سپاه در جزیره ابوموسی گفت: « دشمن همواره وقتی شما را می‌بیند یاس در دل‌های او جای می‌گیرد. بودن شما انتقال ناامیدی و یاس به درون رویاهای دشمن است، شما تکیه‌گاه‌های مطمئن مستحکم و معتمد این ملت هستید.» با این حال حسین سلامی روز گذشته در جمع گروهی دیگر از سپاهی‌ها از آن‌ها خواسته بود تا خود را برای سرکوب اعتراضات مردمی در سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی آماده کنند. 

سلامی روز چهارشنبه بدون اشاره به ادعای امارات متحده عربی درباره جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس، آمریکا، انگلیس و اسرائیل را عامل همه بی‌ثبات‌سازی‌ها و ناآرامی‌های منطقه دانست و افزود: «بلاد اسلامی سرزمین حضور و حاکمیت بیگانگان بیرون از این منطقه نیست. ملت‌ها و دولت‌های مسلمانان این منطقه خود قادر هستند در ترتیباتی برادرانه و مسلمانانه امنیت همه مناطق را برقرار کنند و نیازی به حضور هیچ بیگانه‌ای نیست.»

فرمانده سپاه پاسداران در حالی این سخنان را مطرح کرد، که در ماه‌های گذشته، همچون دیگر مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی، به حمایت صریح چین و روسیه از موضع امارات متحده عربی واکنشی نشان نداده بود.

او همسو با سیاست اخیر جمهوری اسلامی برای کاهش تنش‌ها با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و از جمله ازسرگیری روابط با عربستان سعودی، گفت: «ما برای امنیت و آرامش همواره تلاش می‌کنیم، این مشی ماست. جهان، مجاهدت ایران سربلند را برای گسترش آرامش و امنیت دیده است، ما با تمام مردمان مسلمان و کشورهای مسلمان احساس برادری و همبستگی داریم.»

سلامی افزود: «ما حامی مسلمانان مستضعف در هر گوشه‌ای از عالم هستیم. اگر در فلسطین خاری به کف پای یک کودک فلسطینی برود و اگر خانه‌ای از فلسطینیان با هجوم جانیان صهیونیست غارت یا تخریب شود، قلب‌های ما به درد می‌آید و ما مهیای حمایت از مظلومیت آن‌ها هستیم.»

او گفت: «اگر در هر نقطه‌ای از جهان اسلام تعرضی از جانب بیگانگان بر بلاد اسلامی صورت گیرد، ما در آن صحنه حامی ملت‌های عزیز و مسلمان هستیم. اما، ما تجربه تلخی از تاریخ مداخله بیگانگان بیرون از این منطقه داریم.»

علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در حاشیه برگزاری «رزمایش اقتدار و پدافند دفاع مستحکم نیروی دریایی سپاه» در جزیره بوموسی، جزایر نازعات، تنب بزرگ و کوچک در خلیج فارس، گفت: «جزایر خلیج فارس، نگین درخشانی هستند که تا ابد بر تارک آب و خاک میهن اسلامی ما می‌درخشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «جزایر خلیج فارس، ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «امنیت منطقه‌ خلیج‌ فارس منفعت مشترک کشورهای  خلیج‌ فارس است؛ ما کشورهای خلیج‌ فارس منافع مشترکی داریم، ما با هم برادر و همسایه‌ایم، امنیت اینجا به نفع همه‌ ما است؛ اگر خلیج فارس که سرشار از منابع غنی انرژی است امن باشد، همه‌ ما و حتی همه جهان از ثمرات این امنیت بهره‌مند می‌شوند.»

تنگسیری افزود: « کشورهای فرامنطقه‌ای نباید ثبات امنیت این منطقه حساس را با القاء توهمات تفرقه‌افکنانه دچار خدشه کند. کشورهای منطقه هم خیلی باید مواظب باشند و مدبرانه خود را از شر توطئه‌ها و نقشه‌های شوم تفرقه‌افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای باز بدارند، چرا که آنها به هیچ وجه خیرخواه ملت و دولتی نبوده و نخواهند بود و این موضوع تأسف آور در طول تاریخ جهان متأسفانه به کثرت تکرار و تجربه شده است.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گزارش داده است که هدف این رزمایش، «نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج فارس و جزایر ایرانی، اجرای تمرینات و وضعیت‌های متنوع  توسط یگان‌های رزمی عملیاتی، شناوری، موشکی، پهپادی، هوا دریا، جنگال، واکنش سریع، گردان‌های امام حسین استان هرمزگان و بسیج دریایی با پشتیبانی هوایی نیروی هوافضای سپاه» بوده است.

بر اساس این گزارش، در جریان این رزمایش، سامانه‌های موشکی فتح و قدیر نیز در جزایر ایرانی ازجمله بوموسی مستقر شده‌اند و شناور‌های «یگان ویژه شهید حججی» نیز با موشک‌های برد بلند ۶۰۰ کیلومتر برای دفاع از حریم جزیره بوموسی و دیگر جزایر ایرانی نظیر تنب بزرگ و کوچک برای اولین بار معرفی و عملیاتی شدند.

موشک‌‌های بالستیک فتح دارای برد ۱۲۰ کیلومتر هستند و برد موشکهای کروز قدیر نیز ۳۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

به گزارش تسنیم، شناورهای موشک انداز با سرعت ۹۰ گره دریایی، پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مدیریت‌پذیر از راه دور و مجهز به هوش مصنوعی، هواپیماهای دوزیست و موشک‌های بالستیک نقطه‌زن دریایی نیز در بخش‌های مختلف این رزمایش به اجرای عملیات‌ پرداختند.